Lezersvragen aan Valentino Rossi en Colin Edwards
Pagina 4
Inhoudsopgave |
---|
Lezersvragen aan Valentino Rossi en Colin Edwards |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Nog meer vragen en antwoorden
Ondanks zijn uitgebreide antwoorden had Colin Edwards nog wat tijd over voor een vraaggesprek met uw Motorfreaks redacteur. Natuurlijk werd daar van harte gebruik van gemaakt. Daarom vroegen wij deze vriendelijke Amerikaan het hemd van het lijf.
Je debuteerde dit seizoen bij Yamaha, hoe beviel je eerste seizoen? Goed, perfect eigenlijk! Ik kan me niks beters wensen. Het team werkt op een goede manier samen, we hebben de beste motor van het veld, het kan niet beter.
Maar met een zeer snelle teamgenoot, hoe bevalt dat? Vorig jaar was Sete sneller dan ik, dit jaar is Valentino sneller. Voorheen was ik altijd sneller dan mijn teamgenoot, dus het is weer een keer wat anders. Ik kan het goed met Valentino vinden, dus het werkt eigenlijk alleen in mijn voordeel. We leren van elkaar en we pushen elkaar naar een hoger niveau.
Hoe moeilijk is het om over te stappen van de Superbike naar de MotoGP? De Superbikes is een prachtige serie, ik houd er echt van. Maar hier is iedereen zo enorm snel. In de Superbikes zijn er drie man die kunnen gaan voor de overwinning. Hier is het Valentino die eigenlijk een klasse apart is, maar de strijd om de tweede plaats is zo zwaar. Het niveau ligt hier net iets hoger.
Colin Edwards tijdens zijn laatste Superbike seizoen. |
Wat is het grootste verschil tussen beide series en waar had je het meeste moeite mee om je aan te passen? Het grootste probleem was de bochtensnelheid. De motoren in de Superbike zijn vrij zwaar. Daar raak je op een gegeven moment aan gewend, je weet dat je niet harder of platter door de bocht kan. Dat voel je na verloop van tijd aan. Dat ligt in de MotoGP heel anders. Je kunt sneller door de bocht dan in de Superbike. Je hersenen zeggen dat je onderuit schuift, maar je hebt nog 10% te gaan. Vooral het gewicht van de motoren speelt hier een rol in. Pas na zo"n anderhalf jaar raakte ik hier aan gewend. Na acht jaar in de Superbike ben je er aan gewend geraakt om hard te remmen, op een of andere manier door de bocht te komen en het gas open te trekken. Dat werkt hier niet en zeker niet met de Yamaha. Je bestuurt deze motor meer als een 250cc motor, alleen de power is ongelooflijk.
Wat verwacht je van Chris Vermeulen komend seizoen? Ik denk dat Chris bijzonder veel nadeel heeft door de Pirelli regel in de Superbike. Je kunt op TV duidelijk zien dat je met Michelin banden platter en harder door de bocht kan dan met de Pirelli. Hij moet zich dus niet alleen aanpassen aan de motor, maar ook aan de banden en de bochtensnelheid. Het is een groot talent, een snelle en bovendien erg jonge jongen. Hij verdient een plaats in de MotoGP.
Hoe is het om te strijden met een snelle landgenoot als Nicky Hayden? Zijn tijd begint te komen, hij presteert steeds beter. Ik was erg blij voor hem toen hij in Laguna Seca won. De uitloopronde met z"n pa achterop was geweldig. Ik had de race erg graag willen winnen, maar ik genoot hier van. Hij heeft nog een lange en mooie tijd voor zich.
Edwards heeft het nog prima naar zijn zin in de MotoGP. |
Wanneer komt de tijd dat je besluit te stoppen met racen? Ik ben nu 31 jaar, ik heb altijd het voornemen gehad te stoppen als ik 33 of 34 zou zijn. Maar op dit moment houd ik nog steeds van wat ik doe. Ik voel me nog niet oud. Ik denk dat er een moment komt waarbij je zelf voelt dat je moet stoppen. Er komt vanzelf iemand langs die je op de op de schouder tikt en zegt: "Get the fuck outta here!"
Zal je teamgenoot Valentino Rossi echt de overstap maken naar de Formule 1? Ik weet het niet. Als ik hem was zou ik het doen. Hij heeft hier alles gedaan wat hij kan bereiken. Toch heeft hij nog records en doelen die hij op zijn naam wil zetten. Als hij stopt, hoort hij bij de beste coureurs ooit, als het niet de allerbeste is.