Triumph onthult 2026 Enduro modellen: TF 250-E en TF 450-E
De TF 250-E en TF 450-E, die volledig door Triumph zijn ontwikkeld in nauwe samenwerking met vijfvoudig wereldkampioen Iván Cervantes en viervoudig wereldkampioen Enduro Paul Edmondson, delen een uniek, lichtgewicht aluminium chassis dat is ontworpen voor wendbaarheid en kracht.
De nieuwe Enduro-modellen van Triumph zijn uitgerust met - had je het anders verwacht - onderdelen van topmerken, en beschikken volgens de Britten over de nieuwste offroad-technologie, samen met een ergonomisch pakket dat gericht is op de rijder en een op de racerij geïnspireerde styling.
Strakke carrosserieën, Triumph Performance Yellow graphics en geïntegreerde LED-verlichting geven de motorfietsen een gedurfde, agressieve look die opvalt aan de startlijn.
“We betreden de competitieve Enduro-scene met nieuwe modellen die baanbrekende verbeteringen introduceren op het gebied van Enduro-prestaties en -technologie. Met een gloednieuw chassis en motorplatform zijn de 2026 Enduro-modellen ontworpen om de prestaties, het rijgedrag, het comfort en de bruikbaarheid te verbeteren, zodat ze voldoen aan de uiteenlopende behoeften van zowel professionele als amateurrijders.
“Ons team heeft samen met het team van Paul Edmondson deze motorfietsen getest in echte omgevingen en heeft de wendbaarheid en prestaties van deze modellen verfijnd, zodat ze uitblinken, of een rijder nu nieuw is met Enduro of competitief aan wedstrijden deelneemt. Dit niveau van allround bruikbaarheid en uitmuntendheid is in deze sector nog niet eerder vertoond.”

Paul Edmondson heeft een sleutelrol gespeeld in de ontwikkeling en het testen van de nieuwe serie en zal in april het nieuwe Triumph Factory Racing Enduro Team leiden in het EnduroGP kampioenschap.
“Triumph Enduro-motoren zijn gebouwd voor grenzeloos avontuur, met precisieweergave, krachtige motoren en in de racerij bewezen technologie om met vertrouwen ruige trails, steile beklimmingen en onvoorspelbare landschappen te bedwingen.
Van technische enduro-secties tot ongetemde wildernis, deze motorfietsen leveren uitzonderlijke prestaties, controle en duurzaamheid - en stellen rijders in staat om hun grenzen te verleggen. We hebben er allemaal hard aan gewerkt om deze nieuwe modellen zo wendbaar, snel en licht mogelijk te maken, zonder concessies te doen aan functionaliteit of gebruiksgemak.”

Triumph claimt een 250cc en 450cc performance race-aandrijflijn te hebben ontwikkeld, ontworpen voor winnende prestaties, en spreekt bij de TF 450-E van een indrukwekkend vermogen en koppel met een lineaire vermogenscurve, maar cijfers worden niet genoemd.
Volgens Triumph is de TF 450-E ontworpen om uit te blinken in snelle enduro-races, ideaal voor ervaren rijders die op zoek zijn naar vermogen, snelheid en veelzijdigheid op open trails en heuvels. De soepele, handelbare vermogensafgifte en het controleerbare, verbonden motorkarakter moeten ervoor zorgen dat rijders de tractie van het achterwiel van de motorfiets voelen en het vermogen naadloos overbrengen op de grond.
Dan de TF 250-E. Triumph's volledig nieuwe 250 enduro-motor is de krachtigste motor in zijn klasse en levert responsief, handelbaar vermogen met een doelgericht karakter, volgens Triumph perfect geschikt voor technische secties, krappe enduro-uitdagingen en ideaal voor rijders die op zoek zijn naar plezier en toegankelijke prestaties. De 250cc eencilinder levert 42,3 pk vermogen en 27,8 Nm koppel, met een brede vermogenscurve en een sterke bottom-end. Hij blinkt uit in technische secties met lage toerentallen en loopt door naar een krachtige top bij 12.800 tpm.
Beide aandrijflijnen hebben een grotere massatraagheid dan de crossmotor, wat zorgt voor een stabielere, handelbare vermogensafgifte onder uiteenlopende, onvoorspelbare raceomstandigheden. Dit wordt aangevuld door de Exedy-racekoppeling, waarmee soepel en zonder koppeling kan worden opgeschakeld.
