Wuyang-Honda WD8000H E-VO: eerste Honda EV-motorfiets
Het nieuws dat Honda de handen ineen heeft geslagen met haar Chinese partner Wuyang is niet nieuw, als geruime tijd worden door Wuyang-Honda elektrische motorscooters gemaakt, waaronder de in 2021 gelanceerde U-Go, wat de basis werd voor de EM1 e: die Honda in 2023 aan haar eigen modelgamma toevoegde.
Wuyang-Honda heeft nu in China typegoedkeuring gekregen voor een eerste EV-motorfiets met de codenaam WH8000D, die afgaand op de stickers op de kuip als E-VO door het leven zal gaan. Wat styling betreft kan de motor weliswaar in de verste verte niet tippen aan het RC-E concept dat in 2011 op de Tokyo Motor Show werd gepresenteerd, maar toch heeft 't wel iets.
Het uiterlijk heeft wel iets weg van een neo-caféracer en doet ons in bepaald opzicht denken aan de Aprilia 6.5, die qua uiterlijk totaal andere looks heeft, maar minstens zo controversieel was als deze WH8000D. De volledig omsloten kuip biedt veel ruimte om de batterijen en de elektromotor te verbergen. De motor zelf is in het frame gemonteerd, in plaats van op de achterbrug of in de naaf van het achterwiel.
Er zijn twee versies van de motor goedgekeurd. Ze zijn visueel identiek maar verschillen in prestaties en gewicht, wat erop wijst dat ze verschillende batterijen bevatten. Beide hebben een vermogen van 11 pk (dat is 8 kW, vandaar de “8000” in de naam van het model).
Dat klinkt niet bepaald indrukwekkend, maar om te beginnen zal dat het constant-vermogen zijn, waarbij het piekvermogen vermoedelijk het dubbele zal zijn. Daarnaast (en vooral: bovenal) is hét unieke aan een EV-aandrijving dat een elektromotor een constant koppel heeft dat ver boven dat van een verbrandingsmotor ligt. Zelfs bij 111 pk.
De lichtere versie heeft een topsnelheid van 110 km/u en weegt 143 kilo, terwijl de zwaardere versie 156 kilo op de weegschaal brengt en goed is voor een topsnelheid van 120 km/u. Dat zijn waardes die vergelijkbaar zijn met een 125cc motorfiets, hoewel we wél overtuigd zijn dat qua acceleratie de E-VO elke 125cc het nakijken zal geven. Maak anders voor de grap maar eens een proefrit op een A1-geschikte elektrische motorfiets.
Qua afmetingen is de E-VO groter dan een Grom maar kleiner dan een full-size motorfiets, met een 16 inch voorwiel en een 14 inch achterwiel met respectievelijk 110/70 en 140/70 banden en een wielbasis van 1.380 mm. De motor heeft verder een upside down voorvork, een enkele remschijf voor met radiale 4-zuigrer remklauw en een enkele remschijf achter, uiteraard standaard voorzien van ABS.
De typegoedkeuring vermeldt helaas niet de batterijcapaciteit of samenstelling, waardoor het nog even gissen is naar de actieradius en laadtijd. Het ligt echter in de lijn der verwachtingen dat Honda's Mobile Power Pack e: hiervoor zal worden gebruikt, en dat de zwaardere uitvoering over een extra batterij zal beschikken. Honda's mobiele batterij weegt 13 kilo en dat is het verschil in gewicht tussen beide uitvoeringen.
De Mobile Power Pack e: zou de motor ook compatibel maken met Honda's Power Pack Exchanger e accuwisselstations, die al in verschillende landen zijn geïntroduceerd, waaronder India, Japan, Thailand en Indonesië, en die net zijn begonnen met Europese tests met een testnetwerk in Zweden.