Martin doorbreekt stilte met statement op social media
Na afloop van de Franse Grand Prix kwam het nieuws dat Jorge Martin low profile naar Le Mans was afgereisd voor een meeting met Aprilia, waarin hij te kennen zou hebben gegeven aan het eind van het seizoen het team te willen verlaten.
De regerend wereldkampioen zou zich daarbij hebben beroepen op een clausule in zijn contract, dat hij het team aan het eind van het 2025 seizoen zou kunnen verlaten als hij na 6 races (Le Mans was de 6e Grand Prix) niet in gevecht was om de wereldtitel.
Hoewel de meeting niet als zodanig werd bevestigd kwam Aprilia wel met een officieel statement, waarin werd gezegd dat Martin tot eind 2026 een contract met Aprilia had en ontbinding van het contract aan te zullen vechten.
Martin hield daarentegen de lippen op elkaar, maar heeft sinds de hele affaire wel het imago gekregen van een coureur die contracten niet eerbiedigt en geen enkele loyaliteit heeft naar zijn team, zonder ook maar één sessie in optimale condities te hebben gereden.
Martin kwam tijdens de allereerste wintertest in Sepang in zijn tweede én derde run met een highsider ten val. De eerste was onschuldig, maar bij zijn tweede liep hij meerdere botbreuken op, waardoor hij direct naar het ziekenhuis werd afgevoerd.
Om tijdig fit voor de eerste Grand Prix in Buriram te zijn liet Martin de tweede wintertest op het Thaise circuit schieten, maar crashte thuis opnieuw tijdens een training met een Supermoto machine, waarbij hij meerdere botten in zijn hand brak en de eerste drie races moest missen.
In Qatar maakte Martin zijn debuut op de RS-GP, maar was met nog amper wedstrijdritme totaal niet competitief. Hij kwalificeerde zich desondanks op een nette 14e plaats, eindigde de Spring op de 16e plaats voor Trackhouse Aprilia coureur Raul Fernandez, maar kwam in de GP ten val en liep daarbij 11 gebroken ribben en een klaplong op.
Sinds het uitlekken van het schokkende nieuws dat Martin Aprilia wil verlaten hield de regerend wereldkampioen de lippen op elkaar, maar heeft nu met een statement op social media de stilte doorbroken.
"Ik heb op geen enkel moment het contract geschonden. Toen we het contract ondertekenden, kwam ik met Aprilia overeen dat als er niet aan bepaalde voorwaarden zou worden voldaan, ik me het recht zou voorbehouden om over mijn toekomst te beslissen voor 2026. Dit was op dat moment een essentiële voorwaarde voor mij om het contractaanbod te accepteren.
Toen ik vorig jaar besloot om van fabrikant te veranderen, was een van mijn belangrijkste eisen om de motor in echte omstandigheden te testen en de dynamiek en werkwijze van het team te begrijpen. Op die manier kon ik met een gerust hart tekenen voor twee jaar in plaats van één, en daarom hebben we deze voorwaarde opgenomen.
Geconfronteerd met de noodzaak om een beslissing te nemen voor een in het contract vastgelegde datum, heb ik ervoor gekozen om gebruik te maken van mijn recht om vrijgelaten te worden voor het seizoen 2026. Ik heb dit altijd gedaan met respect, duidelijkheid en de enige intentie om mijn toekomst als professioneel atleet in eigen handen te nemen.
Helaas hebben de omstandigheden veroorzaakt door de crashes - hoewel ze de overeenkomst niet veranderen - deze fase beïnvloed. Daarom heb ik altijd open gestaan voor een dialoog met Aprilia over het verlengen van deze evaluatieperiode tot een bepaald aantal grand prix races vanaf mijn terugkeer.
Het doel is dat beide partijen elkaar een tweede kans geven en zich op hun gemak voelen voordat ze een beslissing nemen voor 2026."