MotoGP Buriram: Marc Marquez domineert GP, Ducati 1-2-3-4
In de zinderende hitte van 36˚ Celsius buitentemperatuur en 50˚ asfalttemperatuur was het circuit van Buriram vandaag toneel voor de allereerste Grand Prix van het seizoen. Na twee weken geleden de 2-daagse wintertest te hebben gedomineerd en op zaterdag zijn eerste pole position in rood én zijn allereerste zege in de Sprint te hebben gerealiseerd leek het niet zozeer de vraag óf Marc Marquez de opener zou winnen, maar hoe groot het verschil met de rest van het veld zou zijn en wie als best of the rest zou worden afgevlagd.
Bij het doven van de rode lichten nam Marc Marquez dan ook voor de tweede keer dit weekend de kopstart in de race voor zijn jongere broer Alex, pushte de eerste twee ronden om een veilige buffer op te bouwen op zijn jongere broer, die wederom de tweede plaats in handen had, om daarna zijn voorsprong de consolideren, maar zag naarmate de race vorderde dat zijn bandenspanning te laag was en zag zich genoodzaakt van strategie te switchen.
In de zevende ronde ging Marc net als Assen vorig jaar - destijds met Fabio Di Giannantonio - van het gas, keek achterom en gaf de leiding aan Alex, en kroop vervolgens in diens achterwiel met als doel de temperatuur in zijn voorband - en daarmee de bandendruk - flink op te laten lopen. "Mijn race verliep helemaal volgens plan, maar toen zag ik in mijn display dat mijn bandenspanning twee, drie, vier ronden te laag was en besloot van strategie te veranderen", zei Marc Marquez.
"We moeten uitzoeken waarom. Ik ben nieuw in het team en soms verander ik in de race van rijstijl om de voorband te sparen, de rondetijd blijft dan hetzelfde maar de rijstijl is anders - minder risico - en misschien dat daarom de bandenspanning te laag was. Ik heb daarna de ronden afgeteld, totdat ik zeker wist dat ik het minimum had bereikt en ik weer gas kon geven."
Met nog zes ronden te gaan deed Marc Marquez precies dat, maar toch duurde het nog twee ronden voordat hij daadwerkelijk in de gelegenheid was een inhaalpoging te doen en bij het aanremmen van bocht 12 de leiding van Alex overnam. "Ik wist dat ik Alex in bocht 3 en 12 zou kunnen pakken, maar ik moest vanwege de hoge temperatuur in mijn voorband wel supervoorzichtig zijn. Weer aan de leiding heb ik meteen gepusht om een gat te slaan, om Alex van me af te schudden", zei Marc.
Marc deed de laatste ronden precies dat, om na 26 ronden in intense hitte als winnaar van de eerste Grand Prix van het seizoen te worden afgevlagd - zijn eerste overwinning in rood en zijn eerste zege in de opener van het seizoen sinds Qatar 2014. Op minder dan 2 seconden finishte Alex Marquez op de tweede plaats en maakte er een Marquez podium van - het tweede Marquez podium sinds de Sachsenring vorig jaar. Op 7 tiende seconde van Alex maakte Pecco Bagnaia het podium compleet.
"Ik wist dat ik geen schijn van kans had tegen Marc," zei Alex Marquez. "Toen hij van het gas ging dacht ik in eerste instantie aan een rode vlag, maar zag niets en dacht toen dat het een bandenspanningissue zou kunnen zijn, of dat hij zijn achterband wilde sparen voor het eind van de race. Wanneer je volgt hoef je minder hard te pushen dan wanneer je aan de leiding ligt. Aan het eind van de race was mijn achterband helemaal op, toen Marc me inhaalde en meteen bij me wegliep heb ik me alleen nog maar op Pecco geconcentreerd", zei Alex Marquez.
Op tweeënhalve seconde van zijn teamgenoot finishte Pecco Bagnaia na de kwalificatie en de Sprint voor de derde keer dit weekend op de derde plaats, en zei dat hij daar zeker niet tevreden mee was, maar dat er meer dan dat niet in had gezeten dit weekend. "Met een derde plaats kan ik niet tevreden zijn, maar tegelijkertijd heb ik van vorig jaar geleerd dat niet alles op alles moet zetten en soms met minder genoegen moet nemen", zei Bagnaia. "Met remmen liep ik in op Alex, maar verloor het op acceleratie en kon niet te dicht achter hem rijden omdat anders de temperatuur te ver opliep."
