Baanbrekende Ducati's op Salon Prive
Prestigieuze show
Dit jaar vond Salon Privé plaats in Blenheim Palace, een landhuis in Oxfordshire, Engeland, gebouwd tussen 1705 en 1722. Oorspronkelijk heette het Blenheim Castle, maar sinds de 19e eeuw staat het bekend als Blenheim Palace. Het is een van de grootste huizen van Engeland en werd in 1987 door UNESCO uitgeroepen tot werelderfgoed.
Hoewel de Salon Privé voornamelijk gewijd is aan vier wielen, zijn er ook vaak tweewielers te zien geweest - meestal klassieke of vintage motoren. Dit jaar was er echter een prachtige collectie van race- en kampioenschapswinnende Ducati MotoGP en World Superbikes te zien, tussen de meest exquise automotoren die ooit zijn gebouwd.
Drie Ducati MotoGP en drie Ducati World Superbike kampioenschapsmotoren werden tentoongesteld door Historic Classics uit het Verenigd Koninkrijk, die deze ex-fabrieksteammotoren van over de hele wereld bij elkaar hadden gebracht voor het vierdaagse evenement.
Het hoogtepunt van de collectie was Ducati's allereerste MotoGP-winnaar, de GP3 uit 2003, bereden door de Italiaanse held Loris Capirossi die het team leidde tijdens Ducati's debuutseizoen. Capirossi won dat jaar de Catalaanse MotoGP en reed de motor naar een historische overwinning in de zesde race van het kampioenschap. Hij scoorde negen podiumplaatsen in zestien races en hielp Ducati aan de tweede plaats bij de constructeurs.
Er was ook een 2006 GP6 te zien die de beroemde Australiër Troy Bayliss naar een emotionele overwinning reed in de MotoGP van Valencia in de laatste race van het seizoen. Bayliss had een paar weken eerder al op briljante wijze het World Superbike-kampioenschap gewonnen en werd teruggeroepen naar het Ducati-fabrieksteam als vervanger van de vaste coureur van het team, Sete Gibernau. Het was Troy's eerste en laatste MotoGP-overwinning, maar nog belangrijker was dat hij op unieke wijze toetrad tot de exclusieve club van MotoGP-rijders die als regerend World Superbike-titelhouder een MotoGP-race wonnen.
De derde Ducati MotoGP-machine was de GP12 van zevenvoudig MotoGP-kampioen Valentino Rossi uit 2011 - een unieke en historische Ducati omdat deze motorfiets frame nummer 1 is. De Ducati GP12 is uniek omdat het de allereerste Ducati is die gebouwd is met een radicaal aluminium twin-spar frame.
De oudste van de Ducati's die het World Superbike-kampioenschap wonnen, was de Ducati F99 van Carl Fogarty, waarmee 'Foggy' in 1999 het wereldkampioenschap won met 11 overwinningen op weg naar zijn vierde titel in zes jaar.
Ook was de 2003 kampioenschap winnende Ducati F03 999 van Neil Hodgson te zien. Hodgson en zijn F03 domineerden het kampioenschap dat jaar volledig door 13 races te winnen en zeven keer tweede te worden.
De line-up die het WK Superbike-kampioenschap won werd gecompleteerd door de Ducati F06 uit 2006, waarmee Troy Bayliss de titel won, voordat hij in Valencia overstapte op de GP6 MotoGP-motor en ook daarmee won!