MotoGP Valencia: Acosta debuteert met snelste tijd
Valencia vormde het decor van Acosta’s eerste echte MotoGP-meters op dit circuit – de editie van vorig jaar werd vanwege de overstromingen verplaatst naar Barcelona – maar de Spanjaard leek geen moment onder de indruk.
In de ochtend ging de aandacht echter vooral uit naar de comebacks van Jorge Martin en Maverick Viñales, die voor beide coureurs verschillend uitpakte. Martin, weken zonder MotoGP-ritme, zakte in FP1 naar een teleurstellende 24e plaats. Viñales deed het beter en zette zijn Tech3-KTM op P19.
De verrassing kwam echter van Honda-wildcard Aleix Espargaro, die de derde tijd liet noteren achter Jack Miller en Ai Ogura. Hoewel daar wel een kanttekening bij moest worden geplaatst, het trio op kop was tegen het eind voor een time-attack gegaan. Franco Morbidelli stond als snelste Ducati op P5, vlak voor Alex Marquez die lange tijd het veld had aangevoerd, maar dus met de kanttekening dat hij niet voor een time-attack was gegaan.
Ook in de getimede sessie bleef het beeld ongebruikelijk. Niet-Ducati’s bepaalden aanvankelijk de toon: Bezzecchi voor Acosta, gevolgd door Raúl Fernández, Quartararo en Joan Mir. Pas daarna verscheen Morbidelli als beste Ducati op P6. Tien minuten na de start ging het mis: Bezzecchi crashte in sector twee, maar kon na tijdverlies zijn run vervolgen. Toen een derde van de sessie voorbij was, stond hij nog steeds bovenaan, al had Acosta het gat al teruggebracht tot 0,060 seconde. De spanning in het veld was immens—P1 tot P10 zat binnen 0,268 seconde.

Halverwege gingen de zachte banden erop en veranderde het complete plaatje. Het VR46-duo voerde even de lijst aan, Di Giannantonio dook als eerste onder de 1’30, maar twee minuten later vuurde Acosta de eerste 1’29 van het weekend af. Sterker nog: twee ronden achter elkaar reed hij exact dezelfde 1’29.790. Kort daarop ging het mis bij Fabio Quartararo, wiens Yamaha op het rechte stuk stilviel waardoor zijn aanval moest worden afgebroken. Intussen presteerde Honda uitzonderlijk sterk: Mir, Marini en Zarco bivakkeerden rond P7-P9, met Miller op P10 als tweede motor uit Japan binnen de Q2-zone.
Jorge Martin, bezig aan zijn eerste time-attack sinds Motegi, wist de achterstand weliswaar te verkleinen, maar bleef met een seconde marge hangen op P22 —net voor Marc-Marquez-vervanger Bulega. Toen de laatste fase begon, sloeg Acosta opnieuw toe: met een mokerslag van een ronde verbeterde hij zijn eigen toptijd met ruim een halve seconde tot 1’29.240, slechts drie tienden boven het baanrecord van Maverick Viñales.
De slotminuten waren chaos in pure MotoGP-vorm. Meerdere keren wisselde de complete top tien. Bezzecchi hield z’n hoofd koel en claimde definitief P2. Daarachter eindigde Morbidelli als derde, gevolgd door Alex Marquez, superrookie Ai Ogura en Jack Miller. Joan Mir zette Honda op P9 en Fabio Quartararo pakte met zijn laatste ronde het laatste directe Q2-kaartje.
Bagnaia bleef echter hangen op P14, 0,593 seconde van Acosta, en moest tevreden zijn met een plek tussen Honda-wildcard Aleix Espargaro en Johann Zarco. Augusto Fernández (Yamaha V4-M1) ging onderuit en belandde op P20. Martin bleef steken op P22, en voor Bulega restte de laatste plaats, 1,3 seconde van Acosta’s toptijd.
MotoGP Valencia, tijden vrije training:
| Rijder | Team | Merk | FP1 | PR | Verschil | ||
| 1 | Pedro Acosta | ESP | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1'30.998 | 1'29.240 | |
| 2 | Marco Bezzecchi | ITA | Aprilia Racing | Aprilia | 1'31.364 | 1'29.293 | +0.053 |
| 3 | Franco Morbidelli | ITA | Pertamina Enduro VR46 Racing Team | Ducati | 1'30.860 | 1'29.425 | +0.185 |
| 4 | Alex Marquez | ESP | BK8 Gresini Racing MotoGP | Ducati | 1'30.884 | 1'29.473 | +0.233 |
| 5 | Ai Ogura | JPN | Trackhouse MotoGP Team | Aprilia | 1'30.705 | 1'29.555 | +0.315 |
| 6 | Jack Miller | AUS | Prima Pramac Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'30.382 | 1'29.556 | +0.316 |
| 7 | Fabio Di Giannantonio | ITA | Pertamina Enduro VR46 Racing Team | Ducati | 1'31.033 | 1'29.593 | +0.353 |
| 8 | Fermin Aldeguer | ESP | BK8 Gresini Racing MotoGP | Ducati | 1'31.113 | 1'29.597 | +0.357 |
| 9 | Joan Mir | ESP | Honda HRC Castrol | Honda | 1'30.926 | 1'29.634 | +0.394 |
| 10 | Fabio Quartararo | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP Team | Yamaha | 1'31.204 | 1'29.673 | +0.433 |
| 11 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1'31.319 | 1'29.729 | +0.489 |
| 12 | Raul Fernandez | ESP | Trackhouse MotoGP Team | Aprilia | 1'30.800 | 1'29.806 | +0.566 |
| 13 | Aleix Espargaro | ESP | Honda HRC Test Team | Honda | 1'30.707 | 1'29.832 | +0.592 |
| 14 | Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 1'31.528 | 1'29.833 | +0.593 |
| 15 | Johann Zarco | FRA | CASTROL Honda LCR | Honda | 1'31.171 | 1'29.891 | +0.651 |
| 16 | Luca Marini | ITA | Honda HRC Castrol | Honda | 1'31.146 | 1'29.896 | +0.656 |
| 17 | Alex Rins | ESP | Monster Energy Yamaha MotoGP Team | Yamaha | 1'31.301 | 1'29.999 | +0.759 |
| 18 | Maverick Vinales | ESP | Red Bull KTM Tech3 | KTM | 1'31.430 | 1'30.147 | +0.907 |
| 19 | Enea Bastianini | ITA | Red Bull KTM Tech3 | KTM | 1'31.326 | 1'30.237 | +0.997 |
| 20 | Augusto Fernandez | ESP | Yamaha Factory Racing Team | Yamaha | 1'31.035 | 1'30.267 | +1.027 |
| 21 | Miguel Oliveira | POR | Prima Pramac Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'31.715 | 1'30.304 | +1.064 |
| 22 | Jorge Martin | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | 1'31.923 | 1'30.404 | +1.164 |
| 23 | Somkiat Chantra | THA | IDEMITSU Honda LCR | Honda | 1'31.454 | 1'30.529 | +1.289 |
| 24 | Nicolo Bulega | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 1'31.766 | 1'30.552 | +1.312 |