Harley-Davidson CVO Road Glide RR: duurste, exclusiefste en sterkste Harley ooit
We kunnen ons niet herinneren ooit een Harley te hebben gezien met zó'n heftig prijskaartje als deze nieuwe CVO Road Glide RR, waarvoor in de Verenigde Staten maar liefst $110.000 op tafel moet worden gelegd en daarmee met stip een van de duurste productiemotoren ooit is. Goedkoper dan de Honda RC213V-S, maar wel duurder dan de Ducati Superleggera V4 of Bimota Tesi H2 en zelfs duurder dan de eveneens van de KOTB-racer afgeleide Indian Challenger RR, die in de VS voor $95.000 over de toonbank gaat.
Maar goed, voor dat geld krijgen de 131 Lucky Bastards wel de meest exclusieve, sterkste en meest competitieve Harley-Davidson ooit in de 122-jarige geschiedenis van het Amerikaanse merk uit Milwaukee. Ontwikkeld op basis van de ervaring die in de King of the Bagger raceseries is opgedaan, de populaire raceklasse waar met een raceversie van de Road Glide tegen de Indian Challenger wordt geracet.
“De Harley-Davidson CVO Road Glide RR haalt zijn inspiratie van het circuit naar de straat en is werkelijk het summum van prestaties”, aldus Jochen Zeitz, voorzitter, CEO en president. “Met deze beperkte serie motorfietsen hebben we alle lessen van het circuit genomen en het summum van straatlegale baggerprestaties gecreëerd.”
Te beginnen met het blok. Met een topvermogen van 153 pk bij 5.750 tpm en een maximumkoppel van 204 Nm bij 4.750 tpm is de nieuwe Screamin' Eagle 131 V-twin met een cilinderinhoud van 131 cubic inches (2.147 cc) de sterkte Milwaukee-Eight ooit geproduceerd. Wat koppel betreft is het zelfs de sterkste productiemotor met verbrandingsmotor ooit.
Het blok is trouwens hetzelfde als wat het Harley-Davidson Factory Team in de Road Glide racer gebruikt. Geassembleerd door Harley-Davidson met Screamin' Eagle Stage IV onderdelen, is de V-twin getuned om een overvloed aan koppel te produceren bij lage toerentallen met een nokkenas profiel en een hoog-volume inlaat ontworpen om dat koppel over een brede powerband door te trekken. met het rode gebied verlegd naar 6500 tpm. Da's peanuts voor Supersport begrippen, maar Mount Everest voor een Harley.
Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen? Harley zegt om te beginnen de cilinderkoppen volledig CNC-machinaal te hebben bewerkt. De 42 mm inlaatkleppen en 34 mm uitlaatkleppen zijn 2 mm groter dan de standaard Milwaukee Eight kleppen, waarbij de uitlaatkleppen van inconel zijn, dat minder gevoelig voor vermoeiing is. De klepzittingen zijn op de poorten en verbrandingskamer aangepast, terwijl de cilinderkoppen op zich vloeistofkoeling hebben. Voor betere ademhaling zijn ook de nokprofielen aangepast.
De lijst gaat nog verder. Harley heeft een race-geïnspireerd 68 mm gasklephuis met bijbehorend inlaatmanifold toegepast, dat eveneens CNC-machinaal is bewerkt om de inlaatpoorten precies op elkaar af te stemmen voor de soepelst mogelijke luchtstroom, en is gevormd om het gewicht te minimaliseren en extra beenruimte te creëren. Het inlaattraject is van een wasbaar Screamin' Eagle High Flow luchtfilter voorzien.
Verder heeft Harley de eindoverbrenging aangepast door een kleiner voortandwiel (30T ipv 32T) te monteren, Screamin' Eagle kleplifters, klepveren, nokkenaslagers en oliepomp toegepast, om de duurzaamheid onder extreme omstandigheden te verbeteren. Ook is een uit massief 7075 aluminium gefreesde koppelingskorf voorzien die MIL-SPEC is geanodiseerd. Nieuwe gefreesde deksels hebben het gewicht gereduceerd en hebben dezelfde afwerking als die van het fabrieksteam. Er zijn extra koelvinnen voorzien en ze zijn zo gevormd om meer grondspeling te creëren.
Ook de versnellingsbak is flink aangepakt. De Screamin' Eagle Racing King 6 transmissie is uitvoerig getest op de fietsen van het Factory Race Team en ontworpen voor soepele schakelprestaties en duurzaamheid. De belangrijkste kenmerken zijn onder andere gewijzigde hoeken op de shift dogs om de schakeloverbrenging te verbeteren, terwijl de tandwielen en assen zijn geglasparelstraald voor extra sterkte.
Tot slot is een nieuw Akrapovič designed for Harley-Davidson Factory Racing Full Titanium Exhaust voorzien, met lichtgewicht titanium 2-in-1 uitlaatbochten, carbon uitlaatschilden en titanium uitlaatschalen met titaniumvezel eindkappen. Dit uitlaatsysteem is 5 kilo lichter dan de standaard Milwaukee-Eight uitlaat.
De lijst met aanpassingen aan het rijwielgedeelte is minstens zo indrukwekkend en lang. Te beginnen met de vering, waarvoor Harley een samenwerking met Öhlins is aangegaan. De 43 mm FGR 253 Hypersport Superbike voorvork is ontwikkeld in samenspraak met Öhlins en het Harley-Davidson Factory Racing team. Uiteraard is de vering compleet instelbaar en voorzien van micro-gepolijste binnenpoten voor verminderde frictie en TTX25 cartridges. De uit massief aluminium gefreesde kroonplaten zijn ontworpen om de performance van de voorvork te maximaliseren, met een van de racer afgeleide geometrie.
