Pirelli zet eerste stappen richting MotoGP 2027: test met nieuwe prototypes in Misano
De omstandigheden waren ideaal – zonnig, droog asfalt en temperaturen tussen de 25 en 43 graden – waardoor de focus volledig kon liggen op het verzamelen van feedback. Doel: de basis leggen voor de ontwikkeling van voor- en achterbanden die straks onder de nieuwe 850cc-machines moeten presteren.
Om dat zo realistisch mogelijk te doen, werden de huidige MotoGP-machines aangepast: ride height devices uitgeschakeld, in sommige gevallen het motorvermogen wat teruggeschroefd en de aerodynamica aangepast. Alles om de 2027-configuratie alvast te benaderen.
Elke rijder kreeg zeven sets banden mee – twee varianten voor de voorkant en drie voor de achterkant – allemaal in de huidige 17-inch maten (4” voor, 6.25” achter).
Volgens Pirelli Moto Racing Director Giorgio Barbier stemden de eerste resultaten erg positief. “Grip, snelle opwarmtijd en vertrouwen waren de meest genoemde pluspunten,” aldus Barbier. “Het testplan verliep zoals gepland, inclusief een Sprint-simulatie. Dit levert ons een bak data op voor de volgende ontwikkelingsfase.”
Net als in de Superbike paddock houdt Pirelli vast aan hun vertrouwde filosofie: banden ontwikkelen met technologie en processen die direct uit de reguliere productie komen. Alle MotoGP-banden zullen daarom in de fabriek in Breuberg (Duitsland) worden gemaakt, waar ook de Superbike- en hypersportbanden vandaan komen. Op die manier wil Pirelli niet alleen kwaliteit en consistentie garanderen, maar ook een directe link leggen naar straatbanden voor motorrijders wereldwijd.
Met het vijfjarige contract dat Pirelli met Dorna sloot, blijft het merk bovendien tot 2031 de exclusieve leverancier voor Moto2 en Moto3, plus de volledige Road to MotoGP-piramide (JuniorGP, Asia Talent Cup, Northern Talent Cup, Red Bull Rookies en MiniGP). Daarmee wordt Pirelli de eerste fabrikant die alle WK-klassen én talentencompetities voorziet van rubber.
Voor Pirelli is dit geen nieuw terrein. Het merk draait al meer dan honderd jaar mee in de racerij en is onder meer hofleverancier van het WK Superbike, het MXGP en sinds 2011 ook vaste bandenpartner van de Formule 1. Met MotoGP erbij heeft Pirelli nu letterlijk álle grote kampioenschappen in handen.