Zoeken

MotoGP Valencia: eerste back-to-back Bezzecchi, eerste 1-2 Aprilia sinds Barcelona 2023

16 november 2025
De laatste GP van het 2025 seizoen mag een waarschuwing voor Ducati zijn. Terwijl Marco Bezzecchi overtuigend zijn eerste back-to-back overwinning realiseerde en Raul Fernandez er een eerste 1-2 voor Aprilia van maakte sinds Barcelona 2023, wist Fabio Di Giannantonio op de valreep te voorkomen dat er voor het eerst sinds Silverstone 2021 géén Ducati op het podium had gestaan.

Bezzecchi voltooit de perfecte seizoensfinish

De slotrace van 2025 werd een bevestiging van wat de afgelopen weken al duidelijk was geworden: Aprilia zit midden in een vormpiek van historisch niveau. Marco Bezzecchi, al dominant in Portimão, nam in Valencia opnieuw vanaf pole direct de controle over de race. De Italiaan schoot voortreffelijk weg, pakte de holeshot en zou de leiding geen moment meer afstaan – al had hij er ditmaal een bijzonder taaie tegenstander voor nodig om scherp te blijven tot aan de vlag.

Die tegenstander was zijn merkgenoot Raul Fernandez. De Trackhouse-rijder, een maand geleden nog winnaar in Australië, had Portugal moeten missen vanwege een blessure na een crash, maar keerde in Valencia terug met een vorm die niemand had zien aankomen. Vanaf de eerste ronde maakte hij duidelijk dat Bezzecchi dit keer niet zomaar zou kunnen wegrijden.

Maar voordat het gevecht om de overwinning kon beginnen, was er eerst chaos op de startgrid. Franco Morbidelli knalde – volledig onoplettend – achterop de Honda van wildcard Aleix Espargaro. De Honda-testrijder kon gelukkig alsnog starten, al miste er zichtbaar carbon van zijn machine, maar Morbidelli moest zijn Ducati direct van de grid halen. Hij probeerde het nog enkele ronden op zijn tweede motor, maar trok zich vervolgens terug met een gebroken hand. Het bleek het eerste drama van de middag, maar zeker niet het laatste.

Start: Bezzecchi weg, Alex Marquez haakt aan – maar niet voor lang

Toen de lichten doofden, was Bezzecchi scherp als altijd. Alex Marquez, zaterdag nog dominant in de Sprint, sloot keurig aan en probeerde in de openingsfase druk te zetten. Even leek hij in staat te zijn de pace van Bezzecchi te volgen, maar al snel werd duidelijk dat de Gresini-rijder zijn sprintrythme niet kon doortrekken naar de 27 ronden van de Grand Prix. Net als in eerdere races had de Spanjaard moeite met de bandenslijtage en het tempo over de lange afstand.

Dat bood ruimte voor Raul Fernandez, die al in de openingsronden naar voren stormde en in ronde drie Di Giannantonio verschalkte voor de derde plaats. De Trackhouse-Aprilia had zichtbaar meer vertrouwen en meer grip dan op zaterdag. Vanaf ronde elf was het moment daar: Fernandez passeerde Alex Marquez in Turn 6 en zette onmiddellijk de jacht in op Bezzecchi.

Bezzecchi onder druk – maar foutloos

Wat volgde was een zenuwslopende slijtageslag tussen de twee Aprilia’s. Fernandez verkleinde het gat ronde na ronde en kwam drie ronden voor het einde tot op vier tienden van Bezzecchi. Maar ondanks de toenemende druk bleef de fabrieksrijder koel, constant en meedogenloos precies. Met een marge van 0,686 seconde pakte hij zijn derde overwinning van het seizoen – én leverde hij Aprilia hun eerste back-to-back GP-zeges ooit.

Di Giannantonio redt Ducati’s eer

Daarachter speelde zich een strijd af met grote statistische implicaties. Voor het eerst sinds de Britse Grand Prix van 2021 dreigde Ducati buiten het podium te vallen in een Grand Prix. Pedro Acosta en Fabio Di Giannantonio vochten een onderling duel uit waarbij beide rijders ook voorbij de wegzakkende Alex Marquez gingen. Pas in de voorlaatste ronde wist Di Giannantonio Acosta definitief te verschalken en zo de derde plaats veilig te stellen – en daarmee Ducati’s indrukwekkende podiumreeks te redden.

Voor Marquez eindigde de race teleurstellend: niet alleen verloor de vicewereldkampioen het podium, hij werd in de slotronde ook nog gepasseerd door teamgenoot Fermin Aldeguer, die vijfde werd en hem terugzette naar P6.

