Honda roept CFR1100 Africa Twin terug vanwege mogelijk defect in linker stuurunit

Het defect zit in de linker stuurunit, waar tijdens normaal gebruik oxidatie kan ontstaan in de kabelboom. Dit kan leiden tot het (gedeeltelijk) uitvallen van de claxon of het onvermogen om van dim- naar grootlicht te schakelen. In beide gevallen kan dat de verkeersveiligheid in gevaar brengen: een motorrijder die zijn claxon niet kan gebruiken, kan andere weggebruikers niet waarschuwen, en verlies van grootlicht beperkt het zicht aanzienlijk.
De oorzaak ligt in zogenaamde fretting-corrosie: door herhaald buigen van de kabels bij het stuur ontstaan microscopische bewegingen in de aansluitingen, waardoor oxidatie optreedt en de elektrische verbinding verstoord raakt.
Honda meldt dat er in de VS geen ongelukken of letsel bekend zijn in verband met dit probleem. Wel is er sinds 2022 wereldwijd meerdere keren melding gemaakt van storingen in de claxon en het licht, waarna een uitgebreid onderzoek werd gestart.

Oplossing en planning
De oplossing bestaat uit het vervangen van de complete linker stuurunit door een nieuw ontwerp zonder de kwetsbare aansluitpunten. De aangepaste onderdelen worden vanaf januari 2026 bij de dealers verwacht. Eigenaren ontvangen in oktober 2025 een brief en kunnen daarna een afspraak maken bij hun dealer. Tot die tijd geldt voor dealers het advies om geen nieuwe of gebruikte CRF1100 Africa Twin uit de genoemde bouwjaren te verkopen totdat de reparatie is uitgevoerd.