Zero Motorcycles roept DSR/X en DS-modellen terug: aandrijving kan plots wegvallen
Van eerste klachten tot terugroepactie
De eerste meldingen kwamen al in 2023, toen Zero een startprobleem traceerde naar de bedrading van het contactslot. In 2024 volgden vier nieuwe gevallen, en dit jaar kwamen daar nog eens vijf bij – waaronder één incident waarbij een rijder bij lage snelheid omviel nadat de motor ineens uitviel. Gewonden zijn er gelukkig niet gevallen.
Uit onderzoek bleek dat de kabels konden sneuvelen door twee oorzaken:
- Connector tegen het balhoofd – stuurbewegingen en trillingen veroorzaken draadbreuk.
- Te strak vastgezette kabelboom – tie-wraps leggen te veel spanning op de bedrading.
Omdat zo’n breuk direct het contactslot-signaal weghaalt, schakelt de motor in de huidige software meteen uit – ook tijdens het rijden.
De oplossing
Zero brengt nu een firmware-update uit die dit risico wegneemt. Bij signaalverlies verschijnt er voortaan een waarschuwing op het dashboard, waarna de motor gewoon blijft rijden. Pas na afremmen tot 40 km/u schakelt het systeem automatisch naar een limp mode met beperkt vermogen. In die stand blijft de motor actief totdat je volledig stilstaat en het contact uitzet.
Daarnaast worden de kabelboom en tie-wraps aangepast, zodat er minder mechanische spanning op de bedrading komt te staan.
Alle noodzakelijke reparaties worden kosteloos uitgevoerd, en wie dit probleem eerder al uit eigen zak heeft laten fixen, krijgt de kosten door Zero vergoed.
👉 Rij jij een Zero DSR/X of DS/DSR/DSRP van bouwjaar 2023–2024? Neem dan contact op met je dealer om te checken of jouw motor onder deze recall valt.