GPOne: Toprak één stap verwijderd van tekenen bij Pramac Yamaha
Hij heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat de MotoGP zijn grote droom is, en heeft daarvoor toen hij nog voor Yamaha reed zelfs tweemaal een test met de M1 gedaan, maar Racing Director Lin Jarvis zag het toen niet zitten en dus bleef de MotoGP voor Toprak Razgatlioglu een droom.
Daarna bleef het even stil, maar afgelopen jaar werd het vuurtje door Toprak en diens manager Kenan Sofuoglu weer aangewakkerd. Razgatlioglu zou al in 2025 de overstap willen maken naar de MotoGP en daarvoor zijn contract met BMW willen ontbinden, maar BMW hield Razgatlioglu aan zijn contract en dus trok de 28-jarige Turk zijn keutel in en werd de horizon naar 2026 verlegd.
Met slechts één officieel fabriekszitje beschikbaar leken de kansen voor Razgatlioglu echter flinterdun, tot Sofuoglu tijdens de derde ronde van het WorldSBK op het TT-circuit zei een oplossing te hebben gevonden om Toprak naar de MotoGP te halen.
Niet veel later werd duidelijk wat Sofuoglu daarmee had bedoeld: Toprak had de eis van een zitje in een fabrieksteam laten varen, wat de deur naar Yamaha had geopend. Het tweede beschikbare zitje in de MotoGP is namelijk bij Pramac Racing, dat vorig jaar met Jorge Martin wereldkampioen was geworden in de MotoGP.
In de geruchtenmolen werd Razgatlioglu aan zowel Honda als Yamaha gelinkt. Het hardnekkige gerucht ging dat Toprak in 2026 naar het Honda HRC WorldSBK project zou gaan, om in 2027 de switch naar de MotoGP te maken - het jaar dat Pirelli daar de bandenleverancier wordt - maar dit werd door beide partijen ontkend.
Sofuoglu gaf echter wel aan dat medio mei een beslissing zou worden genomen, maar Yamaha hapte niet toe en zei pas na de zomerstop een beslissing te gaan nemen voor wat betreft de twee Pramac coureurs, waarvan Miguel Oliveira nog een contract tot eind 2026 heeft.
Het Italiaanse GPOne schrijft nu echter te hebben vernomen dat er de afgelopen dagen een grote versnelling heeft plaatsgevonden van de kant van Yamaha om te proberen Toprak volgend seizoen al naar de MotoGP te halen, naar het Prima Pramac Yamaha satellietteam.
Paolo Pavesio, die dit jaar Lin Jarvis opvolgde bij Yamaha, is altijd een groot bewonderaar geweest van Toprak. Hun relatie duurt al sinds de dagen van de Turkse coureur bij Yamaha en is nog verder versterkt sinds Toprak overstapte naar BMW.
Volgens GPOne zou de move van Toprak naar de MotoGP de goedkeuring zou hebben van Yamaha, onder andere versterkt door de recente uitspraken van Maio Meregalli, volgens wie de kampioen de stijl zou hebben om op een M1 te rijden.
Bij dit alles komt nog de bijdrage die Toprak zou kunnen leveren met het oog op 2027 op het bandenfront, wanneer Pirelli-banden worden geïntroduceerd in de MotoGP in plaats van Michelin.
Tot slot zou met de komst van Toprak een nieuwe grens kunnen opengaan voor Liberty Media op de tot nu toe onontgonnen Turkse markt. Alle puzzelstukjes lijken dus op hun plaats te vallen.
BMW, met de rug tegen de muur, zal natuurlijk zijn uiterste best doen om zijn diamant niet te laten stelen. Sven Blusch, Head of BMW Motorrad Motorsport, heeft al meermaals aangegeven met Toprak in 2026 door te willen gaan en zou hem naar verluid een zeer lucratief aanbod hebben gedaan.