Zoeken

Verslag CRT Classicday

Back to the Future

29 augustus 2024

 

Nu is bij de meeste motorsport liefhebbers CRT Holland natuurlijk geen onbekende, want al sinds jaar en dag organiseren Hennie en Heidi Lentink met hun voltallige CRT Holland team hun Circuit Rijvaardigheid Trainingen waar motorrijders onder begeleiding van ervaren CRT-instructeurs kunnen kennis maken met het rijden op het spectaculaire TT-Circuit in Assen. Maar ook doorgewinterde circuitrijders en zelfs competitierijders maken maar al te graag gebruik van de door CRT Holland tot in de puntjes Altijd al een waaierfoto gewild...verzorgde vrij rijden en/of trainingsdagen en of dat op zich al niet genoeg is biedt CRT Holland ook nog eens een aantal themadagen aan, zoals bijvoorbeeld de Pirelli dag, Yamaha en Ducati only dagen en zelfs een speciale classic 2-takt dag. Op 9 augustus stond er dus opnieuw zo’n speciale CRT dag op de agenda op het uitdagende TT circuit speciaal voor classic motoren tot bouwjaar 1999.

Als we de dag voordien ‘s avonds door de kenmerkende Cathedral of Speed tunnel op circuit arriveren lijken we een beetje à la “Back tot the Future” terug in de tijd te worden geworpen. Prominent bij de ingang staat de classic Peterbilt Truck van Ott motoren te blinken en blijkt de paddock al gevuld met een behoorlijke bonte verzameling van sportieve motoren. Een groot deel van de deelnemers heeft net als vroeger zijn bivak opgeslagen middels een eenvoudig tentje met daarnaast een auto/busje met daaraan een aanhangertje, niks overbodige luxe, gewoon heerlijk oldskool! Maar ook de pitboxen blijken al behoorlijk Uit de tijd dat Japanners krachtige motoren maakten met frames van elastiek. Nico Bakker vaarde er wel bijgevuld en er staat echt fantastisch mooi en exclusief spul tussen. 

Wat te denken van diverse 2-takt racers, 125cc, 250cc en zelfs meerdere 500cc racers uit de jaren ’80 en ‘90, variërend van echte racers tot replica racers, van een jaren 60 BSA, een naaf bestuurde Kawa, tot zelfs Laverda’s en Bimota’s maar de meerderheid blijkt toch van start te gaan op een sportieve fiets uit de 90er jaren periode. Denk daarbij aan Kawasaki GPZ’s en ZXR 400 en 750, Yamaha FZ, FZR’s en YZF’s, Honda CBR600 en 900, Suzuki GSXR’s een behoorlijk aantal Ducati’s en nog zoveel meer. En als je nu denkt dat het event exclusief voor circuit geprepareerde motoren is dan heb je het volledig mis, want er staan ook een groot aantal sportieve straatfietsen aan de start met aan boord rijders die gewoonweg graag eens een keertje met hun straatmotor in het gezelschap van “gelijkgestemden” over het legendarische circuit op de Drentse heide willen rijden.

Om dit alles in goede banen te leiden heeft CRT 4 groepen (A,B,C en … D) gemaakt waar rijders op basis van hun rondetijd worden ingedeeld om zo de onderlinge snelheidsverschillen in een groep te beperken en alles zo veilig mogelijk te laten verlopen. En dat het op een circuit als Assen met de veiligheid top geregeld is dat is natuurlijk geen nieuwtje, denk daarbij aan racecontrol die de
Les 1 van circuitrijden: áls je gaat, doe het dan voor de lens van de fotograaf

Supervette OW-01, maar wat ook te denken van deze RGV in Schwantz kleuren incl. outfit

Suzuki, dus #34, da's logisch. Iemand een idee wat de unieke creatie rechts is?
actie op de baan nauwlettend met videobeelden monitort, de opgeleide baancommissarissen naast de baan maar ook het aanwezige medisch team dat permanent stand-by staat. 

Als Hennie s ‘ochtends tijdens de verplichte rijders briefing in het media centrum alle deelnemers toespreekt met tekst en uitleg en de regels van deze dag valt hem ook op dat er voornamelijk rijders in de zaal zitten waarbij de haargrens al behoorlijk is terug getrokken en de haardos al flink is uitgedund of zelfs helemaal is verdwenen en waar verder grijs de boventoon viert, maar dat kan de pret uiteraard niet drukken. 

Wat de pret wel iets drukt is dat er s ’ochtends nog behoorlijk wat regen naar beneden valt en lang niet iedereen over geschikte regen of straatbanden beschikt waardoor een behoorlijk aantal rijders de eerste sessies van de dag wijselijk onder hun tentje uitzitten, net als wij… Dankzij de stevige wind die er vandaag staat is einde van de ochtend de baan gelukkig droog genoeg voor alle deelnemers om hun pareltjes de baan op te sturen en als daar dan in de loop van de middag ook nog eens de zon er bij komt loopt nagenoeg iedereen met een big smile van oor tot oor door de paddock. 

Als op het einde van de dag de finish vlag voor de laatste keer wordt gezwaaid kan er enkel worden teruggekeken op een fantastische dag voor zowel deelnemers maar ook voor de talrijke toeschouwers die kwamen kijken en de (2-takt) dampen kwamen opsnuiven. En zoals het op zo’n dag hoort werden de verhalen en anekdotes alsmaar sterker en sterker naarmate de dag vorderde en menig rijder heeft zich ongetwijfeld, net als wij, ook weer jaren jonger gevoeld… hoe dat gevoel de dagen nadien is geweest met stijve ledematen en spierpijn daar gaan we het maar niet over hebben.

Bedankt aan CRT Holland voor het organiseren van een prachtige en goed verlopen thema dag, hopelijk… volgend jaar weer!