Aprilia hervat productie Shiver 900... in China
Toen Aprilia inmiddels al weer acht jaar geleden de Shiver 900 lanceerde als opvolger van de in 2007 geïntroduceerde Shiver 750 waren we nog overtuigd dat dit wel een blijvertje was, dat de Italianen de knuppel in het hoenderhok hadden gegooid. Met een sterk blok, "Knetterleuk ding, zelfs in de stad, voor een superscherpe prijs" was ons oordeel in 2017goede stuureigenschappen, uitgebreide elektronica en een messcherpe prijs van nog geen tienduizend euro was de Shiver 900 een zeer aantrekkelijke fiets.
Het Shiver 900 verhaal was echter van korte duur. De 896cc V-twin, die goed was voor een topvermogen van 95 pk (inderdaad, om op 35 kW voor het A2-rijbewijs te kunnen worden teruggezet), was ontwikkeld voor de toen geldende Euro 4 emissienormen en Aprilia nam vreemd genoeg niet de moeite het blok naar Euro 5 te upgraden, waardoor tot ieders verbazing (en vooral de onze) al in 2021 het doek voor de Shiver 900 (evenals de Dorsoduro 900) viel.
Nu komt het bijna nooit voor dat van een model dat uit productie is genomen de productie weer wordt opgestart, maar de Shiver 900 lijkt hier de spreekwoordelijke uitzondering op die regel. De eerste geruchten de Shiver 900 opnieuw in productie zou worden genomen stammen uit 2023, toen door Zongshen-Piaggio ontwerp-registraties waren gedaan voor twee modellen met 900 V-twin: het ene ontwerp Shiver 900 en het andere GLR900 als potentieel Gilera model.
De twee ontwerpen waren het eerste resultaat van de joint venture die Aprilia's moederbedrijf Piaggio en Zongshen in januari 2022 waren aangegaan. Nog voor die joint venture had Zongshen op een motorshow eind 2021 een op de Shiver 900 gebaseerd conceptmodel genaamd de Cyclone RA9 gepresenteerd, evenals een Gilera gelabelde V-twin. Later werden Aprilia Shiver-gebaseerde prototypes gespot onder de merknaam Gilera.
De nu in China gelanceerde Shiver 900 is een mix van de twee ontwerpen die in 2023 werden ingediend en is grotendeels identiek aan de Shiver 900 zoals is in de rest van de wereld leverbaar is geweest. Op het oog zit het enige verschil in de zijpanelen ter hoogte van de tank, die de radiateur vanaf de zijkant aan het zicht onttrekken. Verder heeft de motor een sleutelloos contact gekregen, met een 'slimme startknop' als vervanging van het contactslot.
Mocht je trouwens denken dat Piaggio de productie naar China heeft verplaatst omdat 't daar zo lekker goedkoop is: voor de Shiver 900 moet in China ¥68.800 op tafel worden gelegd en dat is zo'n € 9.000 bij de huidige koers van de Chinese Yuan. Voor Chinese begrippen is dat behoorlijk aan de prijs, wanneer je bedenkt dat een CFMOTO 800NK daar maar ¥44.980 kost, zo'n € 5.900.
Vooralsnog is de Shiver 900 alleen voor de Chinese markt bedoeld, maar het zou ons niet verbazen als binnen afzienbare tijd toch een Europese versie gaat volgen.