Kleine updates voor 2025 R 18 familie
Het is alweer vijf jaar geleden dat BMW Motorrad, na het geflopte avontuur eind vorige eeuw met de R 1200 C, een nieuwe poging deed het cruisersegment te betreden, ditmaal met de compleet nieuw ontworpen R 18, aangedreven door een 1.802 cc boxermotor, de dikste boxer ooit. De R 18 werd datzelfde jaar gevolgd door de R 18 Classic.
In 2021 werden de R 18 Transcontinental en de R 18 B aan de Big Boxer familie toegevoegd, twee jaar volgde een vijfde model, de R 18 Octane. Voor het modeljaar 2025 zijn de R 18 modellen nu voorzien van updates op het gebied van design, comfort en technologie.
BMW Motorrad zegt dat een herziening van de ECU ervoor heeft gezorgd dat de 1.802 cc boxermotor nu aan de Euro 5+ norm voldoet. Interessanter is echter dat bij een gelijkgebleven vermogen van 91 pk het maximumkoppel met 5 Nm is verhoogd naar nu 163 Nm bij 3.000 tpm, waarvan tussen 2.000 en 4.000 tpm altijd meer dan 150 Nm koppel beschikbaar is.
“Nog meer rijplezier — dat was ons doel bij de herziening van de BMW R 18 en R 18 Classic. We hebben de ontwerpstijl verfijnd, talloze verbeteringen aangebracht op het gebied van detail en comfort en de R 18 nog leuker gemaakt om te rijden met het 18 inch achterwiel. Naast nieuwe afwerkingen en uitrusting hebben de BMW R 18 Roctane, R 18 B en R 18 Transcontinental ook een technische revisie ondergaan om de volledige BMW R 18 familie in overeenstemming te brengen met de EU 5+ norm.”
R 18
Naast het krachtigere blok heeft BMW Motorrad ook de styling van de R 18 en R 18 Classic aangepast. BMW Motorrad noemt de herziene R 18 nu puristisch, maar ook meer hedendaags. Met een nieuw design van voor- en achterspatbord samen met een 18 inch achterwiel (voorheen 16 inch) en een nieuw wielontwerp met zeven dubbele spaken, moet de R 18 een dynamischer uiterlijk hebben gekregen.
De wielen zijn ook optioneel verkrijgbaar als Contrast Cut Wheels. Hier worden de gegoten aluminium wielen gepolijst en vervolgens verzegeld met een heldere afwerking. De bekende 19”/16” spaakwielen zijn nog steeds optioneel verkrijgbaar.
Andere kenmerken die harmoniëren met de dynamischere ontwerpstijl zijn de nieuwe dempers met een cirkelvormige doorsnede en de nieuw ontworpen individuele buddyseat met schuim dat 10 mm dikker is en met gewijzigde ontwerpcontouren. De volgens BMW aanzienlijk comfortabelere buddyseat is afneembaar en kan gemakkelijk worden ontgrendeld met een drukknop die verborgen is onder de afdekking.
Om een comfortabelere rit te garanderen, heeft de achtershock een nieuwe afstelling qua veer-/dempingsverhoudingen, welke zijn aangepast op het nieuwe 18 inch achterwiel met de nieuwe bandenmaat 180/55 B 18. Andere nieuwe kenmerken zijn de nu standaard dagrijverlichting en een USB-C aansluiting.
R 18 Classic
Ook bij de BMW R 18 Classic is de styling ietwat verfijnd. Het meest opvallende nieuwe kenmerk is het voorspatbord dat is overgenomen van de R 18 B in combinatie met een 19 inch voorwiel (voorheen 16 inch). Het voorspatbord bevat nu de spatbordverlenging, die aanzienlijk is verlaagd voor een stijlvol effect.
Het nieuwe spatbord harmonieert niet alleen met de nog steeds beschikbare vorkhoezen voor de R 18 Classic, maar benadrukt volgens BMW zijn verwantschap met het nostalgische toersegment. Samen met nieuw ontworpen zijkappen en achtershocks met een cirkelvormige doorsnede, heeft de R 18 Classic nu een nog klassieker en authentieker uiterlijk. Andere nieuwe kenmerken zijn standaard dagrijverlichting en een USB-C aansluiting.
Overzicht van de nieuwe functies in de nieuwe BMW R 18-modellen
Alle BMW R 18-modellen
- Euro 5+ norm.
- Maximaal koppel verhoogd met 5 Nm tot 163 Nm, beschikbaar bij 3.000 tpm zoals voorheen.
- Nieuwe optionele uitrusting en originele BMW Motorrad-accessoires.
BMW R18
- Nieuwe voor- en achterspatborden.
- 18 inch achterwiel (voorheen 16 inch).
- Nieuw wielontwerp met zeven dubbele spaken
- Zijafdekking met meer gemarkeerde zijcontour.
- "Rough look" van het vorkgedeelte zonder klassieke vorkhoezen
- Nieuwe achterdemper met cirkelvormige doorsnede.
- Enkele buddyseat met dikkere vulling en gewijzigde ontwerpcontour.
- Buddyseat is afneembaar, vrijgegeven via drukknop (verborgen onder de afdekking).
- Veerpoot met nieuwe veer-/dempingsverhoudingen voor verhoogd comfort.
- Dagrijverlichting en USB-C oplaadaansluiting als standaard.
- Nieuwe Blacked Out uitrustingsvariant.
BMW R 18 Classic
- Nieuw voorspatbord in combinatie met een 19 inch spaakvoorwiel (voorheen 16 inch).
- Zijafdekking met meer gemarkeerde zijcontour.
- Dagrijverlichting en USB-C oplaadaansluiting als standaard.
- Nieuwe Blacked Out uitrustingsvariant.
BMW R 18 Roctane
- Nieuw kleurenschema Two-Tone Dragonfire Red Metallic.
- Nieuwe optionele uitrusting Filler Panel in carrosseriekleur.
- Stoterstangen, inlaatdemper en binnenring van de koplamp in Dark Chrome.
BMW R 18 B
- Favorietenknop voor snelle toegang.
- Nieuwe Blacked Out uitrustingsvariant.
- Nieuwe optionele uitrusting Filler Panel in carrosseriekleur.
- Optionele uitrustingsvariant Option 719 Black Pearl nu met stoterstangen en inlaatdemper in Dark Chrome.
BMW R 18 Transcontinental
- Favorietenknop voor snelle toegang.
- Basisversie nu verkrijgbaar in een nieuw, extra kleurenschema: Two-Tone Dragonfire Red Metallic.
- Two-Tone Dragonfire Red Metallic exclusief met stoterstangen en inlaatdemper in Dark Chrome.