Zoeken

Het model uitgelicht: Suzuki GSX-R750 SRAD

Pagina 3

12 mei 2004
Inhoudsopgave
Het model uitgelicht: Suzuki GSX-R750 SRAD
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9

De jaren daarna: 1988-1995

Extra kilo"s
We spreken het jaar 1988 als Suzuki, na 3 jaar GSX-R750 SlingshotGSX-R750, de langverwachte opvolger presenteert: De GSX-R750J. In feite stond hier een compleet nieuwe motor. Op bijna alle punten waren styling, motor en rijwielgedeelte door de Suzuki ingenieurs onder handen genomen. De nog steeds (SACS) oliegekoelde motor leverde nu zo"n 112 pk bij 11.000 toeren. Tevens werd deze vernieuwde GSX-R van 17 inch velgen voorzien. Naast SACS lanceerde Suzuki een tweede afkorting, SCAI genaamd. Deze afkorting stond voor Suzuki Condensed Air Intake, hetgeen inhield dat men gebruik maakte van een systeem om koude en frisse lucht bij de carburateurs te krijgen. Helaas was bij het vernieuwde model niet alles goud wat er blonk. Al deze vernieuwingen hadden behoorlijk wat gewicht op de weegschaal gezet (de GSX-R750J woog nu 195 kg) en er was een merkbaar tekort aan grondspeling, veroorzaakt door de 17" velgen en de (te) laag hangende uitlaat.

Suzuki GSX-R750j 1988

1989
Voor het jaar 1989 werden slechts minimale wijzigingen doorgevoerd, zoals het verbeteren van de grondspeling. Daarnaast werd er een gelimiteerde uitgave van de GSX-R750 op de markt gezet, de GSX-R750RR. Slechts 500 exemplaren werden van deze motor gebouwd, puur en alleen als homologatie voor diverse raceklassen, zoals het in die tijd net ontstane World Superbikes. Deze "dubbel-R" is tot op heden voor velen nog steeds een collecters item.

1990
Het 1990 model GSX-R750 was wederom duidelijk een verbeterde en aangepaste versie van het model uit de jaren ervoor. Er werd voor het eerst gebruik gemaakt van een 41 mm upside down voorvork en de lange slag-motor die in het jaar daarvoor nog voorbehouden was geweest aan de dubbel R uitvoering werd nu als standaard gebruikt. Het gehele pakket leverde nu een vermogen van 115 pk bij 11.000 toeren en bovendien was er sprake van een kleine gewichtsbesparing van 2 kilo.

1991 Suzuki GSX-R750

Mager aftreksel

Verkoopsuccessen maakten dat bij Suzuki de aandacht verslapte, waardoor de ontwikkeling op een erg laag pitje stond. Men was heer en meester in de racerij en de motoren gingen als warme broodjes over de toonbank. Totdat Honda in 1992 de FireBlade introduceerde en daarmee de hele motorwereld weer op z"n kop zette. Had men bij Suzuki toen geweten waar men bij Honda mee bezig was, dan had de "91-er GSX-R750 er misschien wel heel anders uit gezien. Nu was het nog maar een mager aftreksel van het oorspronkelijke concept. De eens zo slanke Gixxer was veel te lomp en zwaar geworden. Met 208 kg was deze motor dan ook dertig kilo zwaarder geworden. Het gewicht, ooit pijler van de GSX-R750, werd geeneens meer vernoemd in de folders. Blijkbaar schaamde Suzuki zich hiervoor. De internationale pers was behoorlijk kritisch, wat voor Suzuki betekende dat men behoorlijk wat werk te verzetten had.