Honda ontvouwt toekomstvisie: 50% marktaandeel wereldwijd
De motorbusiness is het fundament van Honda, dat sinds de introductie van de Dream Model D in 1949 tweewielers heeft ontwikkeld om aan de respectieve behoeften van klanten wereldwijd te voldoen. Vandaag de dag is Honda over de hele wereld actief in de motorwereld en biedt het een breed scala aan producten, waaronder modellen voor dagelijks gebruik, voor recreatieve activiteiten in het weekend, en elektrische modellen.
Honda kan momenteel jaarlijks meer dan 20 miljoen motorfietsen produceren in 37 productiefaciliteiten in 23 landen, welke via meer dan 30.000 Honda dealervestigingen wereldwijd worden verkocht. Honda is goed op weg om de mijlpaal van 500 miljoen eenheden voor de cumulatieve wereldwijde productie van motorfietsen te bereiken.
Voor het huidige fiscale jaar dat eindigt op 31 maart 2025 (FY2025) wordt verwacht dat de wereldwijde verkoop van Honda-motorfietsen 20,2 miljoen eenheden zal bereiken, wat overeenkomt met een aandeel van ongeveer 40% in de wereldwijde verkoop van motorfietsen.
De Aziatische markt, met inbegrip van India, Indonesië, Thailand en Vietnam, is daarbij goed voor 85% van de wereldwijde verkoop (17,17 miljoen eenheden). Japan, Europa en de Amerikaanse markten zijn goed voor 6% (1,2 miljoen eenheden). In het kalenderjaar 2024 vestigde de verkoop van Honda motorfietsen een record in 37 landen en gebieden.
Toekomstvisie Honda motorbusiness
Honda zegt een verdere groei van de wereldwijde vraag naar motorfietsen te voorzien, voornamelijk in de regio die het “Mondiale Zuiden” wordt genoemd: Zuidwest-Azië, waarvan India de grootste markt is, evenals Indonesië, de Filippijnen; en Brazilië en andere Midden- en Zuid-Amerikaanse landen.
Met deze verwachte trend zal de wereldwijde verkoop van motorfietsen, momenteel 50 miljoen stuks, naar verwachting groeien naar 60 miljoen stuks in 2030, inclusief elektrische voertuigen.
Om met zekerheid te kunnen inspelen op deze marktgroei en toegenomen vraag, zegt Honda meer concurrerende producten te zullen blijven introduceren, streven naar koolstofneutraliteit door middel van verschillende maatregelen, waaronder elektrificatie, en haar motorfietsactiviteiten verder versterken, met als langetermijnvisie een aandeel van 50% van de wereldwijde motormarkt te veroveren, inclusief elektrische motorfietsen.
Strategie Zuidwest Azië, ASEAN, Centraal- en Zuid-Amerika
In India, de grootste motorfietsmarkt ter wereld, zegt Honda een aantrekkelijk productgamma te hebben uitgebouwd en verbeterd dat beantwoordt aan de uiteenlopende behoeften van de klanten, met modellen als de ACTIVA, de Dio, de Shine en de SP. Door het verbeteren van het verkoopnetwerk en de dienstverlening zegt Honda het verkoopvolume gestaag te hebben verhoogd, waarmee het grootste marktaandeel in India binnen handbereik is gekomen.
Om de verkoop verder uit te breiden, zal Honda verschillende initiatieven nemen om haar activiteiten in India te versterken, waaronder de automatisering van productievestigingen en het actief cultiveren en gebruiken van lokale leveranciers.
Daarnaast zal Honda haar motorbusiness verder uitbreiden door wereldwijd efficiënte productstrategieën te implementeren, zoals het exporteren van hoogwaardige, sterk competitieve producten die in India worden gekoesterd naar de Zuid-Amerikaanse markt waar de behoeften van de klanten vergelijkbaar zijn met die van India.
