Lezersvragen aan Valentino Rossi en Colin Edwards
Pagina 3
Inhoudsopgave |
---|
Lezersvragen aan Valentino Rossi en Colin Edwards |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Vragen aan Colin Edwards
Colin Edwards, een van de Amerikanen die schittert in de MotoGP. De 31-jarige coureur uit het Texaanse Houston begon zijn wegracecarri ë re in 1991 en was een jaar later al kampioen in het Nationale 250cc kampioenschap. Vervolgens stortte hij zich vol overgave in de Superbike wereld. Daar behaalde hij in 2000 en 2002 het kampioenschap. In 2003 stapte hij over naar de MotoGP, al snel was hij in vuur en vlam, niet alleen vanwege de Aprilia, maar hij smolt voor Honda. Daar reed hij slechts een seizoen en eind 2004 stapte hij over op de Yamaha M1 van het Gauloises Yamaha team. Op verzoek van Valentino Rossi kwam hij terecht bij Gauloises Yamaha Racing. In zijn eerste seizoen bij Yamaha veroverde hij drie podiumplaatsen, waaronder een tweede positie in Laguna Seca. Tijdens zijn thuisrace behaalde hij zodoende zijn beste resultaat ooit in de MotoGP klasse.
Een druk leven voor deze vriendelijke Texaan, die zoveel mogelijk tijd voor zijn vrouw Alyssia en dochter Gracie Kayte probeert vrij te maken. Toch wist hij nog wat tijd vrij te maken voor zijn fans, waar hij zeer veel om geeft. Hij nam tijd om de vragen van de lezers te beantwoorden en gaf ondertekende ook de tijd om wat extra vragen te stellen. De vraag van Angelo Seegers werd door beoordeeld als beste, deze werd dan ook beloond met een gesigneerd T-Shirt van Colin Edwards.
Pim Goddijn: Mijn vriendin is rond dezelfde tijd als Colin bevallen van een prachtige dochter. Dit heeft mijn rijden, tegen mijn verwachting in, toch veranderd. Ik ben voorzichtiger geworden en meer bezig met de gevaren. Heeft het vaderschap het rijden beïnvloedt en op wat voor wijze? Er is een oude mythe in de racewereld: 'Als je trouwt, verlies je een halve seconde, als je een kind krijgt, kost je dat nog een halve seconde extra.' Ik trouwde met mijn vrouw in 1999 en won het Superbike kampioenschap in 2000. Mijn vrouw raakte zwanger na vier of vijf races in 2002, daarna won ik elke race in dat seizoen. Ik denk dat voor mij het tegenovergestelde van deze mythe geldt. Nu heb ik alles dat ik ooit wilde hebben. Voor mij is de tijd gekomen om te laten zien wat ik kan. Tijdens het weekend denk ik eigenlijk nooit aan de combinatie familie en racen. Je familie is je familie en je komt naar de circuits om te werken en te doen wat je al jaren doet.
Ramon Kist: Heb je veel kunnen leren van Valentino en leert hij ook van jou? Ja, je leert altijd en elke dag, ook van elkaar. Als je dat niet meer doet, moet je lekker naar huis gaan en op de bank een biertje drinken. De beste steun die ik krijg binnen het team heb is van Valentino. Als je problemen hebt, kun je je ronde vergelijken met die van hem en kijken waar je tijd verliest, harder en platter kan.
Plat, platter, maar niet te plat |
Maikel Lemmen:
In hoeverre beïnvloedt het succes van je teamgenoot je als coureur, persoon en je 'drive' om hem bij te blijven?
Als je aan jezelf gaat twijfelen omdat je teamgenoot wel wint en jij niet, is het tijd om te stoppen. Elke coureur in de paddock denkt dat hij de beste is. Resultaten maken niet echt uit. Ik ga elke dag de baan op met de gedachte een race te kunnen winnen. Als ik Valentino zie winnen, ga ik juist extra in de motor geloven. Als hij er mee kan winnen, push ik de volgende race nog harder om een beter resultaat te behalen. Het geheim van Valentino is lastig te verklaren. Hij heeft veel talent, dat is vrij duidelijk. Zijn sterkste punt is dat hij zich kan aanpassen. De motor hoeft niet perfect te zijn, hij past zijn stijl wel aan. Hij haalt alles uit zijn motor. Als de voorkant niet te besturen is, rijdt hij de motor met de achterkant, werkt de achterkant niet, dan kan hij met de voorkant alles wat hij wil. Hij kan twee tot drie verschillende stijlen per ronde aannemen. Valentino Rossi is een van de weinige coureurs die echt kan spelen met de motor.
