Triumph onthult 2025 Speed Triple 1200 RS: sterkste Triumph ooit
Een compleet herziene 1.160cc driecilinder, nu goed voor 183 pk bij 10.750 tpm en 128 Nm bij 8.750 tpm, Brembo Stylema remklauwen en een instelbare Brembo MCS rempomp, Pirelli Diablo Supercorsa SP V3 rubber, verbeterde rijhulpmiddelen waaronder onafhankelijk instelbare Front Wheel Lift Control en Öhlins SmartEC3 semiactieve vering, dat is de 2025 Speed Triple RS in een notendop.
"De nieuwe Speed Triple 1200 RS is nu nog verfijnder, met een aanzienlijk verbeterd elektronicapakket, dat het voor klanten nog gemakkelijker maakt om de verbeterde prestaties te benutten en ervan te genieten."
Om met blok te beginnen. Triumph zegt de kennis en ervaring van de Moto2 blokken te hebben gebruikt voor de doorontwikkeling van de 1.160cc Triple. En niet alleen krachtiger, maar ook compacter en lichter, maar zegt verder niet wat er is veranderd, behalve dat het uitlaatsysteem volledig is aangepast op een vrijere gasstroom en centralisatie van de massa.
Dan de elektronica. Triumph zegt het elektronicapakket aanzienlijk te hebben verbeterd, dat naast tractiecontrole, Engine Brake Control en Brake Slide Control nu ook Front Wheel Lift Control omvat. Aangestuurd door de bekende 6-assige IMU, waardoor alles hellingshoek afhankelijk is, en uiteraard kan alles naar eigen geur en smaak worden ingesteld. Net als voorheen beschikt de Speed Triple over vijf verschillende rijmodi (Rain, Road, Sport, Track, Rider) en is de fiets standaard met een up/down quickshifter uitgerust.
Het ontwerp van het 5" tft-scherm biedt directe toegang tot alle belangrijke informatie, die wordt bediend met de intuïtieve 5-weg joystick en schakelaars met achtergrondverlichting. Het standaard My Triumph-connectiviteitssysteem maakt stapsgewijze navigatie en bediening van telefoon en muziek mogelijk.
Er is volledig instelbare cruisecontrol voor langere ritten en een nieuwe noodremwaarschuwing activeert een hoogfrequente flits van het remlicht om andere weggebruikers te waarschuwen bij hard en snel afremmen. Het contact, stuurslot en de tankdop van de Speed Triple 1200 RS zijn voorzien van sleutelloze bediening. Voor extra veiligheid kan de draadloze functie met één druk op de knop worden uitgeschakeld.
Het allergrootste verschil met z'n voorganger zit 'm echter in de Öhlins Objective Based Tuning Interface (OBTi) van de SmartEC3 semiactieve vering. De OBTi monitort continue de dempingskarakteristieken en past deze al naar gelang aan, waarmee de vering zich op elke situatie aanpast. Zo zal onder volle acceleratie de achterkant stugger worden afgeveerd, terwijl bij extreem hard aanremmen juist de voorkant stugger wordt.
Tijdens de online presentatie worden 7 parameters genoemd:
- Hardheid voorkant
- Hardheid achterkant
- Remondersteuning
- Acceleratieondersteuning
- Ondersteuning voor initiële acceleratie
- Ondersteuning voor bochten
- Ondersteuning voor cruisesnelheid
"In 2024 vierden we de 30e verjaardag van de Speed Triple met eigenaren, fans en verzamelaars, en lieten we duidelijk zien hoe elke iteratie van dit model net zo baanbrekend is geweest als die originele hooligan die we in 1994 lanceerden. Destijds stond hij aan de wieg van een geheel nieuwe categorie naked bikes. Vandaag zetten we met deze nieuwe Speed Triple 1200 RS een nieuwe maatstaf voor driecilinderprestaties.
Onze klanten zullen dol zijn op de bloedstollende acceleratie en het zielsverwarmende geluid van deze ongelooflijke driecilindermotor, en ook op het opmerkelijke niveau van afstelling en controle dat de nieuwe technologie biedt, waardoor rijders hun motorfiets helemaal aan hun eigen stijl kunnen aanpassen. Het rijgedrag is onmiskenbaar Triumph, net als het niveau van kwaliteit en detail in elk aspect van het ontwerp."
De 2025 Speed Triple 1200 RS is leverbaar vanaf april 2025, in drie opvallende kleuren: Jet Black, Granite en Diablo Red en Granite en Performance Yellow. Hoeveel 'ie moet gaan kosten is nog niet bekend.