Het model uitgelicht: Suzuki GSX-R750 SRAD
Pagina 5
Inhoudsopgave |
---|
Het model uitgelicht: Suzuki GSX-R750 SRAD |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Pagina 8 |
Pagina 9 |
De GSX-R750 SRAD
1996: GSX-Revolutie
We schrijven 1996 als de langverwachte nieuwe Suzuki GSX-R750 ten tonele verschijnt. Een enkele blik op deze machine met bijbehorende specificaties en het is meteen duidelijk. Het was Suzuki menens. Met een drooggewicht van 179 kilo en 130 Pk bij 11.500 toeren staat hier een compleet nieuwe motor. Net zoals elf lange jaren eerder bij de introductie van de oer-gixxer, stond er weer een echte racereplica bij de Suzuki dealers in de showroom.
Born on the racetrack
Suzuki"s uitgangspunt voor deze nieuwe motorfiets was duidelijk. Het moest de beste worden en de concurrentie moest dezelfde vernedering ondergaan als Suzuki een aantal jaren daarvoor, toen Honda volkomen onverwacht de Fireblade introduceerde. De opdracht die Suzuki aan haar beste designers en ingenieurs had meegegeven was ook duidelijk: bouw de beste 750cc supersport motorfiets die de wereld ooit heeft gezien en neem daarbij het beste wat er nu voorhanden is als uitgangspunt. En dat beste was, zoals gezegd, niets minder dan de RGV Grand-Prix racer van Kevin Schwantz.
![]() |
Profiel RGV500 / GSX-R750 |
De motorfiets moest naar GSX-R traditie een hoogvermogende 750cc vier-in-lijn krachtbron krijgen. Verder moest de vorm van de motor zeer aërodynamisch zijn om een hoge topsnelheid te verkrijgen en een gewicht laag voor optimale acceleratiecijfers. Bovendien moest de gehele geometrie, wielbasis en de vering garant staan voor een superieur weggedrag. De naam van het project: Born on the racetrack - Back to the racetrack.
SRAD
Ondanks het feit dat Kawasaki in 1993 al met RAM-AIR op de proppen kwam deed men bij Suzuki alsof men het wiel opnieuw had uitgevonden. En in Suzuki traditie had men er een hele mooie afkorting voor: SRAD, hetgeen staat voor Suzuki Ram Air Direct. Twee grote openingen in de kuip zorgden voor een directe aanvoer van verse en koele lucht richting airbox, waardoor een bepaalde "luchtdruk" in de airbox ontstaat. Een drukregelsysteem zorgt, in combinatie met het elektronisch motormanagement voor een ideale luchtvulling van airbox en 39mm carburateurs. Tot zover de persmap, waarin deze "96-er GSX-R door Suzuki werd omschreven met de lovende woorden:
A racereplica like no other - a motorcycle built to win. De nieuwe Suzuki GSX-R750 is een machine met een droog gewicht van 179 kilo. Met een vermogen / gewicht verhouding van 1,4 kilogram per pk. Met eigenschappen en een vormgeving die direct van het circuit afkomstig zijn. De nieuwe GSX-R tilt het racereplica concept naar een geheel nieuw niveau. Een machine, gebouwd om het Superbike en het endurance kampioenschap te winnen. Kortom, een motorfiets die dromen inspireert en legendes laat vonken.