YART wint 24 uur Le Mans doorspekt met drama
De 48e editie van de legendarische 24 Heures Motos stelde niet teleur en bood spanning en sensatie vanaf het moment dat het begon tot het moment dat de zwart-wit geblokte vlag wapperde. Er was zelfs al drama voordat de race begon, want er was voor het hele weekend stortregens voorspeld. Hoewel dit niet helemaal juist bleek te zijn, met lange periodes waarin het circuit helemaal droog was, zorgde het weer toch voor een ravage tijdens een race met meer dan 200 crashes.
De 2023 EWC kampioenen gingen vol vertrouwen de race in, klaar om te strijden voor de overwinning na op vrijdag de poleposition met een nieuw ronderecord van 1'34:489 door Marvin Fritz te hebben veiliggesteld, en het was de Duitse coureur die de eerste stint op het natte circuit voor zijn rekening nam. Na een foutloze start kwam hij liggend op de tweede plaats helaas ten val in de beruchte gladde laatste bocht aan het einde van de eerste ronde, die nog verraderlijker werd nadat daar olie was gemorst tijdens een supportrace.
Dat gaf Gregg Black van het SERT Suzuki team een ruime voorsprong op de rest van het veld, maar na tien minuten sloeg ook bij de wereldkampioenen het noodlot toe. Black crashte in La Chapelle, en moest in tegenstelling tot Fritz die zijn race had kunnen vervolgen met schade naar de pits om onder andere een afgebroken voetsteun te vervangen.
Door de pech van YART en SERT, bij YART slechts een halve minuut in tegenstelling tot SERT dat 5 minuten in de pits doorbracht, was de leiding nu in handen van het #37 BMW Motorrad World Endurance Team, waar Sylvain Guintoli de gladde omstandigheden op indrukwekkende wijze meesterde en een dubbele stint reed, om na 1 uur en 43 minuten in Chemin aux Boeufs onderuit te gaan. Guintoli had vanwege een langzame rijder wijd moeten gaan en was daardoor op het natte deel van de baan gekomen.
Met ook #37 BMW gecrasht was het #5 F.C.C. TSR Honda France team nu de nieuwe leider in de race, met Alan Techer op de CBR1000RR-R Fireblade. Debutant voor het team Taiga Hada ging kort nadat hij de Fireblade van Techer had overgenomen onderuit, maar hield desondanks de leiding in de race tot hij door Jason O'Halloran werd ingehaald, die dit jaar zijn debuut maakt in het #7 YART Yamaha team, toen het weer was beginnen te regenen.
Nadat Fritz de YZF-R1 weer had overgenomen moest hij noodgedwongen een niet geplande pitstop maken om een beschadigde achterband te vervangen, wat Mike Di Meglio in zijn eerste race voor het Kawasaki Webike Trickstar team de leiding in handen gaf. Fritz wist zich echter weer terug te vechten en nam rond 20:00 uur 's avonds de leiding weer terug, waarna een zinderend spannende strijd tussen de twee teams ontstond.
Om 22;44 uur ging Román Ramos op de ZX-10RR Jason O'Halloran op de YZF-R1 voorbij, maar in een volgende twist ging Marvin Fritz onderuit vlak nadat hij de machine van O'Halloran had overgenomen en hij meer dan 5 minuten verloor in de pits.
Met een voorsprong van 3 ronden op YART leek #11 Kawasaki Webike Trickstar de overwinning niet meer te kunnen ontgaan. Het officiële Kawasaki fabrieksteam hield continue de voorsprong vast, tot met nog minder dan 60 minuten te gaan Román Ramos in Raccordement, een van de langzaamste bochten op het circuit, de grindbak in schoof. Ramos crashte in dezelfde bocht als Fritz meteen na de start, maar waar de Duitser toen zijn race meteen had kunnen vervolgen moest Ramos wel met schade terug naar de pits.
