Zoeken

Eerste indruk: BMW E-Roadster

Sneller dan een S 1000 R

13 december 2019

Doe het daarentegen juist en je bent sneller van je plek dat Herr Englisch terwijl hij met het gas aan het blippen is en de koppelingsplaten mishandelt op zijn 90 kilo lichtere S 1000 R met verbrandingsmotor, voordat hij meermaals moet opschakelen op zijn opmerkelijk genoeg niet van een quickshifter voorziene motor, terwijl jij naadloos en in alle stilte bij hem wegrijdt op de 600 meter lange dragstrip op weg naar je afspraak met de begrenzer bij 160 km/u. Van het gas af daarna – een goed idee, gezien het gewicht van de E-Roadster plus berijder dat je vanaf topsnelheid dan tot stilstand moet krijgen terwijl het eind van de strip met rasse schreden naderbij komt – met de S 1000 R naast je komt om daarna ook het anker uit te gooien. Naast dat die een flink stuk lichter was had Holger bovendien de beschikking over motorrem, We mogen samen 100 kilo meer op de schaal brengen dan Holger met de S 1000 R, maar wel hebben wel 200 Nm aan koppel vanaf 1 tpm. Zeg maar dag met 't handje Holger, zie je straks wel weer aan de barafhankelijk van de gekozen rijmodus en setting van slipperclutch, waar de E-Roadster het verrassend genoeg alleen met de Brembo Monobloc remmen moest doen. Een regeneratieve rem waarmee weer stroom wordt opgewerkt was de E-Roadster in de modus waarmee ik het moest doen vreemd. 

Oh ja – het laden van de batterij. Dé punten waar het bij elektrisch om draait zijn actieradius en laadtijd, en dit zijn de punten waar BMW continue aan werkt om het ene langer en het andere korter te krijgen, zegt Fabian Traub, die claimt dat ongeveer 200 km haalbaar moet zijn conform de WLTP wereldwijde standaard met een volle 13 kW batterij. “Volgooien” gaat op de BMW via een CCS Combined Charging System – het equivalent van een Level 3 charger in de VS – waarvan de laadstekker aan de bovenkant van de dummytank zit. “In net geen 30 minuten kan de batterij van 5-80% worden geladen,” zegt Traub. “Goed voor nog eens 180 km rijden. Dat is een extra 6 kilometer per minuut laadtijd en de levensverwachting van de batterij is 1.000x herladen, dus ongeveer 200.000 kilometer, wat veel meer is dan de levensverwachting van de motor.” Het probleem is echter dan de warmte die bij het laadproces wordt ontwikkeld als de motor stilstaat, zonder rijwind om de batterij te koelen – die eenmaal boven de 40° C de laadsnelheid aanzienlijk verlaagt – moet een ventilator die op een tweede accu is
Elke 6 minuten laden levert 1 km reikwijdte op. Vanaf het zadel oogt 't als een 'gewone' motor

Display is van de C Evolution geleend

De batterij komt uit een 2 Serie, de elektromotor uit een 6 Serie. En nu wel toch bezig zijn: de cardan is van een R 1200 R, de voorvork van een S 1000 R. Alleen het vakwerkbuisframe is specifiek voor deze E-Roadster gemaakt
aangesloten volop gaan draaien om alles te koelen. Solid Cell technologie zou hier een oplossing voor kunnen zijn, maar dat is voorlopig toekomstmuziek, zegt Traub. 

Het was niet toegestaan om de E-Roadster op de handling testbaan van het Miramas Test Centre te testen, maar op mijn weg terug over de strip probeerde ik toch enkele bochten te simuleren en was onder de indruk van de manier waarop BMW zelfs op lage snelheid het behoorlijke gewicht heeft weten te verbloemen. Het asfalt was te strak om iets zinnigs over de vering te kunnen zeggen, maar toen ik flink in de remmen kneep aan het eind van de strip viel het wel op dat de voorkant goed met de aanzienlijke gewichtsverplaatsing wist om te gaan. De voorkant dook niet als een plumpudding ineen, wat ik eerlijk gezegd wel had verwacht. 

Performance in een rechte lijn is zoals je van een potent pakket verwachten mag, maar het lijkt alsof BMW ook een oplossing heeft gevonden om qua stuureigenschappen de nadelige effecten van het surplus aan gewicht ten opzichte van een verbrandingsmotor te ondervangen. Op dit moment is dat echter nog koffiedik kijken, maar ik hoop dat we niet lang hoeven te wachten voordat we dat aan den lijve kunnen ervaren. In de tussentijd kan niets de kick verbloemen die je krijgt wanneer je van 0-160 km/u op een E-motor wegpeert. En dat zonder de begeleidende schreeuw van de aandrijving, zoals bij de Lightning Strike of Zero SR/F het geval is. 

 

“We zijn echt blij met wat we hebben bereikt op het vlak van stedelijk vervoer met de C Evolution scooter,” zegt BMW Motorrad Head of Development Christoph Lischka. “Maar deze E-Power Roadster zal een geweldige sportmotor zijn voor iemand die in de bergen wil rijden en dat met veel plezier kan doen met een emissievrije motor die goed voor de natuur zal zijn. Maar zo iemand heeft wel het recht op een motor met 200 km range, dus zullen we een model als dit niet op de markt gaan zetten voordat er 200-300 echte rijkilometers door klanten mee kunnen worden gereden. Hoe dan ook is de infrastructuur daar momenteel ook niet op ingericht, omdat de snellaadstations zich momenteel alleen nog beperken tot langs de snelweg. In gebieden als het Zwarte Woud of de Oostenrijkse bergen zijn er te weinig snelladers. We willen niet als Tesla overal snelladers gaan plaatsen, D'r zal veel water door de Maas moeten voordat we écht emissievrij door de bergen kunnen knallen. Te beginnen met overal snelladers. En energiemaatschappijen die in de stroombehoefte kunnen voorzienwant deze kosten rond de € 110.000 per stuuk – en bij BMW willen we geld verdienen, niet verbranden. Terwijl we wachten totdat de infrastructuur er, vooral in Europa, klaar voor is om E-mobiliteit te ondersteunen blijven we hard werken om de E-Power Roadster en de andere concepten waaraan we werken te verfijnen.”

Er is dus nog een lange weg te gaan voor wat betreft de ontwikkeling van een motor voor de echte wereld met elektrische aandrijving in plaats van een verbrandingsmotor bij BMW. Dit is echter onderhandenwerk, omdat BMW op vier wielen al volop aan het pushen is om de verbrandingsmotor door een elektrische motor te vervangen. De komende twee jaar alleen al wil BMW het aantal elektrische en hybride voertuigen verdubbelen. Het bedrijf wil in 2023 25 elektrische modellen in de verkoop hebben, twee jaar eerder dan gepland – meer dan de helft daarvan zal volledig elektrisch zijn, niet hybride. Van BMW’s motoren divisie zal worden verwacht dat het dat rappe tempo zal kunnen volgen – maar ze zullen daarbij zeker niet over een nacht ijs gaan. In te tussentijd zal het interessant zijn om te zien of BMW Motorrad z’n elektrische line-up zal gaan uitbreiden met korte-afstand stadse fietsen naast de C Evolution maxi-scooter.