Zoeken

Teloorgang Norton: hoe het zo ver heeft kunnen komen

Overname kandidaten

26 februari 2020

En er is geen gebrek aan geïnteresseerde partijen. Onder degenen waarvan bekend is dat ze de overname van het merk Norton onderzoeken, zijn drie Indiase fabrikanten, evenals de Russische investeerder Timur Sardarov, die onlangs zijn rechtstreekse aankoop van MV Agusta van de familie Castiglioni heeft voltooid. In een herhaling van 2006 maar met verschillende acteurs, zegt Sardarov dat hij vooral geïnteresseerd is in het gebruik van de 1200 V4- en 650 Atlas-motoren. Vermoedelijk voor gebruik in een reeks MV Agusta-modellen die de komende 950 triple ondersteunen, die de belangrijkste basis zal Oud versus nieuw. Weet jij welke de oude en welke de nieuwe is?vormen van de MV-familie van fietsen in het komende decennium. Toegang hebben tot het Norton-handelsmerk is minder belangrijk voor hem - maar met de voormalige Ducati-baas Massimo Bordi die nu MV Agusta voor hem leidt, kan Timur van mening veranderen!

Een andere ondernemer waarvan bekend is dat hij met BDO onderhandelt om Norton te verwerven, is de Britse financier Stephen Julius, die in 2008 de Indiase marktlancering opnieuw heeft gestart na het succesvol afronden van twee turnarounds van merknamen met Italiaanse luxe bootfabrikant Riva en het iconische trans-Atlantische bootmerk, Chris-Craft. Julius’ revival van Indian viel helaas samen met de wereldwijde economische crisis en de vrije val in 2008 van de Amerikaanse motormarkt, net toen de productie van het nieuwe Chief-model begon. Maar Julius zegt dat hij nog steeds geld verdiende toen hij het merk in 2011 aan Polaris voor een niet bekendgemaakt bedrag verkocht en klaar is om het opnieuw te proberen met een operatie die veel dichter bij huis in de vorm van Norton. Stoer vertoon: de DominatorMaar als hij het verwerft, zegt Julius de focus te leggen op de paralleltwin, volgens hem het mechanische handelskenmerk van Norton merk. Julius heeft de intentie om een ​​aparte familie van 1000-1200cc tweecilinder modellen te ontwikkelen als aanvulling op de 650 Atlas-familie.

Een nog illustere naam waarvan men denkt dat hij geïnteresseerd is in het verwerven van Norton is de Amerikaanse filmster Keanu Reeves, wiens huis in Hollywood Hills een garage heeft met vier Norton Commando's van verschillende jaargangen die de hoekstenen vormen van zijn tweewielige collectie, met af en toe Harleys die komen en ga terwijl de Nortons blijven zitten. Reeves is mede-eigenaar van de in Los Angeles gevestigde fabrikant Arch Motorcycles, dus is goed thuis in het runnen van een dergelijk bedrijf en heeft zeker toegang tot de financiering om dit te doen. Het is bekend dat hij samen met zakenpartner Gard Hollinger de operatie Donington Hall van Stuart Garner heeft bezocht, Nogmaals: de Superlight, het 'instapmodel' van Nortonen het zou best kunnen dat een van de meest vooraanstaande Norton-fans in de VS het moederbedrijf in eigendom krijgt.

Na recent Bimota te hebben overgenomen kan Kawasaki's moedergroep Kawasaki Heavy Industries Norton heel goed als een aantrekkelijke Britse acquisitie zien, die een historisch merk combineert met geavanceerde technologie. Er is echter ook interesse vanuit Azië. Los van de overduidelijke potentiële voordelen voor de Chinese Zongshen-reus om Norton zelf in te lijven, is het te verwachten dat Zongshen rivaal en miljardair Li Shufu interesse heeft om Norton aan zijn collectie historische merken toe te voegen. De huidige eigenaar van Volvo, Lotus Cars, de London Taxicab Company, het Geely-auto imperium en, op twee wielen, Benelli QJ is zeer waarschijnlijk een speler in het verwerven van Norton. De heer Li is een visionaire belegger die niet bang is om een gok te wagen.

Hetzelfde geldt voor de Indiase industrieel Siddhartha Lal, eigenaar van Royal Enfield via zijn moedermaatschappij Eicher Corp. Het is echter onwaarschijnlijk dat Lal geïnteresseerd is in Norton, vanwege groeiende capaciteitsproblemen bij Royal Enfield, dat de productie van de 500 Classic-single lijkt te hebben beëindigd om te kunnen voldoen aan de sterke vraag zowel in India als in het buitenland naar de 650cc Continental GT en Interceptor tweecilinder modellen. Verwacht in plaats daarvan Een van de specials op basis van de Commando 961, de Commando Californiaeen grotere interesse in het verwerven van Norton van Rajiv Bajaj, de tegenhanger van Lal bij Bajaj Auto, de Indiase partner van KTM, die onlangs een niet-aandelenpartnerschap met Triumph Motorcycles van John Bloor heeft aangekondigd. Voor geschiedenisliefhebbers is de gedachte dat Triumph en Norton weer in dezelfde merkenfamilie samenwonen een aantrekkelijk vooruitzicht - en hetzelfde geldt voor BSA en Norton. De gigantische Mahindra Corp. in India staat op het punt het historische Britse merk later dit jaar opnieuw te lanceren na het verwerven van het BSA-handelsmerk meer dan drie jaar geleden in oktober 2016, en het toevoegen van Norton aan zijn selectie Britse merken kan aantrekkelijk zijn - al was het maar om lokale rivalen ervan te weerhouden het met te verkrijgen. Rivalen als Hero Motocorp, die sinds de splitsing van Honda in 2011 zijn marktleiderschap op zijn thuismarkt heeft behouden. Het toevoegen van Norton aan zijn selectie als middel om het lokale leiderschap van Royal Enfield in de zogenaamde 'Superbike'-sector met zijn 650 tweelingen te evenaren, zou Hero-baas Pawan Munjal kunnen verleiden om een ​​bod uit te brengen op het Britse bedrijf.

Stuart Garner heeft onvermoeibaar gewerkt om het wedergeboren Norton Motorcycles-bedrijf weer op de kaart te zetten, hoewel onder zijn toezicht tot nu toe minder dan 1.000 motorfietsen zijn gebouwd en geleverd aan klanten wereldwijd. Het is vrij duidelijk dat zijn tijd bij Norton nu voorbij is, vooral met ernstige en zelfs potentieel criminele kwesties die geleidelijk aan het licht komen Zeg, als jij nog effe op de zaak past, dan ga ik vlug bij de snack even eten voor iedereen halen. Broodje kroket en frikandel speciaal goed?rond de pensioenregeling van het bedrijf. Omdat het toekomstige bestaan ​​van Norton in twijfel wordt getrokken laten steeds meer klanten van zich horen die een aanbetaling op een bepaald model hebben gedaan of zelfs het hele bedrag op voorhand hebben overgemaakt – maar nog niet hebben ontvangen waarvoor ze hebben betaald, in sommige gevallen zelfs jaren na die betaling. Helaas zullen ze waarschijnlijk achter het net vissen nu het managementteam van BDO een manier probeert te vinden om het bedrijf overeind te houden, in plaats van het te ontbinden en de activa te liquideren. Gezien het feit dat Garner en Skinner en het team van Norton-ingenieurs twee uitstekende modelplatforms hebben gecreëerd, waarvan er een mogelijk een groot deel van de markt zal aanspreken, ziet de toekomst voor Norton Motorcycles er ondanks de curatelestelling nog steeds gezond uit.