Zoeken

Introductie: Honda CBF600 (S)

Pagina 4

5 december 2007
Inhoudsopgave
Introductie: Honda CBF600 (S)
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Wie zoet is, krijgt lekkers..

CBF600S

Het mag dan wel bijna vier jaar geleden zijn dat we voor het laatst op een CBF600 hebben gereden, maar zodra er op plaats wordt genomen voelt het gelijk vertrouwd aan. Alhoewel... dat de chokehendel niet meer zelf hoeft te worden bediend is toch wel fijn. En we mogen dan wel in Spanje zitten, ook daar is het gewoon winter en - voor Spaanse begrippen - dus niet zo warm.

CBF600S

De automatische choke van de injectie moet dan ook even meehelpen om de motor mooi stationair te laten lopen. De eerste paar kilo- meters dat de motor nog niet echt warm is, heeft de CBF soms moeite om zonder probleem op te pakken. Is de motor eenmaal warm, dan pakt de motor goed op. De vermogensafgifte is mooi lineair en doet in het hele toerengebied zijn werk. 

Als het geheugen ons niet al teveel in de steek laat - we worden ten slotte ook een dagje ouder - voelt de Honda in de onderste toeren en het middengebied inderdaad sterker aan. Verwacht niet gelijk er vandoor te spurten bij een draai aan het gas. Onder de 4000 toeren heeft de motor genoeg trekkracht voor als je eens 1 of 2 versnellingen te hoog een bocht neemt om toch gewoon te kunnen accelereren, wat het gemakkelijk rijden moet benadrukken. En als je dan weer de snelheid er wilt inbrengen, kan je gelijk door gaan naar de 11000 toeren voor- dat echt eens moet gaan schakelen zonder dat daarvoor de motor al gaat afbouwen. Ben je in wat sportiever gezelschap dan komt het toerental niet gauw onder de 5000 toeren om de andere gemakkelijk bij te houden. Voor je gevoel gaat het dan ook allemaal wat sportiever door het toch wel aangename geluid dat de CBF600 dan voortbrengt. Zit je echt bovenin de toeren, dan zijn er wel wat trillingen voelbaar in de voetsteunen en stuur, maar over het algemeen zal er niet snel worden gereden in deze toerenregionen en hinderlijk zijn ze al geenszins.

Waar je wel constant zou willen rijden, is de locatie die Honda heeft gekozen voor deze introductie: de bergen in de omgeving van Montbrio del Camp in Spanje. Geen hoge bergen, maar wel hoog genoeg om bochtige wegen te herbergen. Met over het algemeen goed asfalt is dit een plek waar de CBF600 goed tot haar recht komt. Behalve dat de motor al vanaf voor het eerste wegrijden vertrouwd aanvoelt, blijft dit vertrouwen ook bij het sturen over deze wegen behouden. Dat de wegen - vooral in bochten en CBF600Ssoms onverwacht - soms nog nat zijn, schaadt het vertrouwen niet. Neem je eens een bocht in de verkeerde ver-snelling, is er altijd nog wel voldoende trekkracht over om je door de bocht heen te trekken. Daarnaast stuurt de CBF600 ook nog eens zeer gemakkelijk. Bij de eerste gedachte over welke kant je wilt opgaan, gaat ze al bijna voor je. En bij correcties in bochten volgt ze zonder morren. Manoeuvreren op lage snelheid is geen enkel probleem. Met een simpel gemak is het om zonder een voetje aan de grond te zetten om de CBF600 te keren, iets wat tijdens de fotoshoots altijd wel aan de orde is. Het lijkt soms dan net of er wordt geoefend op de bijzondere verrichtingen voor het rijexamen.

Een ander onderdeel wat daar ook deel van uitmaakt, is de remproef. En op CBF600 is daar geen klagen over. Het aangrijppunt is gemakkelijk te vinden. En eenmaal gevonden, is de voorrem goed te doseren met een dito vertraging en feedback naar de rijder toe. Als de CBF600 de sporen wordt gegeven blijft het vertrouwen in de remmen bestaan. Door de nieuw gevormde hendels is de remhendel ook goed te "vinden", en zoals we al eerder ervaarden bij de Hornet en Varadero vertaald het in werking zetten van het ABS niet tot een "onrustig" wordende remhendel. De achterrem vertraagt naar behoren, geholpen door het gecombineerde remsysteem. Wel moet er enige remdruk worden uitgeoefend om deze vertraging te bewerkstellen.

CBF600S