Zoeken

Moto Morini steelt de show

Interview Alberto Monni

14 december 2023

De man die door Zhongneng is belast met het leiden van de heropleving van Moto Morini is algemeen directeur Alberto Monni, die al 14 jaar bij het Italiaanse merk werkt. Monni is afgestudeerd aan de Pavia University Economics en heeft een tijdje in de nautische industrie en in het bankwezen gewerkt. In 2009 volgde Monni zijn passie voor motorfietsen door bij Moto Morini aan de slag te gaan als productiemanager in de Trivolzio-fabriek, 30 km ten zuiden van Milaan, waar hij sinds eind 2018 verantwoordelijk is voor het toezicht op de overgang van Italiaans naar Chinees eigendom.

 

AC: Alberto, breng me alsjeblieft op de hoogte van waar Moto Morini vandaag staat.

AM: We zijn doorgegaan met de verkoop van onze 650cc paralleltwin instapmodellen, terwijl we ons al die tijd voorbereidden op de grote stap vooruit van het bedrijf met de nieuwe modellen die je hier voor het eerst ziet. We hebben dit jaar in Europa 6.000 motoren verkocht, vergeleken met 4.000 in 2022, maar hadden we uiteraard alleen de X-Cape en het Seiemmezzo Naked/Scrambler-duo in ons assortiment. Dit jaar zijn we ook begonnen met de verkoop in de VS, hoewel Moto Morini daar als merk minder bekend is dan in Europa. Om deze reden hebben we het nieuwe 2024 custommodel Calibro 650 gecreëerd, dat over de hele wereld zal worden verkocht, maar vooral gericht is op de VS. Deze zal in juni in de showrooms van de dealers staan en gebruikt hetzelfde blok als de X-Cape en Seiemmezzo Scrambler - maar het is voorlopig de laatste fiets met dit blok, dat we, zoals je weet, bij een externe leverancier inkopen. Dat komt omdat we zelf twee geheel nieuwe Moto Morini V-twin-motoren ontwikkelen die we zelf gaan produceren. Eén daarvan is de bijgewerkte versie van onze kenmerkende 1200 cc CorsaCorta 87° V-twin-motor, die nu voldoet aan Euro5+, en daarnaast hebben we een totaal nieuwe 90° V-twin 750 cc motor die volledig de tradities van Moto Morini volgt.

 

AC: Dus met de nieuwe 750 kun je het middensegment aanvallen, waarvan meerdere merken hebben aangetoond dat dit een groot groeipotentieel heeft – maar jij bent de enige met een V-twin.

AM: Dat klopt en we geloven dat we ons hierdoor kunnen onderscheiden van onze concurrentie, die haast allemaal paralleltwins hebben. Maar de V-twin maakt deel uit van het erfgoed van Moto Morini en we denken dat hij in de toekomst een groot verschil kan maken voor onze impact op de markt. We zijn erg blij dat momenteel geen enkel ander merk dit type middenklasse-motor produceert, en vooral niet zo'n verfijnd ontwerp als datgene dat Ing. Mariani heeft voor ons gecreëerd.

Een ander belangrijk element is dat beide motorblokken en de nieuwe modellen die ze aandrijven volledig hier in Italië zijn ontwikkeld – we hebben dus een Italiaans merk, Italiaans design en Italiaanse techniek – alles is Italiaans, behalve de prijs! Wij geloven dat dit een heel sterk punt van onze aantrekkingskracht is - en een belangrijk element om dat te bereiken was om te gaan samenwerken met Adrian Morton.

AC: Hoe lang werk je al met hem samen?

AM: Direct nadat hij in juni 2020 zijn vorige bedrijf verliet, nam ik contact met hem op en we spraken heel lang over onze bedoelingen en onze verlangens voor Moto Morini. Aan het einde van het gesprek wisten we dat we allebei volledig op dezelfde lijn zaten – en sindsdien is het een droom om samen te werken. We hebben dus de eerste twee motorfietsen gelanceerd hier op de EICMA die hij rond die nieuwe V-twin heeft ontworpen – maar dit zijn slechts de eerste twee in een familie van modellen, dus we werken ook met hem aan een ander project. Ik denk dat dit een perfect huwelijk is tussen de twee bedrijven, het zijne en het onze.

We zijn zestien maanden geleden begonnen samen te werken om deze twee modellen te creëren, de Sport en de Naked, en ik denk dat we voor deze twee motoren een manier moesten zoeken om op te vallen, om mensen kennis te laten nemen van Moto Morini. Naar mijn mening heeft Adrian dit bereikt. Ik denk dat de signatuur van de styling van de motorfietsen volledig uniek is. Niets anders op twee wielen heeft er ooit zo uitgezien als deze fietsen, en dit is het grote voordeel van het in dienst hebben van een progettista met verbeeldingskracht en flair.

 

AC: Wanneer verwacht je te beginnen met de productie van de 750-modellen?

AM: Het doel is hetzelfde als de 1200, dus in oktober/november volgend jaar, eind 2024.

 

AC: Wat heb je ten slotte aan de nieuwe X-Cape 1200 en de Milano veranderd aan hun CorsaCorta V-twin vergeleken met voorheen?

AM: 90% van de mechanische componenten van de motor zijn hetzelfde als voorheen, maar wat volledig is veranderd is het gasklephuis, omdat we zijn overgegaan van een mechanische naar een elektronische ride-by-wire. Hij heeft dus de mogelijkheid om hetzelfde koppel en vermogen te hebben als voorheen, maar vertoont nu een zeer soepel gedrag bij lage toerentallen, wat voorheen niet kenmerkend was voor onze motor. Met RBW betekent het ook dat hij voor het eerst vier rijmodi heeft en ook voldoet aan Euro 5+.

 

AC: Dus samengevat: ben je tevreden met de manier waarop het nu gaat voor Moto Morini?

AM: Ja, ik ben erg blij met de nieuwe motoren, en ook met de manier waarop Moto Morini Moto Morini vanaf 2025 wereldwijd zal kunnen uitbreiden. We zijn goed op weg om onze doelstellingen te bereiken die we vier jaar geleden voor het eerst hebben vastgesteld.