Honda verwacht ook een verdere stijging van de vraag naar motorfietsen in de ASEAN-landen, Pakistan, Bangladesh en Brazilië door een toename van de beroepsbevolking die overlapt met de populatie van motorfietsgebruikers. Honda zal deze opportuniteit aangrijpen om haar motorbusiness verder te versterken door haar sterke punten op het vlak van producten, verkoop, service, aankoop en productie ten volle te benutten op een wereldwijde basis.
Strategie Europa
In Europa, waar de vraag naar zware FUN-modellen hoog is, zegt Honda de aantrekkelijkheid van elk van de reeds populaire modellen, zoals die uit de CB-, CBR-, Africa Twin- en Rebel-serie, te blijven verhogen. Bovendien werden historisch populaire productmerken in Europa, zoals HORNET en TRANSALP, nieuw leven ingeblazen.
Honda zegt zijn productlijn en technologieën te hebben verbeterd om tegemoet te komen aan de voorkeuren van motorrijders die op zoek zijn naar “rijplezier”, waarbij moet worden gedacht aan de Dual Clutch Transmission (DCT) en Honda E-Clutch. Honda zegt dankzij deze maatregelen marktleider te zijn geworden in de vijf belangrijkste motormarkten in Europa (Italië, Duitsland, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk).
Honda produceert deze grote modellen met lage volumes en hoge variëteit; de efficiëntie van ontwikkeling, aankoop en productie wordt echter verhoogd door het gebruik van gemeenschappelijke platforms.
Om aantrekkelijke producten te kunnen bieden die verder gaan dan de verwachtingen van de klant, heeft Honda 's werelds eerste V3-motor voor motorfietsen met een elektrische turbocompressor ontwikkeld. Honda is van plan deze motor te gaan gebruiken in toekomstige FUN-modellen en zet de ontwikkeling in de richting van massaproductie voort.
Dankzij deze initiatieven zijn de inkomsten van Honda-motorfietsen, die vanaf boekjaar 2009 voornamelijk in Azië werden gegenereerd, vanaf boekjaar 2024 wereldwijd evenwichtiger, ook in Europa en andere geavanceerde landen en in Zuid-Amerika, wat niet alleen aanzienlijk bijdraagt tot een stijging van de inkomsten, maar ook tot een verbetering van de bedrijfsstructuur.
Honda streeft naar CO2-neutraliteit voor al haar motorproducten in de jaren 2040, als primaire focus van de milieustrategieën voor de motorbusiness, en zal de elektrificatie versnellen, terwijl het ook de ICE (verbrandingsmotoren) blijft verbeteren. Daarnaast zegt Honda vooruitgang te hebben geboekt in verschillende initiatieven om de motorsector CO2-vrij te maken, gebaseerd op het “Triple Action to ZERO”-concept waarmee Honda streeft naar een op recycling gebaseerde maatschappij met nul impact op het milieu.
Initiatieven voor elektrische mobiliteit
1) Uitbreiding van het productgamma
Honda gaat strategisch te werk met plannen om tegen 2030 wereldwijd 30 elektrische modellen te introduceren om de doelstelling te bereiken om de wereldwijde jaarlijkse verkoop van elektrische motorfietsen te verhogen tot 4 miljoen eenheden tegen 2030.
Om dit te bereiken heeft Honda 2024 gepositioneerd als het eerste jaar van elektrische globalisatie en heeft het de markt volledig betreden. In oktober 2024 kondigde Honda twee wereldwijde elektrische modellen aan in Indonesië: de CUV e: aangedreven door twee eenheden van Honda Mobile Power Pack e: verwisselbare accu's; en de ICON e: aangedreven door een vaste accu. De CUV e: is gepland voor verkoop in 20 landen, waaronder Europese landen en Japan.
In november kondigde Honda twee modellen elektrische motorfietsen aan die exclusief voor India zijn ontworpen: ACTIVA e: aangedreven door twee eenheden van Honda Mobile Power Pack e:, en de QC1 aangedreven door een vaste accu. Van de 30 modellen die in 2030 geïntroduceerd moeten zijn, heeft Honda al 13 modellen geïntroduceerd, waarmee het plan gestaag vordert.
