Zoeken

Interview Timur Sardarov

Orange is the new Red

22 november 2022

AC: Timur, er is aangekondigd dat je 25,1% van MV Agusta aan KTM hebt verkocht - of is dat echt aan Pierer Industrie, wat Stefan Pierer persoonlijk zou betekenen?

TS: De aandelen zijn overgenomen door KTM, maar we hebben ze niet meteen verkocht – het geld dat we daarmee hebben opgehaald, gaat allemaal terug naar het bedrijf om het te herkapitaliseren. Ik verkoop niet alleen een deel van het bedrijf MV Agusta, het is meer een kwestie van een partnerschap aangaan met KTM als bedrijf en Stefan Pierer persoonlijk. Maar het kan natuurlijk zijn dat hij in de toekomst zou willen dat KTM een groter deel van MV Agusta als bedrijf gaat uitmaken, en als dat het geval is, zullen we dat in een later stadium bespreken.  

Op dit moment geloof ik dat de structuren die we aan het opzetten zijn, MV Agusta in staat zullen stellen zeer snel winstgevend te worden, door te leunen op een grote industriële partner die een uitgebreid toeleveringsnetwerk heeft, en we gaan ook samenwerken bij het opzetten van een gezamenlijke verkoop en distributie operatie. KTM gaat MV Agusta ondersteunen bij het beheer van de toeleveringsketen en neemt de inkoopafdeling van MV over. Dit zal de aankoop van componenten van gemeenschappelijke leveranciers helpen stroomlijnen en zou MV ten goede moeten komen in termen van kostenverlaging.

 

AC: Zal jullie gezamenlijke verkoop en distributie alleen in de VS plaatsvinden, zoals je eerder hebt aangekondigd, of zal het zich over de hele wereld uitbreiden?

TS: Over de hele wereld, waardoor het verkoopteam van KTM de aanwezigheid van MV Agusta in motorzaken kan verbeteren. We zijn hier dus behoorlijk enthousiast over - ik denk dat we duidelijk de voordelen kunnen zien voor zowel bedrijven als de klanten van MV om dit te doen, en hoe het gaat werken.

 

AC: Heeft Stefan Pierer je gebeld om het gesprek te beginnen, of heb je hem gebeld?

TS: Om eerlijk te zijn cirkelde KTM altijd rond MV Agusta voordat we het kochten. Maar ik denk dat we nu meer een partnerschap hebben bereikt, omdat KTM begrijpt dat dit bedrijf moet worden geleid door een ondernemer, in plaats van door een bedrijfsleider - het heeft iemand nodig met passie voor het merk en begrip van waar onze klanten naar op zoek zijn. MV Agusta moet in die geest worden gehouden.

 

AC: Ja, maar in het verleden was je in de positie van Stefan Pierer, jij deed toen hetzelfde deed met de Castiglioni’s als hij nu met jou doet, voor wat betreft herkapitalisatie van het bedrijf.

TS: Absoluut, maar meneer Pierer doet het niet persoonlijk, hij doet het via de KTM-structuur, en KTM is een kolos, een bedrijf met duizenden mensen. Ik heb het gedaan als ondernemer met een persoonlijke betrokkenheid bij elk aspect van het bedrijf, en dat is een ander verhaal.

 

AC: Hoe vaak heb je hem ontmoet?

TS: Eigenlijk een paar keer. Ik ontmoette hem lang geleden voor het eerst, vier of vijf jaar geleden, toen ik voor het eerst bij MV betrokken was, en daarna bleef ik hem op verschillende plaatsen ontmoeten. En meer recentelijk, toen we onze distributie in de VS aan het reorganiseren waren, hebben we het gehad over dit soort samenwerkingsovereenkomsten en we hebben nu besloten om ermee door te gaan.

Zoals ik zojuist al zei, hebben we hier bij MV op dit moment twee grote problemen - de ene is de levering van onderdelen, de andere is de distributie, en ik denk dat het ondertekenen van de deal met KTM ons in staat zal stellen deze problemen met succes op te lossen. We hebben momenteel ongeveer 260 leveranciers, waarvan 70% in Italië, en het was een uitdaging om alle componenten te krijgen die we nodig hadden om weer op te starten na de sluiting door Covid, zelfs van Italiaanse leveranciers. Neem bijvoorbeeld Brembo - ze zitten in Bergamo, de zwaarst getroffen stad in Europa door Covid-19, dus hun schakel in de toeleveringsketen was altijd wankel. Maar er waren ook andere problemen - de productie werd verder verstoord omdat we verschillende nieuwe modellen hadden geïntroduceerd. Zo komen bijvoorbeeld de carbonfiber onderdelen van de Superveloce uit India, dat een zeer strikte lockdown had. We begonnen met de assemblage van dat model, maar de carbon onderdelen kwamen niet, dus nu hadden we alleen nog maar gedeeltelijk gemonteerde Superveloces. Toen kwam er plotseling veel carbon, dus we moesten onze achterstand inlopen door die motoren af te monteren zonder achterop te raken bij andere modellen!

