Eerste indruk: BMW E-Roadster
Lange weg te gaan
Van de Europese autofabrikanten heeft BMW duidelijk het initiatief genomen in het omarmen van elektrische mobiliteit, met meer dan 150.000 units van de i3 elektrische auto verkocht sinds de Duitse firma in 2013 z’n debuut in de EV markt heeft gemaakt. Een jaar later volgde het eerste e-product van BMW Motorrad, de C Evolution scooter, waarmee BMW Motorrad de eerste grote niet-Aziatische fabrikant was Hier is het 5 jaar geleden mee begonnen bij BMW Motorrad: de C Evolution, waarvan er inmiddels bijna 7.000 aan de man zijn gebrachtdie een elektrische tweewieler op de markt bracht – vijf jaar voordat Harley-Davidson LiveWire lanceerde. Tot eind november 2019 heeft BMW 6.985 units van de C Evolution verkocht, waarbij een jaarlijkse stijging in verkoopcijfers nu de interesse vanuit de klant in elektrische mobiliteit aan het groeien is.
Sinds het 2014 debuut van de 15 sterke C Evolution scooter heeft BMW continue aan de ontwikkeling van elektrische motoren met veel meer vermogen gewerkt, met verschillende projecten in de pijplijn. Het meest opmerkelijke project tot nu toe is ongetwijfeld de afgelopen juni onthulde ontwerpstudie Vision DC Roadster geweest, een elektrische Roadster met de looks van een Boxermotor. Waar Vision DC Roadster zijn publieke debuut (nog) niet heeft gemaakt onthulde BMW op het eigen ten oosten van Marseille gelegen Miramas Test Center voor een select groepje van 27 journalisten een compleet werkend E-Roadster prototype, waar we zelfs kort op mochten rijden – heel er kort!
Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Markus Jahn