Zoeken

Honda roept CB125F, CB250F en CB300R terug: koplamp kan gaan flikkeren

9 mei 2025
Honda heeft wereldwijd een terugroepactie uitgerold voor de CB125F, CB250R en CB300R. De printplaat in de koplamp kan over tijd beschadigd raken als gevolg van vibraties. Wanneer dit gebeurt zal het licht gaan flikkeren of zelfs uitvallen.

Als gevolg van een onjuist ontwerp van de koplampunit kunnen trillingen van de motor en de weg tijdens normaal gebruik resonanties veroorzaken op de onderlagen van de printplaten, wat leidt tot buiging van de draadkernen aan de contactvoet. Bij voortdurend gebruik kan dit leiden tot een vermoeidheidsbreuk in de draadkernen, waardoor de koplamp tijdens het gebruik gaat flikkeren of uitschakelen.

Draadbreuk door trillingen van motor en wegdek wordt veroorzaakt door verschillende onderling gerelateerde factoren. De printplaten voor groot en dimlicht zijn gemonteerd op een beugel die slechts aan één kant is verbonden met de reflector, waardoor een zwevende constructie ontstaat die gevoelig is voor resonantie. 

Bovendien zijn de draden die de platen voor grootlicht en dimlicht met elkaar verbinden, aangebracht zonder vast omlijnd traject en zijn ze niet bevestigd, wat kan leiden tot interferentie met andere onderdelen of bedrading. 

Door deze factoren kunnen resonanties/trillingen verschillende bewegingen creëren tussen het aansluitpunt van de draden en het punt waar de draden interfereren, wat resulteert in herhaald buigen bij het aansluitpunt. Aangezien de bedrading verbonden is met de substraten met behulp van aansluitklemmen die erin gestoken en gesoldeerd worden, concentreert elke buiging of beweging van de draden in richtingen die afwijken van de substraatplaten, de spanning op de basis van de aansluitklemmen van de bedrading. Na verloop van tijd verzwakken deze buigingen en bewegingen de draden, waardoor ze uiteindelijk breken en de koplamp defect raakt.

De eerste meldingen gaan terug tot maart 2019, toen Honda door de Mexicaanse importeur over een flikkerende koplamp werd geïnformeerd. In juli datzelfde jaar ontving Honda ook meldingen vanuit de Amerikaanse markt. Na aanvankelijke fouten bij de beoordeling van het probleem en de internationale distributie van het aangetaste onderdeel, werd de reikwijdte van het onderzoek opnieuw geëvalueerd en uitgebreid. Om de duurzaamheid van het product te verbeteren, versterkte de leverancier in 2020 de draden.

Het aantal meldingen bleef echter vanuit meerdere markten binnenstromen. Honda zette in 2021 het onderzoek voort, in 2022 en 2023 werd daarbij op potentiële resonantie als oorzaak van de koplamp-issues geconcentreerd. In 2023/2024 werkte Honda samen met de toeleverancier om de issues te analyseren en een oplossing te bedenken om de duurzaamheid te verbeteren. In september 2024 werden maatregelen genomen om de kwaliteit en duurzaamheid te verbeteren.

In november 2024 ontving Honda nog meldingen vanuit meerdere markten, waaronder een incident in de Verenigde Staten, waarbij een motorrijder was gecrasht nadat de verlichting was uitgevallen. Honda startte een onderzoek om uit te vinden of de issue van de koplamp ook zou kunnen leiden tot het compleet uitvallen van de verlichting. Dat bleek inderdaad zo te zijn. 

De terugroepactie betreft de CB125F, CB250F en CB300R welke zijn geproduceerd tussen 24 november 2017 en 25 juli 2024 in Honda's Thaise fabriek. Bij de Honda dealer zal de koplampunit worden vervangen door een verbeterd exemplaar. De nieuwe unit wordt sinds 2 september 2024 in de assemblage gebruikt.