Zoeken

Bimota KB998 Rimini pas in 2026 naar Europa

4 februari 2025
Op de EICMA in Milaan werd afgelopen jaar door Bimota de KB998 Rimini onthuld, de nieuwe eenliter Superbike waarmee de Italianen dit jaar hun comeback gaan maken in het WorldSBK. Op Europese wegen zal de motor pas op z'n vroegst volgend jaar te zien zijn.

Toen Kawasaki april vorig jaar aankondigde in 2025 als Bimota fabrieksteam deel te nemen aan het WorldSBK, was van de nieuwe motor nog helemaal niets bekend. De Japanners, die enkele jaren geleden een minderheidsbelang van 49% in Bimota verworven, hielden de lippen stijf op elkaar, pas op de vooravond van de allereerste wintertest in Jerez werd het doek van de KB998 WorldSBK machine gelicht.

Technische informatie werd echter nog niet gedeeld, behalve dat het blok van de ZX-10RR afkomstig was en het rijwielgedeelte geheel in eigen huis bij Bimota was ontwikkeld. Maar dat wist iedereen natuurlijk al. 

Een maand later werd op de EICMA in Milaan dan eindelijk de straatversie onthuld: de KB998 Rimini, vernoemd naar de plaats waar Bimota is gevestigd. Nog steeds werd er niet rijkelijk veel met informatie gestrooid, maar nu wisten we toch al iets meer. Volgens de technisch sheet heeft de nieuwe Bimota Superbike een topvermogen van 200 pk bij 13.600 tpm bij een drooggewicht van 195 kilo. 



De van de ZX-10RR overgenomen eenliter vierinlijn was gemonteerd in een compleet nieuw frame dat in goede Bimota traditie uit een combinatie van een vakwerkbuisframe met aangeschroefde aluminium gefreesde schetsplaten bestaat, welke van excentrische stelringen zijn voorzien om de geometrie van het rijwielgedeelte eenvoudig aan te kunnen passen. Het enige wat daarover trouwens werd vermeld, was de wielbasis van 1.454 mm. 

Wat vering betreft was Bimota met Showa in zee gegaan, wat op zich best opmerkelijk is. En ergens ook weer niet. In het verleden heeft Bimota veelal zaken met Öhlins gedaan, maar Showa is al sinds jaar en dag twee handen op een buik met Kawasaki. Dat was zo'n beetje alles wat Bimota over de KB998 Rimini te vertellen had. Oh ja, en dat 'ie Brembo remmen heeft, maar dat spreekt eigenlijk voor zich. 

Over iets meer dan 2 weken zal de KB998 Rimini op 21 februari officieel z'n debuut gaan maken in het WorldSBK op Phillip Island, wat betekent dat tegen die tijd de eerste horde moet zijn genomen die de Italiaanse fabrikant verplicht moet nemen met betrekking tot de homologatie. Dat wil zeggen, als ze officieel punten willen scoren. Zonder homologatie is deelname nog steeds (tijdelijk) toegestaan, maar dan krijgen rijder, merk en team geen punten toegekend die in de races zijn gescoord. 



In het FIM reglement is bepaald dat voor aanvang van het seizoen er 125 motoren aan de FIM-inspecteurs moeten worden gepresenteerd. Aan het eind van het jaar moeten er nog eens 125 worden aangeboden en aan het eind van het volgende jaar 500. 

Mocht niet aan die eisen worden voldaan, dan wordt de motor niet gehomologeerd en worden alle behaalde resultaten geschrapt. Hetgeen Bimota in 2014 overkwam, toen het een comeback had gemaakt met de BB3 (BMW Bimota 3), maar niet de financiële middelen had om het vereiste aantal motoren te produceren, waarop ze uit de resultaten werden geschrapt. 

Met Kawasaki nu als drijvende (en ook financiële) kracht twijfelt niemand er aan dat Bimota aan die homologatie-aantallen zal voldoen, maar voor de Europese markt is er een grote Maar. De homologatie van de FIM schrijft alleen voor hoeveel motoren er moeten worden geproduceerd, niet waar ze moeten worden verkocht. 

En dat is dikke pech voor ons. Bimota heeft er namelijk voor gekozen om de KB998 Rimini dit jaar alleen op de markt te brengen in Australië, de Filipijnen, het Midden-Oosten, China, de VS en Canada. Landen waar de emissie-eisen minder streng zijn dan bij ons in Europa. De Europese Euro 5+ versie volgt dan in 2026. 

Ook is nog niet bekend hoeveel de KB998 Rimini moet gaan kosten, hoewel ook hier de FIM deels uitsluitsel biedt. De maximumprijs voor een te homologeren Superbike bedraagt namelijk € 44.000. Wat dankzij de BPM bij ons in Nederland een kleine 50.000 euro zal zijn. Da's een bak geld, maar bekijk het positief, je hebt nu een jaar langer om te sparen.