Zoeken

Verslag Honda Custom Cub cultuur

Nice People's Customs

12 februari 2019
Met inmiddels meer dan 100 miljoen verkochte Honda Super Cubs is het niet de vraag óf, maar waarom het zolang heeft geduurd voordat er in Europa een Custom scene rond de Super Cub is ontstaan. Bij toeval kwam Alan Cathcart in contact met de Britse Custom Cub cultuur, de scene voor Nice People’s Customs.

De Honda Super Cup is werelds meest populaire motor ooit geproduceerd – een wereldwijde icoon van persoonlijk kan sporten en massaproductie dat alleen te vergelijken is met auto’s als de model T Ford, de VW Kever, de Land Rover en de Jeep. Geïntroduceerd in 1958, het tienjarig jubileum van het gevleugelde merk, was de Super Cub ontworpen door Soichiro Honda en zijn zakenpartner Takeo Fujisawa, De 1958 Super Cup waarmee het allemaal begon...die als doel hadden een motor voor de mensen te ontwerpen, een motor die plezier in het leven zou brengen. 

Dankzij de Cub heeft Honda kunnen uitgroeien tot de automotive gigant die het heden ten dage is, evenals haar dominantie in alle vormen van motorsport en dan met name de wegrace Grand Prix. De creatie van de fameuze vier, vijf en zescilinder Grand Prix racers van de jaren ’60, de spraakmakende NR500 met ovalen zuigers, de unieke NS500 driecilinder en de NSR500 V4 tweetakt met enkele krukas, de unieke RC211V vijfcilinder, z’n opvolger de RC212V en de huidige RC213V viercilinder MotoGP racer, hebben we allemaal te danken aan het geld dat is verdiend met de productie van de miljoenen en miljoenen Honda Super Cubs. 

Onafgebroken in productie sinds z’n lancering en momenteel geproduceerd in 16 fabrieken wereldwijd in 15 verschillende landen in Azië, Afrika en Zuid-Amerika, met een totaalvolume dat de 60 miljoen in 2008 passeerde en de 100 miljoen in 2017, zijn er wereldwijd meer Honda Cubs geproduceerd dan welke motor ook in de geschiedenis en verkocht in meer dan 160 landen – zo’n beetje elk land op deze aardkloot.
Het zal maar je werk zijn, 100 miljoen keer een Cup van de band af duwen
Nog steeds onmiskenbaar Super Cub, maar dan anno 2019
Zet ze allemaal achter elkaar en de rij zou de aarde maar liefst vijfmaal omcirkelen. De Cub is zó herkenbaar dat het het eerste voertuig was in Japan dat een driedimensionaal handelskenmerk kreeg toebedeeld. In de jaren ’60 was de Cub het middelpunt van Honda Amerika’s beroemde campagne die beweerde dat je “de aardigste mensen ontmoette op een Honda”, wat de Beach Boys inspireerde tot de hitsingle “My little Honda”. In de loop der jaren zijn er verschillende versies uitgebracht, C50, C70, C90 en C110, om op de 60steverjaardag ter viering van de mijlpaal van 100 miljoen units in 2018 een compleet nieuwe C125 uit te brengen, welke nu ook weer in Europa leverbaar is en waarmee Vincent op tweede kerstdag nog naar Vielsalm is gegaan. 

De C125 heeft nog steeds het kenmerkende frame met lage doorstap en beenbeschermers, maar dan met een sterkere Euro 4 geschikte 125cc eencilinder met benzine injectie, een ABS voorrem, LED verlichting en een sleutelloos contact. Dankzij de vierversnellingsbak met centrifugaalkoppeling is de Cub van het type “gas is gaan” en is daardoor extreem toegankelijk en super gemakkelijk te rijden – net als het origineel. Top Gears James May noemde de Honda Super Cub ooit “het meest invloedrijke product van menselijke creativiteit.” Dat is een straffe stelling, maar het zou best wel eens waar kunnen zijn. 

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Kyoichi Nakamura