Zoeken

Technische updates voor Ducati 2025 V21L MotoE racer

9 april 2025
Sinds 2023 is Ducati de hofleverancier voor het FIM MotoE wereldkampioenschap. Voor het derde seizoen hebben de Italianen de V21L MotoE racer, gemaakt om alternatieve technologieën voor een verbrandingsmotor te ontwikkelen, grondig verbeterd.

 

Na het MotoE kampioenschap samen met het inmiddels ter ziele Energica te zijn opgestart besloot Dorna drie jaar geleden met Ducati in zee te gaan, ondanks dat op dat moment Ducati nog enkele ervaring met elektrisch aangedreven motoren had. Met als doel om de fabrikanten te stimuleren om elektrische motoren te gaan ontwikkelen. 

Voor Ducati een uitgelezen kans om op de meest veeleisende testbank ter wereld, de Grand Prix motorsport, ervaring op te doen. Net als dat bij de eerste verbrandingsmotoren (en eigenlijk nog steeds) zo is geweest. Wat in de racerij wordt ontwikkeld, wordt daarna bij productiemotoren toegepast. 

Het leveren van de motoren voor het MotoE kampioenschap is dan ook een experimenteel project voor Ducati, dat daarmee een fundamentele erfenis aan knowhow opbouwt om klaar te zijn, als en wanneer de batterijtechnologie de creatie van een elektrische wegmotor in lijn met de waarden van Ducati mogelijk zou maken.

Zoals voorzien in de overeenkomsten met de FIM en Dorna, is het werk aan de V21L niet gestopt met de levering van de 23 motorfietsen (18 voor de rijders, plus 5 als reserve) die de negen teams ondersteunen die betrokken zijn bij het MotoE wereldkampioenschap. 

Integendeel, de ontwikkelingen van de V21L die zijn doorgevoerd met het oog op het 2025 seizoen hebben betrekking op alle aspecten van de motorfiets, van de aandrijflijn tot de elektronica. En niet te vergeten uiteraard ook het rijwielgedeelte. De verbeteringen werden tijdens de circuittests bevestigd door Franco Battaini, die vanaf dit jaar de nieuwe MotoE-testrijder voor Ducati is.

Zo heeft het V21L batterijpakket nu cellen met een geavanceerdere chemie, gekenmerkt door een hogere energiedichtheid van 5 Ah vergeleken met de vorige 4,2 Ah. Dit heeft geleid tot een vermindering van het aantal cellen met 192 eenheden, van 1152 naar 960, terwijl het vermogen en de autonomie van de motor ongewijzigd zijn gebleven. 



De batterij op de Ducati MotoE, het meest beperkende element in termen van massa en afmetingen, wordt gekenmerkt door een vorm die speciaal is ontworpen om de natuurlijke stroom van het middengebied van de motorfiets te volgen. 

Om de gewichtsverdeling van de V21L niet te veranderen, hebben de technici van Ducati Corse ervoor gekozen om elke zes cellen één cel te verwijderen, waardoor de gewichtsreductie gelijkmatig over het pakket wordt verdeeld en een gewichtsbesparing van 8,2 kg wordt bereikt, wat volgens simulaties een verbetering van de rondetijden van drie tot vier tienden van een seconde zou moeten opleveren, afhankelijk van het circuit.

Naast een lichtere batterij heeft Ducati ook de elektronica verbeterd. De tractiecontrole is nu per bocht instelbaar. De technici van elk team kunnen drie verschillende mappings definiëren, die door de rijder kunnen worden geselecteerd, met verschillende kalibraties van de tractiecontrole voor elk deel van het circuit.

De V21L is ook 4 millimeter langer geworden dankzij andere stuurbussen, waardoor met behoud van  hellingshoek de motor stabieler is geworden bij het remmen. Bovendien is het scharnierpunt van de achterbrug nu in hoogte verstelbaar, zodat teams het momentum van de ketting ongewijzigd kunnen laten bij het veranderen van de overbrengingsverhouding, of kunnen variëren om het aan te passen aan de voorkeuren van de rijder of de karakteristieken van het circuit.

Vanaf de tweede ronde van het 2025 MotoE kampioenschap in Assen worden de V21L's ook uitgerust met een nieuwe achtervelg zonder transmissierubbers, waardoor de motor 600 gram lichter wordt. De winst is vooral significant als het gaat om onafgeveerde massa's, met opmerkelijke voordelen op het gebied van wendbaarheid en handling.

Dankzij deze laatste update daalt het totale gewicht van de 2025 versie van de V21L van de vorige 225 kg naar 216,2 kg.

De 2025 MotoE kalender begint met een eerste test op het circuit van Catalunya van 11 tot 13 april, gevolgd door een tweede test op 8 mei, op de vooravond van de eerste ronde van het kampioenschap in Le Mans. Er zullen 7 rondes zijn, voor een totaal van 14 races.