Op bijna drie seconden van het podium eindigde Franco Morbidelli na een eenzame race de eerste Grand Prix op de vierde plaats, en maakte er daarmee een 1-2-3-4 finish voor Ducati van, maar de grootste verrassing van de race was wederom Ai Ogura, die in zijn allereerste MotoGP race als eerste niet-Ducati op de vijfde plaats werd afgevlagd, op slechts zeven en een halve seconde van de racewinnaar en zeven en een halve seconde voor Aprilia's officiële fabriekscoureur Marco Bezzecchi.
De grote verliezer deze eerste Grand Prix van het seizoen was KTM, dat de aansluiting met Aprilia en Ducati lijkt te hebben verloren en in Buriram op hetzelfde niveau zat als Yamaha en Honda, die beide deze winter een goede stap naar voren hebben gezet. Jack Miller lag zowel in de Sprint als de Grand Prix lange tijd in de top 6, maar viel in de slotfase terug, terwijl Joan Mir voor het eerst in tijden met Marco Bezzecchi en Raul Fernandez in gevecht was om die 6e plaats, tot hij in de 15e ronde crashte na de ronden daarvoor Bezzecchi en Fernandez al voorbij te zijn gegaan.
Op 20 seconden van de winnaar finishte Brad Binder als beste KTM op de achtste plaats, een fractie van een seconde voor Enea Bastianini op de Red Bull KTM Tech3, terwijl teamgenoot Pedro Acosta na een crash in de vierde ronde op de 19e plaats werd afgevlagd.
MotoGP Buriram, uitslag Grand Prix:
Rijder | Team | Merk | Uitslag | ||
1 | Marc Marquez | ESP | Ducati Lenovo Team | Ducati | 26 ronden |
2 | Alex Marquez | ESP | BK8 Gresini Racing MotoGP | Ducati | +1.732 |
3 | Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | +2.398 |
4 | Franco Morbidelli | ITA | Pertamina Enduro VR46 Racing Team | Ducati | +5.176 |
5 | Ai Ogura | JPN | Trackhouse MotoGP Team | Aprilia | +7.450 |
6 | Marco Bezzecchi | ITA | Aprilia Racing | Aprilia | +14.967 |
7 | Johann Zarco | FRA | CASTROL Honda LCR | Honda | +15.225 |
8 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | +19.929 |
9 | Enea Bastianini | ITA | Red Bull KTM Tech3 | KTM | +20.053 |
10 | Fabio Di Giannantonio | ITA | Pertamina Enduro VR46 Racing Team | Ducati | +21.546 |
11 | Jack Miller | AUS | Prima Pramac Yamaha MotoGP | Yamaha | +22.315 |
12 | Luca Marini | ITA | Repsol Honda Team | Honda | +23.940 |
13 | Fermin Aldeguer | ESP | BK8 Gresini Racing MotoGP | Ducati | +24.760 |
14 | Miguel Oliveira | POR | Prima Pramac Yamaha MotoGP | Yamaha | +26.097 |
15 | Fabio Quartararo | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP Team | Yamaha | +26.456 |
16 | Maverick Viñales | ESP | Red Bull KTM Tech3 | KTM | +28.770 |
17 | Alex Rins | ESP | Monster Energy Yamaha MotoGP Team | Yamaha | +31.095 |
18 | Somkiat Chantra | THA | IDEMITSU Honda LCR | Honda | +31.480 |
19 | Pedro Acosta | ESP | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | +42.115 |
20 | Lorenzo Savadori | ITA | Aprilia Racing | Aprilia | +46.827 |
DNF | |||||
Raul Fernandez | ESP | Trackhouse MotoGP Team | Aprilia | +4 ronden | |
Joan Mir | ESP | Repsol Honda Team | Honda | +12 ronden |
Tussenstand:
Rijder | Team | Merk | Punten | ||
1 | Marc Marquez | ESP | Ducati Lenovo Team | Ducati | 37 |
2 | Alex Marquez | ESP | BK8 Gresini Racing MotoGP | Ducati | 29 |
3 | Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 23 |
4 | Franco Morbidelli | ITA | Pertamina Enduro VR46 Racing Team | Ducati | 18 |
5 | Ai Ogura | JPN | Trackhouse MotoGP Team | Aprilia | 17 |