MITT GT-K: Spaans-Chinese middenklasse tourfiets
Mocht je nog nooit van MITT Motors hebben gehoord, het behoort tot Jets Marivent, een in Madrid gevestigde Spaanse distributeur van recreatieve voertuigen in uiteenlopende sectoren en van uiteenlopende merken zoals Kawasaki (Jet Ski), CFMOTO (ATV en UTV), HEAD (MTB, e-bikes) en dus ook het in 2018 opgerichte eigen merk MITT. Naar eigen zeggen heeft Jets Marivent meer dan 35 jaar ervaring op dat vlak.
Volgens Jets Marivent moeten we MITT Motorcycles zien als een slim en modern Europees alternatief op traditionele merken. Het MITT-project werd in 2004 onder een andere naam gestart en heeft sindsdien volgens de Spanjolen z'n positie als nationale en internationale referentie verstevigd.
De Spanjaarden claimen over een uitgebreid internationaal netwerk over drie continenten te beschikken, een een uitgebreid netwerk aan dealers die allemaal het principe "absolute klanttevredenheid, zonder compromis" delen. "Ons doel is het om gemotoriseerde producten te bieden met Europees design, ecologisch, hoge kwaliteit en efficiënte aftersales, tegen competitieve prijzen", aldus MITT.
Nu moet dat 'internationaal' wel met een flinke korrel zout worden gezien. MITT beschikt in eigen land en buurland Portugal over een zeer sterk dealernetwerk, maar daarbuiten is het flinterdun: twee dealers in Marokko, een in Frankrijk, Slovenië, Bulgarije, Zwitserland, Duitsland, Sardinië, Malta, Cyprus en Kaapverdië.
MITT Motors is nog het best te vergelijken met merken als MASH, Mutt Motorcycles en Brixton, Europese merken die eveneens in China worden geproduceerd. Met dat verschil dat bij die merken het ontwerp nog in eigen huis wordt gedaan, waar MITT Motors niet meer is dan een Chinese motor waar een MITT-labeltje op is geplakt.
In dit geval dus op een tourfiets die weliswaar behoorlijk fors oogt, maar slechts een 730cc paralleltwin als aandrijving heeft. Goed voor een topvermogen van 75 pk bij 8.500 tpm en maximumkoppel van 70 Nm bij 6.700 tpm. Niet bepaald een krachtpatser, zeker niet wanneer je 'm met een tourbuffel pur sang als de BMW RT vergelijkt, maar daar staat tegenover dat deze GT-K 'slechts' 225 kilo rijklaar weegt. Da's zelfs een kilo minder dan de inmiddels uit productie genomen 60 pk sterke CFMOTO 650 GT, voor je beeld.
De 75 pk paralleltwin is gemonteerd in een twin-beam frame met aluminium swingarm en 41 mm upside down voorvork, welke voor wat betreft de in- en uitgaande demping instelbaar is. De horizontaal geplaatste achtershock werkt via een progressief linksysteem en heeft een los gasreservoir. Voor wat betreft de remmen is de GT-K met radiale Brembo's in combinatie met Bosch ABS uitgerust. Dat klinkt helemaal niet verkeerd, het is echter vreemd dat zowel voor als achter slechts 80 mm veerweg wordt geclaimd.
Rijhulpmiddelen als tractiecontrole of al dan niet instelbare rijmodi is de GT-K helemaal vreemd, voor zover je van hulpjes mag spreken is de motor met een slip-assist koppeling uitgerust, maar da's meteen het enige. Maar daarmee is niet gezegd dat de GT-K qua technologie niet geavanceerd is, want dat is 'ie zeker wel. Vanuit het 820 mm hoge zadel heb je zicht op een zeer riant TFT-kleurendisplay dat de mogelijkheid heeft een smartphone via zogenaamde 'mirrowing' technologie te koppelen, waarbij het scherm van je smartphone naar het TFT wordt geprojecteerd.
De GT-K is verder van maar liefst 3 laadpunten voorzien: een USB, een UBS-C en een 12V aansluiting. Een andere luxe feature is het sleutelloos contact, dat bij veel merken alleen de topmodellen is voorbehouden. Hoewel, bij MITT is de GT-K natuurlijk hét topmodel. Het sleutelloos contact is ook gekoppeld aan de tankdop en zelfs de zijkoffers, die elk ongeveer 20 liter inhoud hebben. Alsof dat nog niet genoeg is, heeft de GT-K ook nog eens handvat- en zadelverwarming.
De MITT GT-K gaat in Spanje voor 11.495 euro over de toonbank. Mocht je interesse hebben, dan zul je 'm zelf moeten importeren, maar binnen Europa is dat tegenwoordig een fluitje van een cent. Wel moet er dan nog het nodige aan BPM bij de douane worden afgetikt.