Dat gaf totaal onverwacht het Yamalube YART Yamaha EWC Official Team weer de leiding in de race en stond die daarna niet meer af - zelfs met een extra pitstop voor Karel Hanika vanwege een beslagen vizier werd het Oostenrijkse team na 24 uur racen als winnaar afgevlagd.
Uitslag 24 uur Le Mans:
N° | Team | Nat | Machine | Klasse | Ronden | Verschil | |
1 | 7 | YART YAMAHA | AUT | YAMAHA YZF - R1 | EWC | 782 | |
2 | 11 | KAWASAKI WEBIKE TRICKSTAR | FRA | KAWASAKI ZX-10RR | EWC | 782 | 1:37.890 |
3 | 6 | ERC ENDURANCE | FRA | BMW M1000RR | EWC | 773 | 9 Lp. |
4 | 37 | BMW MOTORRAD WORLD ENDURANCE TEAM | BEL | BMW M1000RR | EWC | 772 | 10 Lp. |
5 | 24 | BMRT 3D MAXXESS NEVERS | FRA | KAWASAKI ZX-10RR | EWC | 761 | 21 Lp. |
6 | 1 | YOSHIMURA SERT MOTUL | JPN | SUZUKI GSX-R1000R | EWC | 759 | 23 Lp. |
7 | 55 | NATIONAL MOTOS | FRA | HONDA CBR1000RR-R SP | SST | 755 | 27 Lp. |
8 | 5 | FCC TSR HONDA France | JPN | HONDA CBR1000RR-R SP | EWC | 750 | 32 Lp. |
9 | 8 | TEAM BOLLIGER SWITZERLAND | SUI | KAWASAKI ZX-10RR | SST | 745 | 37 Lp. |
10 | 41 | DAFY-RAC 41 HONDA | FRA | HONDA CBR1000RR-R SP | SST | 741 | 41 Lp. |
11 | 36 | 3ART BEST OF BIKE | FRA | YAMAHA YZF - R1 | SST | 739 | 43 Lp. |
12 | 25 | TEAM ETOILE | JPN | BMW M1000RR | SST | 732 | 50 Lp. |
13 | 99 | ELF MARC VDS RACING TEAM KM99 | BEL | YAMAHA YZF - R1 | EWC | 731 | 51 Lp. |
14 | 33 | TEAM 33 LOUIT APRIL MOTO | FRA | KAWASAKI ZX-10RR | SST | 730 | 52 Lp. |
15 | 53 | MANA-AU-COMPETITION | FRA | HONDA CBR1000RR-R SP | EWC | 728 | 54 Lp. |
16 | 18 | TEAM 18 SAPEURS POMPIERS CMS MOTOSTORE | FRA | YAMAHA YZF - R1 | SST | 726 | 56 Lp. |
17 | 65 | MOTOBOX KREMER RACING | GER | YAMAHA YZF - R1 | EWC | 726 | 56 Lp. |
18 | 72 | JUNIOR TEAM LE MANS SUD SUZUKI | FRA | SUZUKI GSX-R1000R | SST | 724 | 58 Lp. |
19 | 44 | HONDA NO LIMITS | ITA | HONDA CBR1000RR-R SP | SST | 723 | 59 Lp. |
20 | 56 | TEAM PLAYERS | FRA | KAWASAKI ZX-10RR | SST | 723 | 59 Lp. |
21 | 35 | TMC 35 - PMO | FRA | YAMAHA YZF - R1 | SST | 718 | 64 Lp. |
22 | 85 | RACING TEAM 85 BY SOLEANE | FRA | KAWASAKI ZX-10RR | SST | 714 | 68 Lp. |
23 | 34 | JMA RACING ACTION BIKE | FRA | SUZUKI GSX-R1000R | SST | 711 | 71 Lp. |
24 | 98 | TEAM PMS99 | FRA | YAMAHA YZF - R1 | EWC | 710 | 72 Lp. |
