MotoGP Silverstone: verrassende overwinning Bezzecchi in knotsgekke GP
De zevende Grand Prix van het seizoen was voor het eerst dit seizoen geen hoofdrol voor Ducati weggelegd. Na twee jaar lang het podium te hebben gedomineerd leek voor het eerst in tijden geen enkele Ducati op het podium te finishen.
Het drama begon al meteen bij de start. Vanaf de tweede plaats op de grid had Alex Marquez bij het doven van de rode lichten meteen de kopstart genomen in de race, om bij het aanremmen voor bocht 1 meteen over het voorwiel onderuit te gaan, wat Marc Marquez nu de leiding gaf in de race.
Marc nam in de eerste ronde meteen afstand van Fabio Quartararo en Pecco Bagnaia, maar werd in de tweede ronde door de hevige winden verrast en ging eveneens onderuit. Beide crashes leken een bevestiging van de vrees dat vanwege de lage temperaturen coureurs zouden worstelen om de medium compound voorband op bedrijfstemperatuur te krijgen.
Meteen na de crash van Marc Marquez werd echter de rode vlag gezwaaid, omdat bij Vale een gladde substantie op de baan was ontdekt. Die bocht was ook de scene geweest van een ander incident tussen Franco Morbidelli en Aleix Espargaro.
Omdat er minder dan 3 ronden waren afgelegd volgde een herstart over 19 ronden, waarbij de oorspronkelijke startgrid werd aangehouden en conform het reglement alle coureurs weer mochten starten, ook diegenen die waren gecrasht, een 'verlaat de gevangenis zonder te betalen' kaart voor de gebroeders Marquez, die beide op hun tweede machine moesten overstappen.
Bij de herstart hielden de meeste coureurs aan hun bandenstrategie vast, wat betekende dat de coureurs die voor de soft compound voorband waren gegaan in de openingsfase in het voordeel zouden zijn, maar wel de band moesten managen omdat deze zich nog niet op raceafstand had bewezen.
Met niets te verliezen waren alle 4 de Yamaha's voor de soft voorband gegaan, evenals Aprilia's Marco Bezzecchi en Le Mans winnaar Johann Zarco. Die riskeerden de vraag of de soft compound voorband het 19 ronden vol zou houden.
Toen voor de tweede keer de rode lichten werden gedoofd had Quartararo een waanzinnig goede start en nam meteen de leiding in de race voor Pecco Bagnaia, terwijl de gebroeders Marquez ditmaal veel voorzichter starten. Marc nestelde zich op de derde plaats, terwijl Alex terugviel naar de zesde plaats.
Het duurde echter niet lang voordat de soft compound coureurs naar voren stormden. In de tweede ronde klom Jack Miller op de Pramac Yamaha op naar de tweede plaats, terwijl Johann Zarco op de baan Marc Marquez al voorbij was gegaan.
In de derde ronde klom Zarco op naar de derde plaats, terwijl beide fabrieks-Ducati's in de fout waren gegaan en daardoor terug waren gevallen naar de 9e en 10e plaats, met Alex Marquez nu op de vierde plaats, op de voet gevolgd door Marco Bezzecchi, Joan Mir, Franco Morbidelli en Luca Marini.
Aan de kop van het veld had Quartararo inmiddels een voorsprong van 3 seconden op Jack Miller opgebouwd, die na zijn bliksemstart het tempo niet kon vasthouden en enorm onder druk kwam te staan.
In de zesde ronde werd Miller door Bezzecchi, die inmiddels was opgeklommen naar de derde plaats, en Zarco naar de vierde plaats teruggezet, wat het nu 3 verschillende merken maakte in de top 3 - alledrie met de soft compound voorband.
Quartararo lag inmiddels 5 seconden los en leek de race perfect te controleren, tot met nog 7 ronden te gaan het noodlot voor de 2021 wereldkampioen toesloeg. Bij het remmen werd het Ride Height Device geactiveerd, waardoor hij zwaar gedesillusioneerd moest opgeven.
Dat promootte Bezzecchi en Zarco nu naar de eerste en tweede plaats. Bezzecchi zette nog een tandje bij en vergrootte zijn voorsprong op de Franse LCR Honda coureur, die op zijn beurt een redelijke marge op de groep achter hem had, waar Franco Morbidelli en de gebroeders Marquez intens streden om de laatste podiumplek.
Marc Marquez leek die derde en laatste podiumplek in de pocket te hebben, maar zag zijn voorsprong op Morbidelli in de voorlaatste ronde als sneeuw voor de zon smelten.
Meer dan eens greep Morbidelli zijn kans en ging de 8-voudig wereldkampioen voorbij, maar Marc wist alle aanvallen meteen te counteren, om met het kleinste verschil van 17 duizendste seconde alsnog op de derde plaats voor Morbidelli te worden afgevlagd en daarmee in het WK weer 5 punten is uitgelopen op zijn jongere broer.
MotoGP Silverstone, uitslag race:
Rijder | Team | Merk | Uitslag | ||
1 | Marco Bezzecchi | ITA | Aprilia Racing | Aprilia | 19 ronden |
2 | Johann Zarco | FRA | CASTROL Honda LCR | Honda | +4.088 |
3 | Marc Marquez | ESP | Ducati Lenovo Team | Ducati | +.929 |
4 | Franco Morbidelli | ITA | Pertamina Enduro VR46 Racing Team | Ducati | +5.946 |
5 | Alex Marquez | ESP | BK8 Gresini Racing MotoGP | Ducati | +6.024 |
6 | Pedro Acosta | ESP | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | +7.109 |
7 | Jack Miller | AUS | Prima Pramac Yamaha MotoGP | Yamaha | +7.398 |
8 | Luca Marini | ITA | Honda HRC Castrol | Honda | +7.729 |
9 | Fermin Aldeguer | ESP | BK8 Gresini Racing MotoGP | Ducati | +8.584 |
10 | Fabio Di Giannantonio | ITA | Pertamina Enduro VR46 Racing Team | Ducati | +9.764 |
11 | Joan Mir | ESP | Honda HRC Castrol | Honda | +10.320 |
12 | Maverick Viñales | ESP | Red Bull KTM Tech3 | KTM | +11.318 |
13 | Raul Fernandez | ESP | Trackhouse MotoGP Team | Aprilia | +16.175 |
14 | Alex Rins | ESP | Monster Energy Yamaha MotoGP Team | Yamaha | +16.312 |
15 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | +16.262 |
16 | Miguel Oliveira | POR | Prima Pramac Yamaha MotoGP | Yamaha | +31.641 |
17 | Enea Bastianini | ITA | Red Bull KTM Tech3 | KTM | +38.225 |
18 | Lorenzo Savadori | ITA | Aprilia Racing | Aprilia | +40.488 |
19 | Somkiat Chantra | THA | IDEMITSU Honda LCR | Honda | +48.884 |
DNF | |||||
Fabio Quartararo | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP Team | Yamaha | +7 ronden | |
Aleix Espargaro | ESP | Honda HRC Test Team | Honda | +16 ronden | |
Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | +16 ronden |
Tussenstand:
Rijder | Team | Merk | Punten | ||
1 | Marc Marquez | ESP | Ducati Lenovo Team | Ducati | 196 |
2 | Alex Marquez | ESP | BK8 Gresini Racing MotoGP | Ducati | 172 |
3 | Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 124 |
4 | Franco Morbidelli | ITA | Pertamina Enduro VR46 Racing Team | Ducati | 98 |
5 | Johann Zarco | FRA | CASTROL Honda LCR | Honda | 97 |