Eerste kwartaal 2025 minder nieuwe motoren verkocht
Afgelopen jaar was in meerdere opzichten legendarisch. Met 19.900 verkochte motoren was de magische grens van 20.000 motoren nét niet gepasseerd, maar het was wel het beste verkoopresultaat van deze eeuw. Nog verder terug zijn er alleen in 1992 en 1993 meer motoren verkocht.
Dat het eerste kwartaal van 2025 een kleine krimp laat zien ten opzichte van 2024 is was dat betreft dus niet vreemd, zeker wanneer je bedenkt dat 2024 een zeer sterk eerste kwartaal had. Wat zeker ook meespeelt is dat vanaf 2025 alle nieuwe motoren aan Euro 5+ moeten voldoen, waardoor er eind vorig jaar veel "end of cycle" modellen op kenteken zijn gezet - (Euro 5) motoren die nog niet zijn verkocht, maar al wel op kenteken zijn gezet.
Toch zijn er wel veel opmerkelijke verschillen. Zo heeft BMW Motorrad een kleine groei gerealiseerd, die volledig op het conto van de R 1300 GS/Adventure kan worden gezet. Maar dat is ook meteen het enige model dat het bij BMW Motorrad echt goed doet, in de top 25 best verkochte modellen staan slechts 3 BMW's, de 1300 GS en de F 900 R op slechts een 15e plek.
Ook Triumph heeft cijfers in het groen met een groei van 13,5%, wat voornamelijk op het conto van de nieuwe Tiger Sport 800 en de vernieuwde Tiger Sport 660 kan worden gezet. Bij Aprilia is de groei zelfs 17,7%, maar de koploper is CFMOTO, dat met een groei van 156,1% haar verkoop bijna heeft zien verdrievoudigen - van 57 units in 2024 naar 146 units in 2025.
Bij de meeste merken is echter een krimp te zien ten opzichte van het eerste kwartaal 2024. 2023 marktleider Yamaha, vorig jaar nog P2, is met bijna een kwart (23,2%) gekrompen ten opzichte van vorig jaar. Leveringsproblemen hebben Yamaha parten gespeeld, daarnaast is de nieuwe MT-07 ontzettend slecht ontvangen, het nieuwe design wordt niet gewaardeerd - evenals de Y-AMT automatische transmissie die Yamaha erdoor probeert te duwen.
Suzuki heeft zelfs een min van 30,6% voor z'n kiezen gekregen, maar het merk uit Hamamatsu heeft voor dit jaar ook geen enkel nieuw of geüpdatet model - het enige nieuws voor 2025 is de DRZ400, maar die wordt pas in het derde kwartaal verwacht en zal zeker geen verkooptopper zijn. Bij Ducati is de krimp van 24,9% ook logisch te verklaren: heel veel van de vernieuwde modellen zijn nog niet leverbaar.
Merk | 2025 | aandeel | 2024 | aandeel | verschil |
Kawasaki | 839 | 16,70% | 930 | 17,17% | -9,8% |
BMW | 787 | 15,67% | 766 | 14,14% | 2,7% |
Honda | 623 | 12,40% | 657 | 12,13% | -5,2% |
Yamaha | 621 | 12,36% | 809 | 14,94% | -23,2% |
Suzuki | 313 | 6,23% | 451 | 8,33% | -30,6% |
Triumph | 269 | 5,36% | 237 | 4,38% | 13,5% |
KTM | 236 | 4,70% | 313 | 5,78% | -24,6% |
Harley-Davidson | 176 | 3,50% | 241 | 4,45% | -27,0% |
CFMOTO | 146 | 2,91% | 57 | 1,05% | 156,1% |
Ducati | 139 | 2,77% | 185 | 3,42% | -24,9% |
Piaggio | 128 | 2,55% | 119 | 2,20% | 7,6% |
Aprilia | 93 | 1,85% | 79 | 1,46% | 17,7% |
Benelli | 82 | 1,63% | 102 | 1,88% | -19,6% |
Royal Enfield | 76 | 1,51% | 84 | 1,55% | -9,5% |
Moto Guzzi | 60 | 1,19% | 55 | 1,02% | 9,1% |
Zero | 49 | 0,98% | 41 | 0,76% | 19,5% |
Indian | 35 | 0,70% | 36 | 0,66% | -2,8% |
Husqvarna | 33 | 0,66% | 45 | 0,83% | -26,7% |
Moto Morini | 13 | 0,26% | 27 | 0,50% | -51,9% |
Overig | 305 | 6,07% | 182 | 3,36% | 67,6% |
TOTAAL | 5.023 | 100,00% | 5.416 | 100,00% | -7,3% |
Het best verkochte model is de BMW R 1300 GS/Adventure, waarvan er 387 aan de man zijn gebracht. Strikt genomen zijn dat twee modellen, de R 1300 GS en de R 1300 GS Adventure, maar in de RDW data staan ze als een model te boek. Maar dan nog, zelfs wanneer je ze 50/50 splitst zijn er meer GS'en verkocht dan de nummer 2 Kawasaki Z650, waarvan er 159 zijn verkocht.
Kawasaki staat met 5 modellen in de top 10 (Z650, Z900, Versys 650, Versys 1100 en Ninja 650), gevolgd door Yamaha met 3 (MT-09, MT-07 en Tracer 900), Suzuki met 1 (V-strom 800) en BMW met 1.
Merk/model | 2025 | 2024 | Verschil | |
1 | BMW R 1300 GS/ADVENTURE | 387 | 209 | 85,17% |
2 | KAWASAKI Z 650 | 159 | 155 | 2,58% |
3 | YAMAHA MT-09 | 142 | 72 | 97,22% |
4 | KAWASAKI Z 900 | 131 | 191 | -31,41% |
5 | YAMAHA MT-07 | 115 | 204 | -43,63% |
6 | KAWASAKI VERSYS 650 | 96 | 102 | -5,88% |
7 | SUZUKI V-STROM 800 | 89 | 108 | -17,59% |
8 | KAWASAKI VERSYS 1100 | 84 | 0 | 100,00% |
9 | YAMAHA TRACER 900 | 81 | 160 | -49,38% |
10 | KAWASAKI NINJA 650 | 78 | 65 | 20,00% |
11 | PIAGGIO VESPA GTS 300 | 75 | 66 | 13,64% |
12 | HONDA X-ADV 750 | 68 | 56 | 21,43% |
13 | HONDA CB 750 | 67 | 59 | 13,56% |
14 | YAMAHA TENERE 700 | 57 | 108 | -47,22% |
15 | BMW F 900 R | 56 | 62 | -9,68% |
16 | HONDA CRF 1100L | 52 | 44 | 18,18% |
17 | CF MOTO 450MT | 52 | 0 | 100,00% |
18 | SUZUKI GSX-8S | 51 | 83 | -38,55% |
19 | HONDA NT 1100 | 50 | 41 | 21,95% |
20 | SUZUKI V-STROM 1050 | 47 | 42 | 11,90% |
21 | TRIUMPH TIGER 900 | 45 | 50 | -10,00% |
22 | YAMAHA YZF-R7 | 44 | 39 | 12,82% |
23 | YAMAHA TRACER 700 | 42 | 67 | -37,31% |
24 | BMW R 1250 RT | 42 | 36 | 16,67% |
25 | HONDA ADV 350 | 41 | 44 | -6,82% |