Honda redt zichzelf – en verliest tegelijkertijd

Honda had op papier al een rampweekend achter de rug, maar kreeg onverwacht één lichtpunt: Luca Marini’s zevende plaats was precies wat het merk nodig had om de gevreesde Group-D concessiestatus te ontlopen voor 2026. Achter hem volgden Binder, Miller en Bastianini in de top tien.

Veel slechter verging het Ducati-kopstuk Pecco Bagnaia. Zijn race duurde slechts enkele bochten: Johann Zarco raakte hem bij Turn 5 en kegelde hem uit de wedstrijd. Bagnaia, die al een miserabel seizoen achter de rug had, eindigt het jaar als vijfde in de stand.

Jorge Martin, terug op de Aprilia maar nog altijd gehavend, reed halverwege de pits in om zijn lichaam te sparen voor de test van dinsdag.

Achterhoedeverstoring, straffen en uitvallers

Het achterveld was een tombola van incidenten. Zarco moest een long-lap nemen voor zijn botsing met Bagnaia en finishte als twaalfde. Joan Mir, gestraft voor zijn Sprint-crash op Marini, kwam niet verder dan P13. Maverick Viñales en Martin gaven op, Aleix Espargaro parkeerde laat in de pits, Quartararo crashte uit de punten, en Ai Ogura schoof al in ronde zeven onderuit.

een waarschuwing voor Bologna

Aprilia sluit 2025 af met drie zeges in vier races, een dubbelzege in de seizoensfinale en een rijder in bloedvorm. Bezzecchi is doorgegroeid naar absolute titelfavorietstatus voor 2026, Fernandez toont kampioensmateriaal zodra hij fit is, en Trackhouse is een fabrieksteam in alles behalve naam.

Ducati blijft een macht, maar het patroon is duidelijk: de marge is verdwenen. En als de geschiedenis één ding leert, is het dat zulke signalen nooit genegeerd mogen worden in Bologna. Aprilia klopt aan de deur – en ze klopt hard.

MotoGP Valencia, uitslag race:

Rijder Team Merk Uitslag
1 Marco Bezzecchi ITA Aprilia Racing Aprilia 27 ronden
2 Raul Fernandez ESP Trackhouse MotoGP Team Aprilia +0.686
3 Fabio Di Giannantonio ITA Pertamina Enduro VR46 Racing Team Ducati +3.765
4 Pedro Acosta ESP Red Bull KTM Factory Racing KTM +4.749
5 Fermin Aldeguer ESP BK8 Gresini Racing MotoGP Ducati +8.048
6 Alex Marquez ESP BK8 Gresini Racing MotoGP Ducati +8.166
7 Luca Marini ITA Honda HRC Castrol Honda +12.644
8 Brad Binder RSA Red Bull KTM Factory Racing KTM +14.582
9 Jack Miller AUS Prima Pramac Yamaha MotoGP Yamaha +15.497
10 Enea Bastianini ITA Red Bull KTM Tech3 KTM +17.460
11 Miguel Oliveira POR Prima Pramac Yamaha MotoGP Yamaha +19.304
12 Johann Zarco FRA CASTROL Honda LCR Honda +21.286
13 Joan Mir ESP Honda HRC Castrol Honda +22.079
14 Alex Rins ESP Monster Energy Yamaha MotoGP Team Yamaha +23.255
15 Nicolo Bulega ITA Ducati Lenovo Team Ducati +26.144
16 Augusto Fernandez ESP Yamaha Factory Racing Team Yamaha +36.854
17 Somkiat Chantra THA IDEMITSU Honda LCR Honda +39.136
DNF
Aleix Espargaro ESP Honda HRC Test Team Honda +2 ronden
Maverick Vinales ESP Red Bull KTM Tech3 KTM +4 ronden
Fabio Quartararo FRA Monster Energy Yamaha MotoGP Team Yamaha +4 ronden
Jorge Martin ESP Aprilia Racing Aprilia +12 ronden
Ai Ogura JPN Trackhouse MotoGP Team Aprilia +21 ronden
Franco Morbidelli ITA Pertamina Enduro VR46 Racing Team Ducati +26 ronden
Pecco Bagnaia ITA Ducati Lenovo Team Ducati 0 ronden

Eindstand:

Rijder Team Merk Punten
1 Marc Marquez ESP Ducati Lenovo Team Ducati 545
2 Alex Marquez ESP BK8 Gresini Racing MotoGP Ducati 467
3 Marco Bezzecchi ITA Aprilia Racing Aprilia 353
4 Pedro Acosta ESP Red Bull KTM Factory Racing KTM 307
5 Pecco Bagnaia ITA Ducati Lenovo Team Ducati 288