25 | 49 | Revo Racing Project | FRA | APRILIA RSV4 | SST | 710 | 72 Lp. |
26 | 10 | INFINITEAM FLAM RACING | FRA | YAMAHA YZF - R1 | SST | 687 | 95 Lp. |
27 | 89 | BREIZH MOTORSPORT | FRA | YAMAHA YZF - R1 | SST | 685 | 97 Lp. |
28 | 212 | WERC MOTORS EVENTS | FRA | SUZUKI GSX-R1000R | SST | 683 | 99 Lp. |
29 | 95 | X-TREM RACING | FRA | SUZUKI GSX-R1000R | SST | 681 | 101 Lp. |
30 | 22 | TEAM 202 | FRA | YAMAHA YZF - R1 | SST | 671 | 111 Lp. |
31 | 222 | TEAM SUPER MOTO RACING | FRA | YAMAHA YZF - R1 | PRD | 667 | 115 Lp. |
32 | 116 | KINGTYRE FULLGAS RACING TEAM | FRA | KAWASAKI ZX-10RR | EWC | 665 | 117 Lp. |
33 | 43 | BGR Czech Team by Maco | CZE | YAMAHA YZF - R1 | SST | 661 | 121 Lp. |
34 | 135 | CAM RACING TEAM | FRA | HONDA CBR1000RR-R SP | SST | 660 | 122 Lp. |
35 | 182 | TEAM ETONE RACING | FRA | YAMAHA YZF - R1 | SST | 626 | 156 Lp. |
36 | 86 | PITLANE ENDANCE | FRA | YAMAHA YZF - R1 | SST | 618 | 164 Lp. |
37 | 82 | UNISERV MOTO 82 | KAZ | KAWASAKI ZX-10RR | SST | 597 | 185 Lp. |
38 | 153 | TPC MOTEUR ACTIF | FRA | YAMAHA YZF - R1 | SST | 581 | 201 Lp. |
39 | 199 | ARTEC #199 | FRA | KAWASAKI ZX-10RR | PRD | 524 | 258 Lp. |
Niet geclassificeerd | |||||||
40 | 713 | HERT by Moto-Jungle Racing | HUN | BMW M1000RR | SST | 447 | 305 Lp. |
Retired | |||||||
41 | 119 | SLIDER ENDURANCE | FRA | HONDA CBR1000RR-R SP | SST | 448 | 334 Lp. |
42 | 45 | METISS - JBB | FRA | METIS - JBB MS22 - JBB | EXP | 338 | 444 Lp. |
43 | 15 | APRILIA LE MANS 2 ROUES | FRA | APRILIA RSV4 | SST | 337 | 445 Lp. |
44 | 27 | TRT27 AZ MOTO | FRA | HONDA CBR1000RR-R SP | SST | 253 | 529 Lp. |
45 | 111 | Team Aviobike | FRA | DUCATI PANIGALE V4R | SST | 257 | 525 Lp. |
46 | 90 | Team LRP Poland | POL | BMW M1000RR | EWC | 173 | 609 Lp. |
47 | 4 | TATI TEAM BERINGER RACING | FRA | HONDA CBR1000RR-R SP | EWC | 76 | 706 Lp. |
48 | 96 | MOTO AIN | FRA | YAMAHA YZF - R1 | EWC | 281 | 501 Lp. |
49 | 241 | AG RACING TEAM | FRA | HONDA CBR1000RR-R SP | SST | 77 | 705 Lp. |
50 | 77 | Wójcik Racing Team EWC 77 | POL | HONDA CBR1000RR-R SP | EWC | 170 | 612 Lp. |
51 | 42 | GREEN TEAM 42 | FRA | KAWASAKI ZX-10RR | PRD | 61 | 721 Lp. |
52 | 2 | TEAM T2C RACING | FRA | BMW M1000RR | SST | 148 | 634 Lp. |
53 | 14 | MACO RACING TEAM | SLO | YAMAHA YZF - R1 | EWC | 54 | 728 Lp. |