Aan de achterkant zijn dubbele Screamin' Eagle Öhlins achtershocks met los reservoir voorzien, van dezelfde technologie als ontwikkeld voor de Factory Racing Road Glide motoren. Ook de achtershocks zijn volledig instelbaar, waarbij de lengte van de shock van 375 mm via een excentrisch oog kan worden ingesteld (+8/2 mm). De losse reservoirs tussen het achterspatbord en elke zadeltas houden de olie en het gas van de schokdemper gescheiden om de prestaties van de schokdemper onder veeleisende omstandigheden te handhaven.
De voor- en achtervering zijn ontworpen om de rijhoogte van de motorfiets met 2 inch te verhogen, wat bijdraagt aan een grotere hellingshoek om agressief bochtenwerk te vergemakkelijken. De hellingshoek is 36 graden rechts en 35 graden links, een toename van 3 graden links en rechts ten opzichte van de CVO Road Glide ST.
Tot slot heeft Harley een nieuwe achterbrug uit massief gefreesd aluminium voorzien, ontworpen voor de Factory Team racemotoren met behulp van geavanceerde computerondersteunde engineering technieken. De achterbrug is 10 procent stijver en 10 procent lichter dan de stalen achterbrug van het Road Glide-model om bij te dragen aan een nauwkeurig rijgedrag in dynamische situaties.
Dan de remmen, ook hier heeft Harley flink uitgepakt. De Brembo GP4-RX CNC remklauwen combineren ongeëvenaarde stabiliteit met de remperformance van MotoGP machines. De remklauwen zijn vervaardigd uit een massief blok aluminium, wat zorgt voor een uitstekende sterkte en nauwere bewerkingstoleranties. De remblokken glijden over speciale geleiders die rechtstreeks in de behuizing zijn gefreesd, waardoor remblokpennen overbodig zijn.
De GP4-RX heeft een vernikkelde afwerking die is overgenomen van de MotoGP voor een betere warmteafvoer. Het hydraulische systeem is zorgvuldig geoptimaliseerd met vier zuigers met een diameter van 32 mm voor meer remkracht, consistente prestaties en een geoptimaliseerd gevoel. De hendel van de voorrem is verstelbaar voor een optimaal bereik dat past bij de handgrootte of voorkeur van de rijder.
Brembo T-Drive-remschijven hebben dezelfde bevestiging als de Factory Race Team motoren. Brembo's gepatenteerde T-drive systeem is ontwikkeld voor het WorldSBK en maakt gebruik van een volledig zwevende werking in zowel radiale als axiale richting om het koppel efficiënter over te brengen tussen het contactoppervlak van de schijf en het hart en om het gewicht te optimaliseren. Deze revolutionaire 320 mm schijven hebben een grotere dikte (5,5 mm) en een premium roestvrijstalen remoppervlak. De enkele 300 mm achterrem is voorzien van een Brembo vierzuiger remklauw.
Harley claimt een drooggewicht van 340 kilo en hoewel dat nog steeds enorm is vergeleken met een Superbike, is het wel meer dan 22 kilo minder dan een standaard Road Glide op de weegschaal zet.
Tot slot de elektronica. Harley heeft de CVO Road Glide RR voorzien van elektronisch gelinkt bochten-ABS, hellingshoek afhankelijke tractiecontrole, hellingshoek afhankelijke Drag Torque Slip Control, Vehicle Hold Control, bandenspanningscontrole en de volgende rijmodi: Road, Sport, Rain, Track, Track Plus en nog eens 4 instelbare Custom modes.
Verder heeft Harley de ergonomie aangepast om de rijder een zithouding te bieden die het comfort van de straat met de sportieve houding van het circuit heeft gecombineerd. Nieuwe, centraal gemonteerde voetsteunen vervangen de treeplanken om de grotere hellingshoek te behouden die is bereikt door de rijhoogte te verhogen.
De voetsteunen zijn volgens Harley zo geplaatst dat de driehoek zadel/voetsteunen/stuur optimaal is en het schakelen en remmen efficiënter gaat tijdens dynamisch rijden. Voetsteunen en bedieningselementen zijn vervaardigd uit massief aluminium om het gewicht te verminderen en een raceklare stijl te bieden.
Een nieuw, op races geïnspireerd eenzits zadel brengt je volgens Harley in een atletische zithouding en verbetert de controle over de CVO RR door het zwaartepunt van de rijder te optimaliseren en heeft ook bijgedragen aan de verbeterde driehoeksverhouding. De zitpositie is met 735 mm ongeveer 40 mm hoger dan de standaard Road Glide, terwijl de opstaande rand ervoor zorgt dat je niet naar achter kunt schuiven tijdens een sportieve rit. Een Moto Bar stuur en een 6-inch riser brengen je in een meer rechtopstaande positie vergeleken met het Road Glide model.
De CVO Road Glide RR model debuteert met een nieuw premium, high-performance Harley-Davidson Audio powered by Rockford Fosgate Stage III audiosysteem. Twee op de kuip gemonteerde Harley-Davidson Audio powered by Rockford Fosgate Stage III 3-weg, 6,5-inch luidsprekers zijn goed voor 250 watt RMS vermogen per luidspreker. Het systeem wordt aangedreven door een Harley-Davidson Audio powered by Rockford Fosgate 4-kanaals, 500-watt RMS versterker. De luidsprekers zijn voorzien van Racing Orange Stage III sierringen en grille-inzetstukken.
De Harley-Davidson CVO Road Glide RR wordt geproduceerd in een zeer beperkte oplage van slechts 131 stuks - een voor elke cubic inch cilinderinhoud - en zal alleen in de Verenigde Staten leverbaar zijn, voor het prijskaartje van $ 110.000. Kost een berg, maar dan heb je ook wel een superexlusief en bijzonder speeltje voor op het circuit.