Zoeken

Verslag Honda Custom Cub cultuur

Camp Hill Customs

12 februari 2019

Ah, ja – Gibbo. Na Hayley’s Custom Cub en het exemplaar dat Lee voor zichzelf had gebouwd van dichtbij te hebben aanschouwd, was het tijd om op zoek naar de man te gaan die verantwoordelijk is voor deze snelgroeiende race in het Verenigd Koninkrijk. Camp Hill Customs, gevestigd in een unit bouten Nuneaton, is bomvol Honda Super Cubs in verschillende staten van ontbinding, in meer of mindere mate compleet. “Vier jaar geleden werkte ik eigenlijk voor Grange Security en installeerde CCTV-systemen, en Wat begon als een grap loopt inmiddels behoorlijk storm in Engelandhad een standaard C90 Super Cub die in mijn garage stond te versloffen,” legt de 36-jarige Gibbo uit. “Ik dacht ik knap ‘m op om te verkopen, dus ging ik op Facebook om onderdelen te zoeken en iemand had daar een Malaysian Street Cub groep. Ik was verbaasd wat ze allemaal hadden – grote wielen, zwaardere motoren, ontelbare accessoires, dingen die ik nog nooit had gezien. Het is ongekend groot in Maleisië. Ik denk dat veel onderdelen in Thailand worden geproduceerd en in Maleisische handen zijn gekomen – maar ze maken d’r iets fantastisch van. Ze zitten gehurkt in de garage met hun slippers en korte broeken en ze creëren tweewieler kunst uit de losse pols, met een schuurmachine in de ene en een lasapparaat in de andere hand, ogenschijnlijk alles ter plekke bedenkend. Hoe cool is dat?”

“Dus ik dacht, er is absoluut niemand die dat hier in het Verenigd Koninkrijk aan het doen is, niemand – er is hier geen custom scene voor deze scooters, ondanks dat er zoveel zijn verkocht. Dus begon ik mijn C90 beetje bij beetje uit elkaar te halen en aan te passen, maar niets radicaals omdat ik geen gereedschap had. Dit was letterlijk buiten mijn expertise. Ik had een sleutelset, een lasapparaat en een schuurmachine – meer niet. Dus zette ik er grotere wielen in, monteerde een groter blok, monteerde een breed stuur, een dikke uitlaat en dat soort zaken. Daarna ging ik ermee rijden en ging naar een vriend van mij, die net een fonkelnieuwe KTM 125 Duke had gekocht, een geweldige wheelie motor en een goede stevige fiets. Hij zei tegen mij “laat mij eens op die Honda rijden,” maakte een rondje om de kerk en toen hij terugkwam was zijn eerste reactie “deze KTM gaat op eBay.” Hij verkocht de Duke de volgende dag en kocht mijn Cub. Een week later zie ik
Geen glimmende werkplaats, maar een ogenschijnlijk heerlijk ongeorganiseerde bende

Doet ons denken aan ons bezoek aan Wrenchmonkees paar jaar geleden in Kopenhagen
‘m weer als hij zegt dat hij net een andere Cub heeft gekocht. Echt, ik heb in mijn hele leven nog nooit iets zo snel zien groeien als dit. Puur omdat ik er eentje voor m’n maat had gebouwd, wilden m’n andere vrienden er ook een, en hun vrienden – het ging als een lopend vuurtje.”

“Al doende nam ik ontslag en startte een Facebookgroep – Camp Hill Chop Shop, en daarna ging het snel. Mensen uit Manchester, Ierland, Schotland, Londen – ze zochten allemaal contact en vroegen of ik een Cub voor ze kon bouwen. Ik heb nu 9.000 leden in mijn Facebookgroep van over de hele wereld en sindsdien doe ik dit non-stop. Ik ging wat Custom shows af en showde onze Cubs naast al die Harleys en dergelijke, omdat er in het VK letterlijk niets was als in een scene voor Custom Super Cubs. Ik begon meetings en zo te organiseren en overal waar we kwamen werden we lastiggevallen. En nu, nu ze zo populair aan het worden zijn, hebben alle shows in het VK een aparte Cub categorie, met zovelen zijn we inmiddels.
U vraagt, wij draaien. Niets is Gibbo te dol

Als je dan toch cult gaat, waarom dan niet meteen met camouflagestickers

Alles kan met de Cub. Zelfs dikke wielen

Loud pipes save lives. Toch?
Er zijn drie of vier rijders in het British Superbike die er een hebben – mannen als Lee Jackson en Richard Cooper, die afgelopen jaar een wedstrijd in het BSB heeft gewonnen. Hij was op een motorshow in het weekend met zijn Custom Cub. Het is echt te gek voor woorden, echt waar. Op dit moment ben ik er vijf aan het bouwen, en er is een lange wachtlijst voor toekomstige projecten. Ik moet ze afwimpelen en zeggen kijk, ik kan er eentje voor je bouwen maar je zult je beurt af moeten wachten. Achteraan aansluiten. Als iemand zelf met een complete donorfiets komt is de prijs voor een ombouw vanaf £1.500 tot wel £3.000 is wat sommige mensen eraan uitgeven.”

Ik denk niet dat de populariteit van Custom Cubs iets met generatie te maken heeft – Lee en Hayley’s 18-jarige zoon Richard heeft hem gevraagd hem te helpen zijn eigen Cub te bouwen. “Ik voorzie voor deze winter een nieuw project in onze garage,” zegt Lee. “Het punt is dat de Cub voor iedereen zo toegankelijk is, niet alleen voor mensen die tijd, geld en technische kennis in huis hebben om dit te doen of iemand vragen het voor ze te doen – ik vond het echt leuk om ze zelf te bouwen en ben daar erg trots op. Het is het eerste project in mijn leven dat ik heb volbracht – ik heb in de loop der jaren veel projecten gedaan, maar geen enkele heb ik echt af kunnen maken. Aan deze Cubs werken was daarentegen een aangename reis. Ik reed overdag voor m’n werk de hele dag op Triumphs en sloot me daarna op in m’n garage om aan de Cubs te werken. Hayley kon naar me toe komen om te zeggen, “je moet nu echt naar bed want morgen hebben we een behoorlijke afstand af te leggen,” maar ik had dan zoiets van – nog even dit, en dat is de verslaving.”

Nu de hamvraag: is Lee Vigor met zijn Custom Cub al naar de Triumph fabriek geweest? “Nog niet, maar dat moet ik binnenkort wel doen want mijn baas wil ‘m graag zien, en daarna zal ‘ie d’r waarschijnlijk ook op willen rijden. Hij zal wel moeten oppassen – deze dingen zijn zo besmettelijk, voor hij het weet zal ‘ie er zelf ook eentje willen hebben.”