Ducati: 2024 meer winst, maar minder motoren verkocht
Ducati heeft in 2024 zeer goede financiële resultaten gerealiseerd, die volgens de Italianen getuigen van de soliditeit van haar concurrentiepositie in de motorsector en de effectiviteit van de strategische keuzes die de afgelopen jaren zijn gemaakt, gericht op de ontwikkeling van een productassortiment dat de beste combinatie van schoonheid, prestaties en technologie vertegenwoordigt.
Voor het derde achtereenvolgende jaar boekte Ducati een omzet van meer dan een miljard euro (2024: 1,003 miljard; 2023: 1,065 miljard). Een resultaat dat werd behaald ondanks de uitdagingen die de industrie kenmerken en de huidige wereldwijde concurrentie.
Het bedrijfsresultaat (EBIT) bedroeg 91 miljoen euro, wat gelijk staat aan een winstgevendheid van 9,1% (2023: 10,5%). Een belangrijk cijfer, dat ook het vermogen van het bedrijf benadrukt om zich te concentreren op het genereren van de financiële middelen die nodig zijn om de strategische plannen te ondersteunen.
In 2024 werden 54.495 motorfietsen geleverd aan Ducatisti over de hele wereld (2023: 58.224). Hoewel het cijfer een daling laat zien ten opzichte van het voorgaande jaar, is het in lijn met de filosofie van het in Bologna gevestigde bedrijf, dat de exclusiviteit en waarde van zijn producten wil behouden voor zijn gepassioneerde klanten.
“2024 eindigt met een positieve balans die, ondanks een uitdagende competitieve omgeving, onze soliditeit en een benchmark winstgevendheid in de motormarkt bevestigt. We beschikken over een solide financiële basis die ons in staat stelt om voortdurend en aanzienlijk te investeren in onderzoek en ontwikkeling, innovatie en competitie in de racerij, terwijl we tegelijkertijd het unieke karakter en prestige van ons productassortiment blijven versterken en de hoge kwaliteits- en servicenormen garanderen die kenmerkend zijn voor een product van topkwaliteit. Dit, gecombineerd met onze toewijding om iedere Ducatista het gevoel te geven deel uit te maken van een grote familie, maakt het merk nu geliefder dan ooit.”
“2024 was een ingewikkeld jaar door de bijzonder uitdagende marktomstandigheden waar het hele bedrijf mee te maken had. In deze context hebben we ervoor gekozen om ons te richten op het beschermen van de algehele winstgevendheid, waarbij we prioriteit geven aan duurzaamheid op de lange termijn in plaats van ons alleen te richten op het vergroten van de verkoopvolumes. Deze aanpak, in combinatie met verdere verbeteringen van onze efficiëntie, is in lijn met onze premium strategie en het stelde ons in staat om het jaar af te sluiten met een winstgevendheid die 9,1% rendement op omzet bereikte en een bedrijfsresultaat dat laat zien dat we in staat zijn om waarde te genereren en een solide financiële basis te garanderen, ook onder moeilijke omstandigheden.”