Schuldenlast KTM 2,2 miljard euro (en oplopend)
Volgens de Alpine Crediteuren Associatie (AKV) zijn tot op heden 3.534 claims ingediend, waarvan 2.347 door het personeel (€ 12.718.555.48) en 1.187 door andere insolventieschuldeisers (€ 2.172.626.058,36), wat het totaalbedrag op € 2.185.344.613,84 brengt. Tot op heden zijn vorderingen opgenomen voor een bedrag van € 1.665.985.681,24.
Er zijn nog veel meer claims te verwachten. De vorderingen omvatten nog niet die van werknemers die zijn ontslagen of het bedrijf hebben verlaten, en er worden nog continue vorderingen ingediend bij de rechtbank, die afzonderlijk zullen worden behandeld in een andere speciale onderzoekszitting. Het is daarom te verwachten dat het aantal ingediende claims in de procedure zal toenemen.
Voorlopig worden de "in huis" vorderingen betwist vanuit het oogpunt van equity vervanging en mogelijke uitdagingen. Deze kwesties worden in detail onderzocht met de hulp van deskundigen, nadat er sinds 1 januari 2023 een aanzienlijke toename is geweest van vorderingen en verrekeningen binnen de groep om de lopende (verliesgevende) activiteiten en de hoge liquiditeitsbehoefte te financieren. De herstructureringsbeheerder is daarom momenteel bezig met het analyseren van de financiering binnen de Group.
In het bijzonder worden schadeclaims die (voorwaardelijk) zijn ingediend door crediteuren in het geval van het niet aangaan van lopende contracten voorlopig betwist. Aangezien de productieplannen momenteel worden herzien, zijn er vaak geen verklaringen van de herstructureringsbeheerder of de debiteur over het aangaan of opzeggen van contracten. In het geval van contractopzegging zouden de ingediende schadeclaims van kracht worden.
De vorderingen die zijn ingediend door schuldeisers die rechten van scheiding hebben doen gelden op grond van eigendomsvoorbehoud, zijn ook voorlopig betwist. Het gaat om vorderingen ter waarde van ongeveer 200 miljoen euro. In dit verband onderzoekt de herstructureringsbeheerder of deze scheidingsrechten of eigendomsvoorbehouden wettelijk zijn overeengekomen.
Het aantal werknemers is sinds de insolventieprocedure eind november vorig jaar is ingegaan flink teruggelopen. Van de oorspronkelijke 2.477 medewerkers zijn er momenteel nog 1.991 werkzaam. Daarnaast zijn 100 tijdelijke werknemers naar huis gestuurd en zijn drie management contracten beëindigd.
Zoals bekend ligt de productie momenteel stil. De “voortzetting”, met name de loondoorbetaling aan het grotendeels ontslagen personeel met werktijdverkorting, wordt daarom gefinancierd met bestaande activa. Om de liquiditeit veilig te stellen, was het daarom noodzakelijk om de vastgoedtransactie van PIERER IMMOREAL GmbH terug te draaien. Verder zal er geld binnenkomen via de importeurs. Met name op het niveau van de importeurs worden inspanningen geleverd om tot een definitieve overeenkomst te komen met financiers om de liquiditeit op langere termijn veilig te stellen.
Volgens een gevalideerd financieel continuïteitsplan zou de failliete boedel tot week 08/2025 over voldoende liquide middelen moeten beschikken. Er wordt gehoopt dat er tegen die tijd een overeenkomst wordt bereikt met potentiële investeerders, omdat volgens de huidige status van de procedure de financiering van de quota van het herstructureringsplan alleen aannemelijk lijkt via een investeerder.
Ondanks de productiestop blijft het bedrijf actief, want alleen een “levende” KTM Group zal investeerders toelaten tot het bedrijf. Tegelijkertijd heeft KTM's moederbedrijf PIERER Mobility AG de Citygroup Global Markets Europe AG (“Citibank”) opdracht gegeven om investeerders te vinden. Dit proces is gaande en in totaal zijn al 23 potentiële investeerders gevonden. Dit zijn naar verluidt zowel strategische als financiële investeerders.
Talrijke onderzoeken die zijn gestart, zijn nog niet afgerond vanwege de omvang van de procedures. Dit betreft de beoordeling van de geschiktheid van een herstructureringsplan, het onderzoek naar de oorzaken van insolventie en verslechtering van de activa, evenals mogelijke verplichtingen of uitdagingen. Daarnaast werd opdracht gegeven voor een schatting van de roerende activa.
Het herstructureringsplan blijft voorzien in het wettelijke minimumbod van 30%, betaalbaar binnen 2 jaar. De vergadering over de herstructurering is gepland voor dinsdag 25 februari 2025 en het valt nog te bezien of er tegen die tijd een concreet bod kan worden onderhandeld.