Geavanceerde brandstofinjectie- en ontstekingssystemen beheren het vermogen op efficiënte wijze en zorgen voor een directe gasrespons en betrouwbare prestaties tijdens veeleisende ritten. Een op maat gemaakt Dellorto gasklephuis van 44 mm heeft een bypass-systeem voor koude starts en een handmatig regelbaar stationair toerental.
Del West titanium kleppen en een gesmede König aluminium zuiger zorgen voor consistente prestaties tijdens langdurig gebruik met hoge toerentallen, waardoor er aanzienlijk minder onderhoud nodig is.
Voor de TF 450-E zijn de zuigerpen en tuimelaars voorzien van Diamond Like Carbon (DLC) coatings, wat de duurzaamheid verbetert en de wrijving vermindert. De radiateur met hoge capaciteit en de hulpventilator in combinatie met het zonder gereedschap te monteren tweetraps filter van Twin-air moeten voor een consistente motorkoeling en een betrouwbare vermogensafgifte zorgen tijdens lange, veeleisende ritten.
Voor wat betreft het motormanagement hebben Triumph en Athena hun off-road ervaring gecombineerd tot een "perfecte synergie, resulterend in de ontwikkeling van nieuwe softwarestrategieën met een sterke nadruk op rijeigenschappen en trekkracht". Het motormanagement is voor beide modellen voorzien van volledig op maat gemaakte software.
Beide modellen hebben Dual Engine Maps, ofwel twee rijmodi, waartussen tijdens het rijden eenvoudig met een druk op een knop kan worden geswitcht. De ene mapping is voor agressieve prestaties, de andere voor soepelere, meer gecontroleerde prestaties op technisch terrein. Extra mappings kunnen ook worden toegevoegd met de optionele Wi-Fi-module en de Triumph MX Tune Pro app.
Het lichtgewicht roestvrijstalen uitlaatsysteem van de TF 250-E heeft een geïntegreerde Helmholtz-resonator in de uitlaatpijp, waardoor de cilinderafvoer en de prestaties worden verbeterd. De TF 450-E heeft een zijresonator in de demper, speciaal ontworpen voor gerichte geluidsdemping, wat resulteert in een diepe, krachtige uitlaatklank.
Beide modellen zijn voorzien van Triumphs unieke lichtgewicht aluminium backboneframe, met geoptimaliseerde massa, stijfheid en een laag zwaartepunt. Dit zorgt voor uitzonderlijke wendbaarheid, verbeterde stabiliteit bij hoge snelheden en scherpe richtingscontrole en vertrouwen. Machinale bewerking na de productie verbetert de maatnauwkeurigheid, terwijl het frame ook met de hand TIG-gelast wordt.
De volledig instelbare KYB 48mm-voorvork en de 3-voudig instelbare achtervering met linksysteem zijn specifiek afgestemd op de Enduro-uitdagingen en zorgen voor responsieve controle, uitstekende krachtoverbrenging en maximale tractie onder veeleisende omstandigheden. Met een verlaging van 10 mm ten opzichte van de crossers van Triumph en verbeterde instellingen, biedt deze een uitstekende balans tussen rijgedrag en schokabsorptie, terwijl de pitch in bochten wordt geminimaliseerd.
Om ervoor te zorgen dat de nieuwe TF 250-E en TF 450-E de beste in hun klasse zijn, zijn beide modellen volgens Triumph "uitgerust met een indrukwekkende selectie eersteklas merkspecificaties en geavanceerde technologieën, die de prestaties onder alle omstandigheden optimaliseren."
Deze zijn toegankelijk via intuïtieve, op het stuur gemonteerde bedieningselementen met verlichte knoppen voor snelle, eenvoudige aanpassingen, terwijl het digitale display real-time gegevens weergeeft, waaronder motortemperatuur, ritinformatie en versnellingsindicator.
De tractiecontrole bewaakt de slip van de achterwielen en moduleert de vermogensafgifte voor consistente grip op onvoorspelbare ondergronden, terwijl de geoptimaliseerde launch control de koppelafgifte beheert voor maximale tractie vanaf de lijn, waardoor rijders consistente, competitieve starts kunnen maken.
Tot de meer premium componenten die standaard worden meegeleverd, behoren het Galfer remsysteem met 260mm remschijf voor en 220mm remschijf achter, gecombineerd met een Brembo zwevende remklauw met twee 24mm zuigers voor, een 26mm zwevende eenzuiger remklauw achter en een verstelbare remhendel.
