Test: 1914 Henderson Four
Pierce rivaal
Na een eencilinder prototype met tandriemaandrijving in 2011 te hebben gebouwd, begon de Henderson Motorcycle Co. in januari 1912 met een eerste productie van 25 stuks van de eerste Model B Four, aangedreven door een 934 cc lijnmotor met mechanisch bediende kleppen en een ketting als eindoverbrenging. Omdat de motor een transmissie met slechts een versnelling had ontbrak een koppeling – wat in die tijd ongebruikelijk bij motoren was. Met een prijskaartje van $325 was de nieuwe Carl Stearns Clancy reed met een Henderson Four als eerste rond de wereldHenderson Four $75 goedkoper dan z’n Pierce rivaal, wiens ondergang het zeker heeft versneld. Het lage frame liep nog ver door voor het motorblok, waarbij de ruimte tussen de schommel voorvork en het motoblok door vloerplaten in gebruik werd genomen, met twee pedalen voor de achterrem.
Op een van deze eerste serie motoren werd Henderson klant Carl Stearns Clancy de eerste man die een trip rond de wereld maakte op een motor. Clancy wilde wedijveren met gasten die dit twintig jaar eerder op een fiets hadden gedaan en zeilde samen met collega Walter R. Storey naar Ierland in juni 2012 om daar de reis om de wereld te beginnen op twee gloednieuwe Model B Hendersons. Storey crashte zijn motor echter meteen de eerste dag in Ierland en het duo werd daarna in Parijs door ontzettend slecht weer geplaagd, waarop hij besloot zich uit de expeditie terug te trekken. Clancy ging daarna alleen verder en stuurde telegrammen naar zijn wekelijkse tijdschrift sponsor “Bicycling World and Motorcycle Review” om zijn voortgang vast te leggen. Clancy had ook een deal met de Hendersons gemaakt dat hij overal waar hij wilde dealerships op kon zetten en $5 commissie kreeg over elke verkochte motorfiets. Hoeveel hij daarmee heeft verdiend is niet bekend.
De Henderson ging in Spanje stuk, maar Clancy repareerde ‘m met onderdelen uit een fietsenwinkel. In Algerije werd hij door een groep rovers beschoten, maar wist te ontsnappen. Een nacht kampeerde hij in Ceylon (het huidige Sri Lanka) toen zijn tent door jakhalzen en bergkatten werd De Henderson maakt je rijtje motoren compleetomsingeld, maar wist opnieuw te overleven. Uiteindelijk bereikte hij Japan en reed daarna door Honshu voor de Pacific over te steken van Yokohama naar San Francisco, van waaruit hij op 27 augustus 1913 in New York arriveerde. De 18.000 mijl lange reis had 10 maanden geduurd, waarbij hij vier continenten had aangedaan. Clancy claimde dat de slechtste wegen die hij was tegengekomen niet in Noord-Afrika of Azië, maar in de Verenigde Staten – in Oregon waren geweest.
Dat was slechts het begin van de records voor Henderson, wiens advertentieslogan “Foremost among Fours” (Voorop bij Viers) was. De 19-jarige Alan Bedell, genaamd de “Stalwart Californian”, zette een nieuw 24-uurs snelheidsrecord met een gemiddelde snelheid van 48 mijl per uur over een afstand van 1.154 mijl (1.857 km) in Ascot Park in Los Angeles in 1917. Later datzelfde jaar brak Bedell het transcontinentale record dat Cannonball Baker in 1915 met een Indian had gezet, door met zijn Henderson van L.A. naar New York te rijden, een afstand van 3.296 mijl (5.304 km) in zeven dagen, 16 uur en 15 minuten. Eveneens in 1917 zette Roy Artley een Three Flags Classic record op zijn Henderson, hij reed in drie dagen en 25 minuten van de Canadese grens naar Tijuana, Mexico. Met z’n lange 1.650 mm wielbasis, z’n soepele motor, geschikte voorvork en laag zadel, was de robuuste en betrouwbare Henderson een comfortabele rit voor lange afstanden.