Gaat Aprilia de RSV1000 een nieuw leven inblazen?
Na in de Grand Prix motorsport naam en faam te hebben gemaakt in de 125cc en 250cc, en als afgeleide van de fabrieksracers twee productiemodellen RS125 en RS250 op de markt te hebben gezet besloot Aprilia aan het eind van de vorige eeuw met de lancering van de RSV Mille (en RSV Mille Factory) met de grote jongens in het WorldSBK mee te gaan spelen.
De RSV Mille werd in 2004 opgevolgd door de RSV 1000 R (en RSV 1000 R Factory), waarmee Aprilia écht hoopte door te breken in het WorldSBK, maar de grote successen bleven uit, waarna in 2010 het stokje werd overgenomen door de RSV4, die sindsdien in verschillende uitvoeringen op de markt is gezet en tot op de dag van vandaag nog steeds het sportieve vlaggenschip van Aprilia is.
Het ongekende succes van de RSV4 ten spijt, waarmee Aprilia in totaal 7 wereldtitels realiseerde, zijn er nog steeds genoeg fans die het eeuwig zonde vinden dat Aprilia de RSV1000 uit productie heeft genomen. De Rotax 60° V-twin had iets unieks, iets magisch. Alleen al in dat opzicht is er ook nu nog steeds een markt voor een supersport als de RSV1000.
Naast dat de V-twin bij veel mensen tot de verbeelding spreekt zou Aprilia met een nieuwe RSV1000, destijds goed voor een topvermogen van 139 pk, perfect het gat vullen tussen de huidige 200+ pk RSV4 en de RS 660 en RS 457. De RS 457 als het A2 instapmodel, de RS 660 als de ideale opstap en vervolgens de RSV1000, om vervolgens op een RSV4 te eindigen. Of het bij de RSV1000 te houden, dat kan natuurlijk ook.
De reden dat een mogelijke comeback van de RSV1000 hét onderwerp van gesprek is geworden in de VS, is omdat daar aan de andere kant van de Atlantische oceaan Aprilia in januari de naam RSV1000 opnieuw heeft geregistreerd.
Nu hoeft dat helemaal niets te betekenen, Aprilia had de naam RSV1000 wereldwijd geregistreerd toen het model leverbaar was, maar had het daarna in de loop der tijd laten vervallen, dus kan het maar zo zijn dat iemand bij Aprilia dat nu heeft rechtgezet, maar het zou ook maar zo kunnen zijn dat er binnen afzienbare tijd een nieuwe RSV1000 aan zit te komen.
Wij zouden het wel toejuichen. Het zou een welkome aanvulling zijn in het supersport assortiment en het nieuwe WorldSSP, waar de motor het zou kunnen opnemen tegen de Street Triple 765, Panigale V2 en en R9.