Op de EICMA 2024 onthulde Honda twee conceptmodellen voor elektrische motorfietsen: de EV Fun Concept, het eerste elektrische sportmodel van Honda; en de EV Urban Concept die de visie van Honda op stedelijke mobiliteit in de nabije toekomst belichaamt. Door een breed scala aan EV-motoren aan te bieden die voldoen aan de steeds diverser wordende behoeftes van de klant streeft Honda ernaar om ook op de EV-markt het toonaangevende merk te worden.
2) Opzetten en verbeteren van de oplaad- en gebruiksomgeving
Om de populariteit van elektrische motorfietsen te vergroten heeft Honda niet alleen haar productaanbod uitgebreid, maar ook initiatieven genomen om de gebruiksomgeving te verbeteren.
Naast Japan, Indonesië en Thailand is Honda begonnen met het aanbieden van een service voor het delen van batterijen in India via haar lokale dochteronderneming, Honda Power Pack Energy India Pvt. Ltd. (HEID).
Gelijktijdig met de marktintroductie van de ACTIVA e:, zal HEID beginnen met het aanbieden van de Honda e:Swap, accu-sharing service die het mogelijk maakt om accu's te wisselen in drie grote Indiase steden, namelijk Bengaluru, het National Capital Territory of Delhi, en Mumbai, waardoor gebruikers niet meer bang hoeven te zijn dat hun accu leeg raakt en ze moeten wachten tijdens het opladen van de accu, en waardoor ze met een gerust hart mobiel kunnen zijn.
Bovendien zal Honda de dienst na verkoop en het onderhoud versterken door gebruik te maken van het grootste verkoopnetwerk in de sector bestaande uit 6.000 dealers in heel India. Bovendien zal Honda, met het plan om meer elektrische modellen met een vaste batterij te blijven introduceren, haar brede verkoopnetwerk inzetten om het netwerk voor het opladen van de batterij te verbeteren, waardoor de angst van klanten om zonder batterij te komen te zitten, zal verdwijnen.
Door deze initiatieven zal Honda er ook naar streven om het grootste marktaandeel te veroveren op de markt voor elektrische motorfietsen in India.
3) Verlaging van de cost of ownership van elektrische motorfietsen
Honda werkt ook aan het verlagen van de Total Cost of Ownership (TCO), een van de uitdagingen die gepaard gaat met de introductie van elektrische motorfietsen. Honda streeft ernaar haar modellen van elektrische motorfietsen te verkopen in een prijsklasse waarbij de TOC voor drie jaar eigendom gelijk is aan die van ICE-modellen.
Om dit doel te bereiken, begint Honda in 2028 met de exploitatie van een speciale productiefabriek voor elektrische motorfietsen in India. Er zal een grote verscheidenheid aan elektrische modellen worden geproduceerd door modules te combineren die gemeenschappelijk zijn voor meerdere modellen. Bovendien werkt Honda voor accu's, de kerncomponent van elektrische modellen, samen met accufabrikanten om specificaties op te stellen die geschikt zijn voor de kenmerken van motorfietsen en om een stabiele aankoop te garanderen.
4) Hergebruik en recirculatie van batterijen
PCX Elektrisch
Honda werkt aan de realisatie van koolstofneutraliteit en neemt verschillende initiatieven vanuit het oogpunt van de circulatie van hulpbronnen, waaronder het secundaire gebruik en de recyclage van batterijen.
In India is Honda in samenwerking met OMC Power, een bedrijf dat actief is op het gebied van gedistribueerde stroomvoorziening en netwerken, een initiatief gestart om gebruikte Honda Mobile Power Pack e: te gebruiken als stroomvoedingen die mensen zullen helpen in gebieden met een onstabiele stroomvoorziening en off-grid gebieden in India, door stroom te leveren aan lokale winkels en scholen.
Uiteindelijk zal Honda werken aan een circulaire waardeketen, die het recycelen van edele metalen en andere materialen omvat.