BMW Motorrad presenteert R 12 G/S
We schrijven het jaar 1980 als BMW Motorrad het concept van een enduro met een boxermotor in serieproductie nam. Volgens de Duitsers gezegend met offroad expertise, toercapaciteiten en dynamische kwaliteiten op asfalt in gelijke maten. Hence de typeaanduiding G/S, dat voor "Gelände/Straße" staat, ofwel terrein/straat.
De R 80 G/S werd in 1987 opgevolgd door de R 100 GS, waarbij de schuine streep tussen G en S was komen te vervallen. In 1994 volgde de R 1100 GS, de eerste enduro met een 4-kleps motorblok, die in 2001 door de R 1150 GS werd opgevolgd. Een jaar later werd de allereerste Adventure uitvoering, de R 1150 GS Adventure, gelanceerd.
In 2005 werd de boxer-GS tot R 1200 GS opgewaardeerd, maar de grootste sprong tot op heden werd in 2013 gemaakt, toen de luchtgekoelde boxermotor het veld had geruimd voor een boxermotor met vloeistofkoeling - door BMW destijds precisiekoeling genoemd om het woord vloeistofkoeling niet in de mond te hoeven nemen.
De R 1200 GS werd in 2019 opgevolgd door de R 1250 GS, de eerste met variabele kleptiming, waarna twee jaar geleden de R 1300 GS werd gelanceerd, de eerste Boxer-BMW met adaptieve cruise controle, die sinds eind vorig jaar ook met semi-automatische transmissie kan worden uitgevoerd.
Het succes van de GS deed BMW Motorrad in 2016 besluiten de R nineT retrofamilie uit te breiden met een R nineT Urban G/S, geïnspireerd door de allereerste R 80 G/S. De retro-klassieke GS was - voor retro-klassieke begrippen - een succes, dus toen het nieuwe retro-klassieke R 12 platform werd gepresenteerd als opvolger van het R nineT platform was het niet de vraag of, maar wanneer de G/S uitvoering van de R 12 zou worden gepresenteerd.
De nieuwe R 12 G/S wordt standaard geleverd met heen vlak solozadel, met een zithoogte van 860 met het standaard 17" achterwiel. Met Enduro Package Pro met 18" achterwiel is dat 875 mm. Voor wie met duo wil rijden zal in de buidel moeten tasten, een duozadel is in een optioneel Passagiers pakket ondergebracht. Daarnaast kun je nog kiezen voor een Rally zadel die de zithoogte op 880 mm (17") resp. 895 mm (18") brengt.
De basisversie van de nieuwe BMW R 12 G/S is uitgerust met een voetsteunsysteem dat voornamelijk is ontworpen voor gebruik op de weg, maar dankzij het gegroefd profiel ook geschikt is voor off-road gebruik. Als onderdeel van het "Enduro Package Pro" is de R 12 G/S uitgerust met een enduro-voetsteunen, die dankzij het vergrote contactoppervlak in combinatie met drie rijen spikes, optimale grip bieden.
De taps toelopende aluminium buisstuur biedt mogelijkheden voor verdere ergonomische aanpassingen. Het optionele Enduro Package omvat een stuurverhoger van 20 mm.
Laat je trouwens door de nieuwe typeaanduiding R 12 niet in de luren leggen, het kloppend hart van BMW's retro-klassieke R 12 familie is exact dezelfde 1.170 cc boxer-twin als in de R nineT, maar dan op de huidige emissie-eisen aangepast, met nu een topvermogen van 109 pk bij 7.000 tpm en een maximumkoppel van 115 Nm bij 6.500 tpm. Voor je beeld, bij de R nineT was dat 110 pk bij 7.750 tpm en 116 Nm bij 6.000 tpm.
Het grote verschil ten opzichte van z'n voorganger zit 'm dus niet in het blok, maar in de toegepaste elektronica en het rijwielgedeelte. Zo heeft de R 12 G/S drie rijmodi Rain, Road en Enduro, uit te breiden met Enduro Pro als onderdeel van het Enduro Package Pro pakket. Dynamic Traction Control (DTC) en elektronisch geregelde motorrem (MSR) zijn standaard, evenals de up/down quickshifter.
Dan het rijwielgedeelte, daar heeft het 17" voorwiel van de Urban G/S het veld geruimd voor een 21" exemplaar, terwijl het standaard 17" achterwiel optioneel voor een 18" exemplaar kan worden ingeruild. De 45 mm upside down voorvork is volledig instelbaar en heeft een indrukwekkende veerweg van 210 mm.
De achterzijde van de R 12 G/S blijft trouw aan de familietraditie met een Paralever swingarm. De vering en demping worden verzorgd door een schokdemper met een veerweg van 200 mm, die schuin is geplaatst voor een optimale responsiviteit. Deze schokdemper biedt reisafhankelijke demping en is volledig instelbaar, waardoor de motor zich moeiteloos aanpast aan de wisselende eisen van ruig terrein.
Het voorwiel van de nieuwe R 12 G/S is uitgerust met een dubbele schijfrem, voorzien van twee axiaal bevestigde zwevende remklauwen met elk twee zuigers en een schijfdiameter van 310 mm. Voor het achterwiel wordt een enkele schijfrem gebruikt met een zwevende remklauw met twee zuigers en een diameter van 265 mm. Standaard is de nieuwe R 12 G/S voorzien van BMW Motorrad ABS Pro, a.k.a. als bochten-ABS.
Goedkoop is de R 12 G/S allerminst. Voor de standaard versie moet maar liefst € 19.900 op tafel worden gelegd en dat is bijna 5000 euro meer dan de eerste Urban G/S. En dan heb je nog maar de kale versie, full options kan daar nog ettelijke duizenden euros bij op worden geteld. Leverbaar vanaf het begin van deze zomer.