Het model uitgelicht: Suzuki GSX-R750 SRAD
Pagina 7
Inhoudsopgave |
---|
Het model uitgelicht: Suzuki GSX-R750 SRAD |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Pagina 8 |
Pagina 9 |
De jaren verstreken, toen en nu
1997-1998-1999
Het moge duidelijk zijn dat voor 1997 alleen het kleurschema van de SRAD werd aangepast. In 1998 werden wel enkele belangrijke wijzigingen doorgevoerd. Naast de overgang van carburateurs naar een brandstofinjectiesysteem werd de wielbasis met 5mm verkort, de versnellingsbakverhoudingen werden aangepast, de airbox werd gemodificeerd en het vermogen bedroeg nu zo"n 135 paardenkrachten. In 1999, het laatste jaar voor het SRAD model, veranderde er weinig meer, bij Suzuki wilde men wachten tot het nieuwe millennium voor de grote plannen die het met de GSX-R voorhad.
![]() |
Suzuki GSX-R750 model 2000 |
Relevant?
Kunnen we nu de Suzuki GSX-R 750 SRAD uit 1996 gaan vergelijken met motoren die niet alleen acht jaar jonger zijn maar waarin tevens acht jaar technische vooruitgang is verwerkt? Natuurlijk kan dat, maar erg relevant is het niet. Een interessantere vraag is of het Suzuki concept uit 1996 nog mee kan in 2004 en het antwoord op die vraag is ja. Zeker, de huidige supersports zijn nog sterker, sneller en wendbaarder maar de verschillen zijn niet groot. Zet een goede en ervaren rijder op een SRAD en de meeste R1 en GSX-R1000 rijders zullen echt moeite moeten doen om de SRAD achter zich te laten.
Zondagmiddagritje Deze Suzuki GSX-R750 SRAD kan dus in het hedendaagse supersport wereldje nog prima zijn mannetje staan. Pas wanneer er echt gereden gaat worden, zoals op het circuit, zullen de voordelen van acht jaar motorfietsevolutie en technische vooruitgang sinds de ontwikkeling van de "96-er SRAD zichtbaar worden. Voor het typische zomerse "zondagmiddagritje" is de Suzuki GSX-R750 SRAD nog uitstekend geschikt.
![]() |
Drie generaties GSX-R op een rij. |