We vergeten vaak dat dit jaar begon met Omicron - ik weet dat het lang geleden lijkt, maar daarmee begon het jaar goed. Toen dat eenmaal voorbij was, was het tweede deel van het jaar erg moeilijk vanwege problemen met het aanbod en de vraag. We hoopten dit jaar veel meer fietsen te produceren dan we konden doen, vanwege de verschillende logistieke problemen, China, de oorlog in Oekraïne, en nu is er inflatie en de levering van onderdelen. Elke dag sinds ik dit bedrijf als CEO overnam, was dit altijd een probleem. En daarom ben ik een partnerschap aangegaan met een groot bedrijf, met een grote industriële partner als KTM - het maakt mijn leven gemakkelijker. Ik wil me concentreren op het ontwikkelen van het bedrijf, op het beter en efficiënter maken van het bedrijf - maar het is heel moeilijk om dit te doen als je constant nadenkt over de vraag of we onze wielen per vliegtuig of per boot vanuit China moeten verschepen!

 

AC: Met dit cashflowprobleem, veroorzaakt door het onvermogen om complete motoren naar klanten te verzenden, moet je dan kiezen wie betaalt krijgt en wie niet, wat het oude probleem van Castiglioni was?

TS: Zeker, en zo wil ik niet zijn, want voor mij is mijn allerbelangrijkste interesse - en ik weet dat het een beetje naïef klinkt, maar het is echt waar - MV Agusta. Ik wil dat MV Agusta sterk is, en ik denk dat deze samenwerking met KTM hiervoor zal zorgen door ook onze distributie drastisch te verbeteren. Dit was wat ons in de eerste plaats bij elkaar bracht, en onze overeenkomst met KTM om de distributie van MV in de VS te verzorgen was de eerste stap in ons partnerschap. Om het niveau van exclusiviteit rond onze producten te behouden, moeten we niet alleen geweldige fietsen produceren, we moeten ook zorgen dat alles rond het product, de dealer, de klantervaring, de after-sales service, de accessoire-lijn, de lifestyle-aura - ook allemaal perfect is.

En dan is er nog iets - het bedrijf is goed door Covid gekomen, maar nu is er een oorlog waarin Rusland een belangrijk aandeel heeft. Ik ben een Rus en ik kan me eerlijk gezegd hier niet van losmaken, van dit handicap. Het maakt niet uit dat ik de beslissing om ten oorlog te trekken kan bekritiseren, zoals ik deed in een brief aan ons personeel, of dat ik zoveel jaren in Londen heb gewoond en nu in Italië - ik word nog steeds als een Rus gezien, en dat brengt het bedrijf in gevaar.

Daarom wilden we niet alleen geld inzamelen door een partnerschap aan te gaan met een andere investeerder, maar wilden we ook de bedrijfsbasis van MV Agusta diversifiëren, zodat dit bedrijf niet wordt gezien als volledig gecontroleerd door een Russische familie. We hebben veel met andere mensen gesproken en sommige deals die ze aanboden waren aantrekkelijker dan de samenwerking die we met KTM zijn aangegaan.

 

AC: Gesprekken met andere motorfabrikanten?

TS: Met andere bedrijven, met andere investeerders, ja. Maar uiteindelijk zal KTM de toekomstige stabiliteit van MV Agusta verzekeren, gezien het feit dat we het contractueel eens zijn over de principes waar MV Agusta de komende vijf jaar heen moet - en ik blijf hier om ervoor te zorgen dat dat gebeurt.

 

AC: Dus je blijft MV Agusta runnen?

TS: Jazeker. Natuurlijk zou ik graag willen dat KTM me helpt en samenwerkt, maar uiteindelijk kan MV Agusta niet worden gerund door een ingehuurd bedrijfspersoon, het moet iemand zijn die in het bedrijf investeert, die het merk begrijpt. Want als je daar alleen een manager neerzet om het te runnen, zal niemand om dit merk geven, omdat de persoonlijkheid van de CEO of de familie die het in eigendom heeft sterk verbonden is met de creatie en de passie van de producten.

 

AC: Is dit waarom je hebt besloten om een ​​partnerschap aan te gaan met een motorfabrikant, in plaats van met andere externe investeerders uit de financiële sector?

TS: Ja, absoluut. En ik ben er vrij zeker van dat KTM dit ook begrijpt. Wij bedenken het product en vervaardigen het, maar zij zorgen voor de componenten om dit te doen, en nemen ook de distributie naar de klanten voor hun rekening. We zijn het bedrijf aan het resetten en kunnen ons nu concentreren op waar we goed in zijn.