2025 Kawasaki WorldSBK Team gepresenteerd in Regio Emilia
Toen in april vorig jaar de comeback van Bimota werd aangekondigd in het WorldSBK, dat door het Kawasaki Racing Team zou worden gerund en tot Bimota by KRT was gedoopt, maakte Kawasaki tevens bekend zich terug te trekken uit het WorldSBK en dat het ByKRT team door hetzelfde team van Provec Racing zou worden gerund dat al sinds 2012 het officiële fabrieksteam runt.
Al snel kwam Kawasaki op de beslissing terug zich terug te trekken uit het WorldSBK en werd een nieuw fabrieksteam aangekondigd, dat door Puccetti Racing zou worden gerund, het satellietteam dat onder andere met Toprak Razgatlioglu het Superstock 1000 kampioenschap won en waarmee de 2-voudig wereldkampioen zijn eerste overwinningen in het WorldSBK behaalde.
En dus was het een historisch moment voor Manuel Puccetti en zijn teamleden, dat dit jaar de overstap van een privéteam naar een fabrieksteam heeft gemaakt met Kawasaki, de fabrikant waarmee ze al twintig jaar succesvol samenwerken. Het evenement werd bijgewoond door vertegenwoordigers van Kawasaki Italië, Kawasaki Europa en Kawasaki Japan.
“Nieuw” was het modewoord tijdens de presentatie, die werd bijgewoond door vele sponsors en supporters en die plaatsvond op zaterdag 8 februari in Reggio Emilia, de stad waar het team is gevestigd. Er is niet alleen een nieuwe teamnaam, maar ook nieuwe coureurs en nieuwe machines. De Amerikaan Garrett Gerloff zal rijden met de Ninja ZX-10RR, terwijl de nieuwe Ninja ZX-6R, compleet met 636cc-motor, wordt toevertrouwd aan de Spanjaard Jeremy Alcoba, die zijn debuut maakt in deze categorie.
Hoewel de recente tests in Jerez en Portimao werden beïnvloed door het weer, waren deze positief voor beide coureurs die, net als hun technici, nu graag naar Australië willen voor de start van het seizoen op het circuit van Phillip Island, eerst tijdens de officiële tests op 17 en 18 februari en daarna voor de eerste ronde van het WorldSBK en WorldSSP, dat op 21 en 23 februari op het iconische Australische circuit worden verreden.
“We zijn verheugd dat onze Ninja-machines in het seizoen 2025 zullen deelnemen aan WorldSBK en WorldSSP met nieuwe rijders voor elke klasse van het Puccetti Kawasaki Racing Team, dat een bewezen staat van dienst heeft als het gaat om Kawasaki successen in meer dan twintig jaar.”
“Kawasaki is verheugd Manuel Puccetti te kunnen helpen bij het verwezenlijken van zijn lang gekoesterde ambitie om Garrett Gerloff op de WorldSBK grid te zetten binnen een officiële Kawasaki teamstructuur op de Ninja ZX-10RR, terwijl hij terugkeert naar de gelukkige jachtvelden van WorldSSP met de formidabele combinatie van de 636cc Ninja ZX-6R en de nieuwe signature Jeremy Alcoba. 2025 wordt spannend!”
“Ik ben blij en trots dat ik ons 2025-team heb kunnen voorstellen aan vertegenwoordigers van Kawasaki Italië, Kawasaki Europa en Kawasaki Japan, en aan onze sponsors, waarmee we onze nieuwe rol als Ninja-fabrieksteam van Akashi hebben bevestigd. Dit is een historisch moment voor ons, dat veel verantwoordelijkheid en motivatie met zich meebrengt. We hebben alles wat we nodig hebben om te kunnen strijden voor het podium in Superbike en in Supersport, waar we een nieuwe motor hebben die tijdens het testen al echt potentieel heeft laten zien.”
“Na het testen en de presentatie kan ik niet wachten tot het seizoen 2025 begint. De tests waren belangrijk en positief, maar ik kan niet wachten om aan de slag te gaan en te racen, te strijden met de andere rijders. Op dit moment voel ik me erg op mijn gemak met de Ninja ZX-10RR en met het team, maar we zullen pas weten wat ons echte potentieel is als we gaan racen. Ik weet zeker dat we vooraan mee kunnen vechten. Ik wil het team en Kawasaki bedanken voor al het werk dat ze hebben gedaan en blijven doen om mij in de best mogelijke positie te brengen.”

“Vanaf het moment dat ik besloot om deel te nemen aan het Kawasaki-project in de WorldSSP, is het duidelijk dat ons doel is om voor de overwinning in het kampioenschap te gaan. Ik maak deel uit van een zeer competitief team en heb een motor die tijdens de wintertests een groot potentieel liet zien. Ik was onder de indruk van de motor van de Ninja ZX-6R en kan niet wachten om me te meten met mijn rivalen. Dit is een nieuwe motor en dus hebben we nog werk te doen, en dat zullen we doen tijdens de eerste rondes. Eén ding is zeker - ik zal mijn best doen om consequent het podium te halen. Op de hoogste trede."