Zoeken

Eerste indruk: BMW E-Roadster

E-Power Roadster Concept

13 december 2019

Het E-Power Roadster Concept is – haast onvermijdelijk – een bijzonder samenraapsel van verschillende onderdelen van bestaande BMW modellen, zowel op twee als vier wielen. Het stalen vakwerkbuisframe daarentegen lijkt zo van een Ducati Monster te zijn geleend, maar blijkt speciaal voor de E-Roadster ontworpen te zijn. Het vakwerkframe huist de massieve aluminium behuizing van de 13 kW accu die van de BMW 2 Serie plug-in Hybride is geleend en als dragend deel in de constructie is opgenomen – in tegenstelling tot het frameloze E-bike ontwerp dat BMW afgelopen zomer heeft gepatenteerd. In eerste oogopslag doet Het loopt als een kogel, zo'n E-motor, nu nog alleen die techniek sexy zien te verpakken...het resultaat denken aan de BMW K-serie “Flying Brick”, maar dan aangedreven door een 200V vloeistofgekoelde borstelloze driefase AC inductiemotor (met vloeistofgekoelde controller) in plaats van een op z’n kant liggende 16-kleps viercilinder. De elektromotor is onder de achterkant van het accupakket gemonteerd, terwijl aan de voorkant van het accupakket twee gestapelde radiateurs voor de broodnodige koeling moeten zorgen.

De elektromotor is afkomstig van de BMW 7 Serie Hybride en levert 134 pk bij 12.000 toeren per minuut (maar kan probleemloos 14.000 toeren maken), met een heftig constant koppel van 200 Nm dat vanaf 1 omwenteling per minuut beschikbaar is. Het vermogen wordt via de 180/55 ZR 17” Metzeler Roadtec achterband aan het asfalt overgebracht – wat best wel aan de smalle kant lijkt te zijn gezien het indrukwekkende koppel dat de band voor z’n kiezen krijgt. De enkelzijdige cardanaandrijving is van de R 1200 R Roadster geleend, terwijl de upside down voorvork weer afkomstig is van de S 1000 R. Wel zijn in de voorvork zwaardere veren voorzien vanwege het extra gewicht van de E-Roadster die 290 kilo op de weegschaal brengt. Christoph Lischka, Grote Uch van BMW ontwikkelingsafdeling: "de E-Power Roadster zal een geweldige motor zijn voor iemand die emissievrij door de bergen wil knallen. Maar pas eerst als de infrastructuur er klaar voor is."Dat is maar liefst 30% meer dn een 228 kilo Zero SR/F, hoewel BMW Motorrad E-Mobility ontwikkelingsengineer Florian Traub zegt dat daar gemakkelijk 30 kilo van kan worden afgeschaafd. Daarmee zou de motor qua gewicht in de buurt komen van de 249 kilo van Harley’s LiveWire, die echter lang niet z’n krachtige motor heeft: 105 pk vermogen en 117 Nm koppel op de as van de elektromotor. 

Zoals we zelf konden ontdekken toen we de E-Roadster mochten dragracen tegen BMW testrijder Holger Englisch op een 162 pk sterkere S 1000 R, is dit prototype begrensd op 160 km/u als getoond op het display dat van de C Evolution scooter is geleend. Traub verklaarde echter wel dat “200 km/u gemakkelijk moet worden gehaald tegen de tijd dat de ontwikkeling is afgerond” – maar weigerde te zeggen wanneer dat zou zijn. “Het vette koppel van 200 Nm is genoeg om de E-Roadster in 2,9 seconden van 0-100 km/u te laten sprinten,” zegt Traub met een glimlach op z’n gezicht. “Dat is slechts 2 tiende seconde langzamer dan de straatlegale versie van de S 1000 RR Superbike.”

Nu mag ik zo verwaand zijn te claimen dat ik meer elektrische motoren heb gereden dan wie dan ook op deze planeet en alhoewel de raceversies hiervan allen straatracers waren – inclusief de winnaars van de Isle of Man T Zero race, die helaas voor 2020 is geschrapt – in plaats van Dragsters, maakte het feit dat BMW de achterrem van de E-Roadster had verplaatst naar de plek waar bij een normale motor de koppeling zit het echt supergemakkelijk om de BMW snel van z’n plek te krijgen. De rechtstreeks aangedreven E-Roadster heeft namelijk geen versnellingsbak, in tegenstelling tot de nieuwe Kymco Bochten rechtdoor gaat in ieder geval al als de brandweer, nu alleen nog bochten die de hoek omgaanRevoNEX die afgelopen maand op de EICMA in Milaan is gepresenteerd en de inmiddels ter ziele zijnde Brammo daarvoor. Het is dus gewoon een kwestie van de motor op contact zetten, de voorrem inknijpen, op de conventionele startknop drukken om de motor ‘actief’ te maken, de achterrem erbij te pakken en tegelijkertijd voorzichtig het gas vol open te draaien – om op het moment dat de starter de vlag zwaait het hendel van de achterrem net als een koppelingshendel te laten vieren en met maximale drive te worden gelanceerd. Met nul wielspin en slechts een klein hupsje van een wheelie waarmee je geen tijd verliest terwijl je in het race-type zitje wordt gedrukt. Laat echter NIET de ‘koppeling’, uhh… achterrem in een keer los omdat de kans dan heel erg aanwezig is dat je achterover van de E-Roadster wordt gelanceerd. Zo gigantisch is het vermogen en koppel!