Groeiende kritiek opzet testdagen WorldSBK
Teneinde de kosten in de perken te houden en te voorkomen dat er een onbalans ontstaat omdat het ene team veel meer geld en middelen heeft dan het andere, heeft Dorna jaren geleden de testmogelijkheden strak ingekaderd. Elke coureur heeft voor een seizoen 10 testdagen tot z'n beschikking, welke vrij in te vullen zijn. Dat mag - behoudens de verplichte winter- en zomerstop - in principe op elk moment en op elk circuit.
Voor testrijders gelden deze beperkingen niet, daarnaast is het de vaste coureurs vrij om met een productieversie te trainen. De enige beperking is dan dat er voorafgaand aan een race niet op dat circuit mag worden getraind, noch met de WorldSBK-machine, noch met de productieversie.
De eerste jaren koos elk team zijn eigen pad en waren de testen vaak exclusief, waardoor er amper vergelijkingsmateriaal was, waarop het reglement werd aangepast en het team dat de test organiseert deze ook toegankelijk moet maken voor andere teams. Sindsdien is er meer structuur gekomen in de testdagen, maar nog steeds nemen lang niet alle teams deel aan elke geïnitieerde test.
De enige officiële DWO WorldSBK test betreft de 2-daagse test op Phillip Island in de dagen voorafgaand aan de eerste ronde van het seizoen, dit jaar op 18 en 19 februari met de eerste ronde van 21-23 februari gepland. Deze test staat dus los van de 10 testdagen die elk team tot z'n beschikking heeft.
Het aantal van 10 testdagen is veel teams en rijders echter een doorn in het oog. Wanneer de omstandigheden het hele jaar door ideaal om te testen zouden zijn zou het voor de meesten geen issue zijn, maar de weersomstandigheden heb je nu eenmaal niet in de hand, waardoor de huidige opzet juist averechts werkt.
Om geen kostbare tijd te verspillen besluiten teams en rijders om bij regen niet de baan op te gaan, of maar een halve dag te rijden, maar de kosten (logistiek, verblijf, huur circuit, enz.) zijn wel gemaakt. Met als gevolg dat de kosten uiteindelijk veel hoger zijn, omdat de kosten voor een test op een ander moment opnieuw moeten worden gemaakt.
De afgelopen winter was in dat opzicht het meest extreem, met een compleet verregende test op Motorland Aragon (waar niemand in actie kwam), regen tijdens de 2-daagse Jerez test afgelopen week (de eerste dag begon op een natte baan en de tweede dag was volop regen) en een verregende test deze week op Portimao (ook hier een natte baan aan het begin van de dag en volop regen de tweede dag). Van de 10 beschikbare dagen hebben veel teams amper nog maar een kwart gebruikt.
Hoe anders gaat het in de MotoGP, waar al sinds jaar en dag de testmogelijkheden strak zijn vastgelegd, met twee officiële MotoGP testen voor aanvang van het seizoen (een 3-daagse test op Sepang en een 2-daagse test op het circuit waar ook de eerste ronde wordt verreden), enkele 1-daagse testdagen gedurende het seizoen na afloop van een Grand Prix (afgelopen jaar Jerez en Misano) en de test dinsdags na de laatste Grand Prix.
Verder is er een zogenaamde 3-daagse Shake-down test voor testrijders en rookies voorafgaand aan de eerste wintertest op Sepang en is het de fabrikanten vrij om gedurende het seizoen met testrijders te testen. Afgelopen jaar heeft Dorna daarnaast een concessiesysteem geïntroduceerd dat de mindere fabrikanten meer vrijheid geeft.
Het MotoGP concessiesysteem kent 4 rankings: A-B-C-D, die wordt bepaald op basis van het aantal punten dat in het constructeurskampioenschap is behaald. A (>=85%), B (60-85%) en C (35-60%) mag privé testen alleen met testrijders doen op 3 circuits, onder D mag op alle circuits worden getest en mogen ook de vaste rijders testen. Daarnaast heeft Dorna het aantal testbanden gelimiteerd, van 170 sets voor A tot 260 sets voor D.
Naast dat het concessiesysteem van de MotoGP de mindere fabrikanten meer ruimte biedt om het gat met de top (sneller) te dichten, zijn de testmogelijkheden veel evenwichtiger. Met uitzondering van de fabrikanten in Rank D (momenteel Honda en Yamaha) zijn de testmogelijkheden voor de coureurs tot de officiële MotoGP testen beperkt, waardoor de condities voor alle teams hetzelfde zijn.
Bovendien worden de testen van de MotoGP onder beduidend betere condities gedaan, in de winter op warmere circuits en met veel minder kans op regen. In Sepang is de kans op regen weliswaar ook erg groot, maar die valt meestal pas tegen het eind van de middag en bovendien blijft het dan behoorlijk warm. Een heel verschil met de amper 15° Celsius en regen gedurende de hele dag tijdens de WorldSBK testen op Jerez en Portimao.