Het model uitgelicht: Suzuki GSX-R750 SRAD
Pagina 4
Inhoudsopgave |
---|
Het model uitgelicht: Suzuki GSX-R750 SRAD |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Pagina 8 |
Pagina 9 |
De "waterkoelers" 1992-1995
De concurrentie
Het is 1992 als Honda de concurrentie een draai om de oren geeft met de introductie van de CBR900R Fireblade, creatie van Honda designer Tadoa Baba. met veel bombarie wordt de Fireblade aan de wereldpers gepresenteerd. En terecht, want de wereld ziet opeens een heel ander soort sportmotor dan alles wat tot dan toe bekend was. Pure kracht alleen was niet meer belangrijk, het ging om het totaal pakket. Resultaat: 124 pk bij een gewicht van 185 kg. Hiermee was de FireBlade een motorfiets met de power van een 1000cc en de stuureigenschappen van een 750cc. De concurrentie had dus iets om over na te denken.
De "W" van Wending
Ontwerpers en marketingmensen bij Suzuki waren het er over eens. Er moest iets veranderen. En dat gebeurde. In 1992 introduceerde Suzuki de GSX-R750W, waarbij de "W" volgens Suzuki stond voor "waterkoeling" en door de pers gekscherend als "Wende" werd uitgelegd. De "92-er GSX-R was een hele verandering ten opzichte van de voorgaande modellen. De styling was duidelijk moderner en bovendien werd er nu gebruik gemaakt van gecombineerde vloeistof / oliekoeling. De motor had net zoals de "91-er versie een gewicht van 208 kg, maar kreeg er wel 2 pk bij waardoor het vermogen nu 118pk aan de krukas was.
![]() |
1992 Suzuki GSX-R750W |
1993
In grote lijnen werd in 1993 gebruikt gemaakt van hetzelfde concept als bij de "92-er uitvoering. Veranderingen waren dan ook slechts van cosmetische aard. En daarmee bleef men achter de feiten aanlopen. Niet dat de Gixxers slecht waren, maar de concurrentie (YZF750/ZXR750/CBR900RR) was gewoon beter. Mei 1993 begon men bij Suzuki met de ontwikkeling van een nieuwe generatie GSX-R"en die, net als in "85 de allereerste GSX-R750, de motorwereld op zijn kop moest zetten.
Super GSX-R
Uitgangspunt voor deze "super GSX-R" was de RGV-500, Grand-Prix motor waarmee Kevin Schwantz wereldkampioen in de 500cc koningsklasse was geworden. Hierbij werd het rijwielgedeelte van die RGV gecombineerd met het 750cc zware vier-in-lijn motorblok van de GSX-R. Men wilde goed beslagen ten ijs komen en nam dan ook ruim de tijd om deze motor te ontwikkelen. Het zou dan ook tot 1996 duren voordat dit model zijn levenslicht zag.
![]() |
1995 Suzuki GSX-R750w |
1994-1995
Aangezien de Suzuki ingenieurs volop bezig waren met het nieuwe model, werd er niet al te veel aandacht besteed aan de verdere ontwikkeling van de GSX-R"W". Het enige wat er werd bereikt in 1994 en 1995 was een (absoluut broodnodige) gewichtsbesparing van maar liefst negen kilo. Voor Suzuki waren dit dan ook slechts jaren waarin de Gixxer moest zien te overleven, in afwachting van de grote klapper die men in 1996 hoopte te gaan maken.