Beide modellen zijn uitgerust met Michelin Enduro 2 banden, met een innovatief profielpatroon dat zorgt voor betere grip en tractie, ontworpen voor diverse terreinen (zacht tot hard) en omstandigheden (modder tot droog). De D.I.D DirtStar 7000 series aluminium velgen, met een zwart geanodiseerde afwerking en door Triumph ontworpen lichtgewicht gegoten en machinaal bewerkte aluminium naven maken het plaatje compleet.
De ergonomie van de TF 250-E en TF 450-E is gebouwd voor de eisen van competitie en langdurig trailrijden en is ontworpen om zowel de prestaties als het rijderscomfort te maximaliseren.
Het Pro Taper ACF Carbon Core-stuur met verstelbare bevestigingen stelt rijders in staat de pasvorm en het gevoel te personaliseren door de positie tussen stuur, zadel en voetsteunen te perfectioneren. Dit kan vermoeidheid minimaliseren, de controle tijdens scherpe bochten verbeteren en de belasting van de rijder tijdens langdurig staan verminderen. De ODI half-wafel lock-on handvatten bieden een uitzonderlijke grip en duurzaamheid en zorgen voor controle onder alle omstandigheden.
Een zadelhoogte van 955 mm zorgt voor optimale ruimte met behoud van een hanteerbare stand-over voor technische secties, terwijl een antislip Pyramid-zadel uitstekende grip en een rubberachtige consistentie biedt om de positionering in zowel droge als natte omstandigheden te verbeteren. Het ergonomische ontwerp en de schuimvulling van hoge kwaliteit bieden superieur comfort, zodat rijders langer kunnen rijden zonder ongemak.
Beide modellen hebben op de racerij geïnspireerde graphics in Triumph Performance Yellow, Black en White, en magnesium motordeksels, die ook het onderhoud op het circuit vergemakkelijken, maken de look compleet. De brandstoftank heeft een inhoud van 8,3 liter, de verlichting is LED.
Triumphs wereldwijd gerenommeerde engineeringteams brengen expertise in op het gebied van precisietechniek, innovatie en bekroonde kwaliteit. Deze teams staan aan de basis van de grootste moderne raceprestaties van Triumph, waaronder het Moto2TM-kampioenschap, waar Triumph-motoren hebben bijgedragen aan de transformatie van deze klasse en nieuwe Moto2-ronde- en snelheidsrecords hebben gevestigd op circuits over de hele wereld.
Van World SuperSport-races tot de AMA Supercross, de TF 250-X heeft meerdere podiumplaatsen behaald. De TF 250 was ook de favoriete motor van Jonny Walker in het SuperEnduro-wereldkampioenschap, waar hij in februari 2025 de tweede plaats in het algemeen klassement veroverde. Met een team als dit en de TF 250-E en TF 450-E aan de startlijn, heeft Triumph een goede uitgangspositie om in 2025 te beginnen met het Enduro-raceprogramma.
Het nieuwe Triumph Enduro-gamma is volledig straatlegaal en kan worden getransformeerd tot wedstrijdmachines voor gesloten circuits. Voor rijders die het volledige racepotentieel van hun TF 250-E of TF 450-E willen benutten, biedt Triumphs wereldwijde netwerk van gespecialiseerde motorcross- en endurocentra deskundige race preparatie service.
Dit gespecialiseerde netwerk wordt ondersteund door een mobiel geoptimaliseerd 24/7 online onderdelensysteem, zodat klanten kunnen bestellen voor expreslevering en op elk gewenst moment eenvoudig toegang hebben tot de onderdelen die ze nodig hebben, waardoor downtijd wordt geminimaliseerd en gemak wordt gemaximaliseerd.
Naast het hoge specificatieniveau dat al standaard is, heeft Triumph samengewerkt met de grootste A-merken om een speciale serie wedstrijdaccessoires te ontwikkelen om de prestaties en capaciteiten nog verder te verbeteren, variërend van een Akrapovič demper tot een radiator shroud graphics kit.
Bij ons in Nederland gaat de TF 250-E € 11.795 kosten, voor de TF 450-E moet € 12.395 op tafel worden gelegd. Leverbaar bij de Triumph motocross en enduro centra vanaf april 2025.