Zoeken

Presentatie Yamaha en Pramac MotoGP teams

31 januari 2025
Het Yamaha-fabrieksteam en Pramac presenteerden op 31 januari in Kuala Lumpur de rijders en motoren voor de 2025 MotoGP. De missie is duidelijk: het gat dichten naar de Europese fabrieken.

Yamaha heeft de afgelopen jaren weinig te vieren gehad. Na de wereldtitel in 2021 met Fabio Quartararo is het voor het merk met de gekruiste stemvorken het stap voor stap bergafwaarts gegaan. Door de conservatieve aanpak kon Yamaha de snelheid van ontwikkeling van de Europese merken niet bijbenen. 

Het afgelopen jaar is daar langzaam verandering in aan het komen. Sinds de Italiaan Massimo Bartolini begin 2024 het Yamaha MotoGP-project overnam als technisch directeur, is er beetje bij beetje vooruitgang geboekt. Eerder werd boegbeeld Quartararo overgehaald om trouw te blijven aan het blauwe team - de Fransman rijdt al voor Yamaha sinds hij in 2019 toetrad tot de hoofdklasse van het wereldkampioenschap voor motoren. De personele veranderingen, het feit dat er rekening werd gehouden met zijn wensen en een fatsoenlijk salaris overtuigden hem om te blijven.

De deal met Pramac is weer een belangrijke mijlpaal op weg naar het herwinnen van zijn oude kracht. Als gelijkwaardig team zal het Italiaanse team met de veteranen Miguel Oliveira en Jack Miller een belangrijke bijdrage leveren om van de M1 weer een competitief pakket te maken.

Op 31 januari presenteerden het Yamaha-fabrieksteam en Pramac Yamaha hun rijders en motoren in Kuala Lumpur, Maleisië. De gezamenlijke presentatiedatum bevestigt het feit dat het traditionele merk in het MotoGP-seizoen 2025 met twee gelijkwaardige teams zal deelnemen onder het motto “theblueshift”. Tijdens de presentatie in het prestigieuze W Hotel in Kuala Lumpur, met de wereldberoemde Petronas Twin Towers op de achtergrond, stonden Yamaha MotoGP baas Paolo Pavesio en Pramac teambaas Paolo Campinoti samen op het podium. 



Paolo Pavesio, Managing Director Yamaha Motor Racing:
“Ons doel is duidelijk: Yamaha wil weer aan de top staan - net als iedereen, of het nu in de racerij is of in het bedrijfsleven - maar wat ons onderscheidt, is de manier waarop we ervoor gekozen hebben om daar te komen. Onze strategie is geworteld in 'gezamenlijk leiderschap' - een aanpak die gebruik maakt van de diversiteit die we hebben binnen onze wereldwijde teams in Japan en Italië. Ons streven om terug te keren aan de top van de MotoGP bracht ons er natuurlijk toe om een nieuw werkmodel te implementeren dat de MotoGP niet naar Italië verplaatst, maar in plaats daarvan de beste Europese middelen laat samenwerken met de beste Japanse middelen.

In 2025 hebben we twee Yamaha Factory Racing Teams in de MotoGP die nauw samenwerken. We hadden niet alleen 'een tweede team' nodig, maar 'het beste team': onze nieuwe partner Pramac Racing.

De opzet van Yamaha-Pramac is anders: Pramac is geen satellietteam, maar een 'partner' wiens bijdrage cruciaal is voor het behalen van onze gezamenlijke doelstellingen. Pramac is volledig toegewijd om een belangrijke speler te zijn in Yamaha's comeback naar de top in de MotoGP en we geloven dat ze ons zullen helpen om dat proces te versnellen.



Paolo Campinoti, Team Principal Pramac Racing:
“In het leven van ieder mens of bedrijf komt er een moment om een nieuwe weg in te slaan op zoek naar nieuwe uitdagingen en inspiratie. Voor ons begint dat moment nu, met de geboorte van het Prima Pramac Yamaha MotoGP-team. Dit markeert het begin van onze reis als tweede fabrieksteam voor een fabrikant die geschiedenis heeft geschreven in onze sport, terwijl we ons voorbereiden op de komende seizoenen van het MotoGP wereldkampioenschap.

De keuze van Yamaha als partner is een bevestiging van het harde werk dat ons team de afgelopen seizoenen heeft verricht. We zijn gegroeid van een junior team naar een team dat in staat is om mee te doen om wereldtitels en deze te winnen. Vier opeenvolgende jaren als beste onafhankelijke team, en vooral het behalen van het 2023 MotoGP Team World Championship en het 2024 MotoGP Riders World Championship, zijn het bewijs van onze capaciteiten en professionaliteit. Deze successen positioneren ons nu voor een nog hogere status als we het seizoen 2025 ingaan.

Yamaha toont een sterke toewijding om terug te keren naar de top van de motorwereld, zoals blijkt uit de verbeterde prestaties in de laatste races van het laatste wereldkampioenschap. De mogelijkheid om onze inspanningen op het circuit te verdubbelen zal ons helpen om de kloof sneller te dichten. De diepe en open samenwerking op elk niveau, samen met de gedeelde visie die we in deze eerste weken hebben ontwikkeld, vervult me met optimisme voor de toekomst.”


Terwijl de M1 van Quartararo en Rins voor het seizoen 2025 het vertrouwde blauw-zwarte kleurenschema draagt, valt de voorkant van het werkpaard van Oliveira en Miller op in het paars van Pramac. Wat er technisch is veranderd, zal op het circuit worden onthuld.

Yamaha is op de shakedown test, die vandaag begon, vertegenwoordigd met veel exemplaren van het M1 prototype. Naast de vaste rijder zullen testrijders Augusto Fernandez en Andrea Dovizioso dit weekend in actie komen op het Sepang International Circuit.