Zoeken

Teloorgang Norton: hoe het zo ver heeft kunnen komen

Revival in een vogelvlucht

26 februari 2020

De 50-jarige Stuart Garner is de man die in oktober 2008 de gok waagde Norton een nieuw leven in te blazen, toen hij de rechten van het historische Britse merk verwierf van de vorige Amerikaanse eigenaar uit Boston, Massachusetts, investeerder Oliver Curme. Dit kwam nadat Curme erin was geslaagd om de wereldwijde rechten op De man achter de wederopstanding (en uiteindelijk teloorgang) van Norton: Stuart Garnerhet eerder verspreide Norton handelskenmerk te consolideren, dat regionaal eigendom was van verschillende partijen als een Canadese ondernemer met banden met georganiseerde misdaad (die later voor fraude werd veroordeeld), een Chinese handelskenmerktrol en de Duitse distributeur van Norton, Joe Siefert, die slim genoeg was geweest om de bedrijfsnaam in de meeste Europese landen te registreren, teneinde deze te beschermen. 

In 2006 bereikte Curme overeenstemming met MV Agusta’s toenmalige eigenaar Claudio Castiglioni voor de verkoop van de Norton naam als volumeproductie tweecilinder merk, om winst en dus cashflow te genereren naast het lage volume premium MV Agusta assortiment van viercilinders. De deal ging echter niet door. De Italiaanse investeringsbank Gevi SpA, die een meerderheidsbelang van 57,5% in MV Agusta had, weigerde de deal te sluiten. Echter niet voordat MV’s legendarische ontwerper Massimo Tamborini de creatie van een wedergeboren Norton Commando al had gemaakt. 

In plaats daarvan verkocht Curme Norton twee jaar later aan de Britse ondernemer Stuart Garner, een voormalig jachtopziener die vastgoedbelegger werd en de grootste importeur van vuurwerk uit China in Groot-Brittannië zou worden. Samen met het merk Norton kwam het prototype van de luchtgekoelde Commando 961, de paralleltwin straatfiets die Curme had verkregen En de geestelijk vader die verantwoordelijk is voor alle modellen: Simon Skinnervan Amerika’s No.1 Norton technische goeroe, de in Oregon gevestigde Kenny Dreer. 

De huidige Executive Director en Head of Design van Norton, Simon Skinner, trad in februari 2009 in dienst bij het nieuwe bedrijf vanuit Triumph als een van Stuart Garners eerste benoemingen, en is sindsdien bij het bedrijf gebleven. Nadat Norton was gevestigd in een compacte opstartfabriek van 750 m² naast het racecircuit van Donington Park met een tiental werknemers, begon Skinner met het opnieuw ontwerpen van de Commando 961 voor serieproductie. Leveringen begonnen in 2010, maar problemen met gebrek aan ontwikkeling en Garners toewijding om grotendeels Britse leveranciers in dienst te nemen die niet waren uitgerust voor serieproductie, brachten het bedrijf aan de rand van de afgrond - net zoals Voxan in Frankrijk om dezelfde redenen iets meer dan tien jaar eerder had gedaan.