Valentino Rossi past zijn stijl even aan. |
Fred de Raad: Kun je uitleggen hoe je aan de extra motivatie kwam tijdens de US Grand Prix in Laguna Seca dit jaar? Je leek het hele seizoen goed gemotiveerd, maar in Amerika leek er net iets extra's te zijn. Een van de voordelen die Nicky Hayden en ik hadden, was de kennis van het circuit. We stonden niet voor niets op de eerste twee plekken na de kwalificatie. Daarnaast gebeuren er tijdens thuisraces altijd speciale dingen. De fans, familie en vrienden die langs komen, ze zorgen er allemaal voor dat je soms boven jezelf uit stijgt. Ik ben blij dat de Amerikaanse Grand Prix terug op de kalender is. In een wereldkampioenschap hoort zo'n Grand Prix thuis. Ik denk dat het eind jaren negentig niet geweldig had gedaan, maar nu we weer met viertakten rijden en alle fabrikanten mee doen zijn de Amerikanen blij met deze Grand Prix. Het was een druk weekend, drukker dan tijdens de Superbike. De fans en mijn familie begrepen dat de omvang van de MotoGP veel groter is en ik minder tijd voor ze had. Toch hebben ze het goed naar hun zin gehad. Voor mij was dat een grote opluchting.
Geert Groeninckx: Wat vind je de mooiste motor achtervolgingsscëne die ooit op het witte doek te vinden was? De mooiste scëne was die van Steve McQueen in 'The Great Escape'. Hij sprong met een of andere oude motor over een hek. 'On Any Sunday' is voor mij de allerbeste film die ooit op deze planeet is gemaakt! "Faster" is ook een goede film, maar een film uit mijn tijd doet mij toch meer. Die mensen hebben heel veel voor ons betekend.
Angelo Sleegers: Ik heb het gevoel dat de Yamaha gebouwd is rondom Rossi. Is het daardoor moeilijker voor de 2e man om net zo snel rond te gaan met die motor dan wanneer je beide net zoveel gedaan hebt aan de ontwikkeling van de motorfiets? Ik denk dat de motor 98% op Valentino is afgestemd. Toch is het zo dat ze me tijdens tests altijd om een second opinion vragen als Valentino iets niet bevalt. Vaak is mijn mening dezelfde als die van Valentino en komen dezelfde resultaten uit de tests. Het is eigenlijk bizar dat we zoveel overeenkomsten hebben. Tijdens de 8 uur van Suzuka hadden we twee motoren, ik reed op de een, Valentino op de ander. We hadden beide onze eigen set-up en voor de race vergeleken we deze. Hij stapte op mijn motor en dat voelde direct perfect aan. We hoefden niks aan te passen, terwijl er normaal altijd wel iets aan mankeert. Remhendels, stepjes, noem het maar op, maar nu werd er niks aangepast. Toen ik vorig jaar in Jerez voor het team testte, stapte ik op de motor van Valentino, met de set-up die hij tijdens de race had gebruikt. Ik hoefde helemaal niks aan te passen. Het voelde perfect. Dat is echt vreemd.
Elmar Kouwenhoven: Welke kleurenstelling van de Yamaha bevielen dit seizoen het beste? De zwart/gele, zonder enige twijfel. Dat is gewoon oldskool Yamaha. Mijn YZ60 in 1983 ofzo, had die kleur ook al. Zwart/geel is Yamaha.
Colin Edwards op de zwart gele Yamaha. |
Nikkie Janse:
Waarom verkoos je Yamaha boven Honda en welke teamgenoot prefereer je: Sete Gibernau of Valentino Rossi?
Dit is voor mij een heel makkelijke vraag, maar ik moet er goed aan denken om niks stoms te zeggen. Dat wil ik ook niet, want ik heb bij Honda een goede tijd gehad. Ik begon mijn carriëre in 1992 met Yamaha en bleef bij het merk tot 1997. Daarnaast werd ik in de jaren '80 al gesponsord door Yamaha toen ik nog in de motorcross uit kwam met een PW80. Ze zijn altijd heel goed voor me geweest. Toen ze lieten doorschemeren dat er een zitje vrij was bij Yamaha, dat het team interesse in me had en ik hoorde dat Valentino had gevraagd of ik bij het team mocht komen, was de keuze voor mij gemakkelijk. Ik ken veel van de monteurs vanuit mijn Superbike tijd en heb een goede band met Valentino. Die is eigenlijk ontstaan tijdens de 8 uur van Suzuka in 2001. Toen hadden we allebei exact dezelfde houding. We genoten van het leven, zijn beide heel open en eerlijk en konden het vanaf het eerste moment goed met elkaar vinden. Vandaar dat ik, als ik een keuze zou moeten maken, ook zou kiezen voor Valentino als favoriete teamgenoot. Het is niet zo dat ik het niet kan vinden met Sete, maar we hadden beide andere rijstijlen. Dat was voor geen van beide goed, we konden elkaar niet verder helpen. Valentino en ik hebben een andere rijstijl, maar gebruiken dezelfde set-up. Wat hij goed vindt voelen, voelt voor mij ook goed aan. Niet alleen op het gebied van nieuwe onderdelen, maar ook voor banden en vering. Bij Sete was dat totaal anders. Daarnaast is Sete een apart karakter. Mensen mogen hem, of juist niet. Voor de MotoGP show is het in ieder geval een geweldig karakter om in het paddock te hebben. Ik kon het altijd prima met hem vinden, met de persoon Sete heb ik nooit problemen gehad.