Zoeken

Het model uitgelicht: Suzuki GSX-R750 SRAD

Pagina 2

12 mei 2004
Inhoudsopgave
Het model uitgelicht: Suzuki GSX-R750 SRAD
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9

In den beginne..

GSX-R

We schrijven het jaar 1985 als Suzuki vol trots haar nieuwste model lanceert. Een echte racereplica die, inmiddels bijna 20 jaar na datum, legandarisch kan worden genoemd. De naam? GSX-R750. Vier letters waarvan elke motorliefhebber de betekenis kent. GSX-R, alweer bijna 20 jaar beroemd, berucht en geliefd. Toen deze racereplica in 1985 op de markt verscheen stond de motorwereld op zijn kop. De motorpers was sprakeloos en de concurrentie hulde zich bij gebrek aan een passend antwoord in stilzwijgen. Suzuki had werkelijk alles uit de kast getrokken bij de ontwikkeling van deze nieuwe motorfiets, die was geïnspireerd op de winnaar van het Endurance wereldkampioenschap in 1982, de GS1000R XR41 fabrieksracer.

Revolutionair, de GSX-R750

 Street legal
De GSX-R750 uit 1985 kan dan ook worden beschouwd als een van de eerste echte "street-legal" racemotoren. De bedoeling van Suzuki was het bouwen van een motorfiets die zowel in de internationale racerij als op straat inzetbaar zou zijn en hoewel de concurrentie ook enkele sportieve wegmotoren in haar programma had, was deze GSX-R750 toch net even iets anders. Meer dan een sportieve wegmotor was dit een gebruiksvriendelijke en betrouwbare endurance racer voor op de openbare weg. Zijn afkomst uit de lange afstands-racerij sprak uit alles: een aluminium perimeter frame dat slechts negen! kg woog, dubbele endurance koplampen en een 18 inch voorwiel waren slechts enkele zaken die zo uit de endurance kwamen.

Oliekoeling
Dat deze motor in bepaalde opzichten zijn tijd ver vooruit was, blijkt meteen als we de specificaties erop naslaan. Drooggewicht 179 kg, 106 Pk, Flatslide carburateurs en geforceerde oliekoeling, die men zelf mooi SACS (Suzuki Advance Cooling System) had genoemd. Suzuki claimde zelfs dat dit systeem beter zou zijn dan de tot dan gebruikelijke lucht of waterkoeling. Bij SACS werd gebruik gemaakt van de zich in het motorblok bevindende olie, die onder druk in de cilinderkop en tegen de onderkant van de zuiger werd geïnjecteerd, waardoor deze gekoeld werden. In combinatie met de traditionele luchtkoeling werd een koeleffectiviteit bereikt gelijk aan die van vloeistofkoeling, maar zonder het extra gewicht dat waterkoeling nu eenmaal met zich meebrengt.

Legende

De wereldpers stond inmiddels te popelen om deze motor flink aan de tand te voelen. Hoewel de motor het geclaimde vermogen en gewicht niet helemaal haalde, was er nog steeds sprake van een mijlpaal in de vermogens/gewicht ratio. Aanvoerder in de 750cc tot dat moment, Yamaha"s FZ750 had dan wel vijf Pk meer, maar zette ook vijfentwintig kilo meer op de weegschaal. Honda"s VF750F was zelfs vijftig kilo zwaarder. Het (zeker voor die tijd) ultralage gewicht, de messcherpe stuureigenschappen en het hoge (en bruikbare) vermogen maakte de GSX-R750 tot een volbloed racer voor op de openbare weg. In handen van een ervaren motorrijder bloed- en bloedsnel, maar in handen van een onervaren rijder een geleide projectiel. Hoe dan ook, de evolutie van de moderne 750cc supersports was een feit.