Zoeken

Test: CFMoto 800 MT

Jong, maar wel mega

5 april 2022

Het Chinese CFMoto een relatief jonge motorfabriek, die in 33 jaar is uitgegroeid tot een megafabriek met 4000 werknemers. Sinds enkele jaren werkt CFMoto samen met KTM. Dat heeft geleid tot de ontwikkeling van een compleet nieuwe allroad waarvan de 799cc-metende, tweecilinder lijnmotor samen met de Oostenrijkers is ontwikkeld. Het lijkt er dan ook op en de basiswaarden van boring en slag zijn gelijk met 68 x 65,7. De compressieverhouding is met 12,7:1 ook gelijk, maar de tuning is anders. Blij dat we eindelijk weer op pad mogen gaan. Girona is al top, zeker met deze 800 MTDe 790 Adventure, waarmee ik in 2019 reed, leverde zijn maximum vermogen van 95 pk bij 8.000 tpm, het maximum koppel van 88 Nm bij 6.600 tpm. De CFMoto is wat hoogtoeriger, die levert hetzelfde maximum vermogen, maar ditmaal bij 9.000 tpm. Het maximum koppel is 11 Nm lager, nu 77 Nm, en wordt bij 7500 tpm geleverd. Helemaal hetzelfde is het dus niet. Zo heeft de CFMoto 800 MT een heel eigen look en een door CFMoto zelf ontwikkeld brugframe van stalen buis, dat slechts 16 kg weegt. De bijzonder fraaie aluminium swingarm brengt slechts 6,9 kg op de schaal. De schokdemper is directe op de swingarm bevestigd, dus zonder linksysteem.  

Avontuur

Je mag de 800 MT zien als een wat asfalt-georiënteerde reis-allroad in de middenklasse. CF mikt met deze MT – dat staat voor Multi-function Touring - op motorrijders die willen upgraden van een lagere cilinderinhoud, nieuwe allroad-rijders en doorgewinterde allroad rijders die prijsbewust zijn. Die tracht ze te lokken met een zeer modern en robuust uiterlijk, waar KTM-designer Kiska zich eveneens tegenaan bemoeid schijnt te hebben. De 800 MT heeft een lekker agressief ogend front met volledige LED-verlichting, waarvan de DRL-balk eruitziet als een boze wenkbrauw. Daarboven vind je een in hoogte verstelbare ruit. Dat werkt met twee schroefknoppen, die je eigenlijk niet tijdens het rijden kunt bedienen. Misschien maar beter ook. Het uiterlijk wordt afgemaakt door twee fraai in het design geïntegreerde LED-verstralers en leuke graphics, met de tekst “N39°” op de 19 litertank. Dat slaat op een Zweedse ontdekkingsreiziger Sven Heding, die in 1895 300 km langs de 39° noorderbreedte-lijn liep, door de Taklimakan woestijn. Bijna al zijn kamelen en leden En helemaal wanneer thuis de "Four seasons one one day, ehhh week" tussen herfst en winter in zitvan zijn reisgezelschap bezweken van de dorst. Slechts twee man overleefden het. Dat schijnt voor avonturiers dan weer een uitdaging op te leveren om het ook te proberen, vandaar dat deze kreet een zweem van avontuur aan de motor moet toevoegen. 

Sport en Touring

De CFMoto 800 MT is verkrijgbaar in twee versies, die technisch gezien bijna helemaal gelijk zijn. Er is een “Sport” en een “Touring” De Sport is de basisuitrusting, maar dat wil niet zeggen dat ze karig is bedeeld. De Sport heeft onder meer standaard valbeugels, kofferbeugels, twee rijmodi (sport en regen), bochten-ABS en cruisecontrole (tot 130 km/uur). Daarnaast biedt ze nog zelf-uitschakelende knipperlichten, knipperlichten die wild knipperen bij het remmen, radiale vierzuigerremtangen van het Spaanse J. Juan en vering van het Japanse KYB, met een volledig instelbare upside-down voorvork en een achterschokdemper met instelbare veervoorspanning en dito uitgaande demping. Waarbij moet vermeld dat de dubbele wartel voor de veervoorspanning slecht bereikbaar is. De Touring is wat luxueuzer uitgerust met onder
Heel eigen gezicht met LED-verlichting rondom. Zou je niet zeggen dat KISKA zich hiermee heeft bemoeid 

7" TFT kleurendisplay is werkelijk een genot en super uitgebreid. Kunnen anderen wel wat van leren

Knopjes zouden iets meer gevoel mogen hebben, maar da's ook een kwestie van wennen. Cruisecontrole is trouwens standaard (kunnen anderen wel wat van leren)

Dat N39, da's ook een verhaal apart. Waar dat CF 800-5 op slaat (of is het een S?) is ons niet helemaal duidelijk
meer een middenbok, standaard handvatverwarming en handkappen, alsmede spaak- in plaats van gietwielen, bandenspanningscontrole, een bidirectionele quickshifter, een verwarmbaar zadel en een aluminium carterbeschermplaat.

Verwarmbaar

Het heeft in Catalonië een week stevig geregend en het is maar een graad of vier – maar droog - als we uit onze glamping-tenten naar buiten huiveren en plaats nemen op de allroads. Iemand heeft me laten zien hoe ik via het menu de handvat- en zetelverwarming kan inschakelen op de Touring en hobbel vergenoegd achter de voorrijder aan de slingerende wegen in de buurt van Girona op. Het voelt gelijk vertrouwd. De motor stuurt gemakkelijk en de zit is uiterst comfortabel. De zithoogte is met 825 redelijk laag. Ik kan gemakkelijk met mijn voeten bij de grond en ik zit echt “in” de motor, achter de flinke 19 litertank. Het stuur is ver naar me toe gekanteld, waardoor ik er gemakkelijk bij kan en lekker rechtop zit. De knipperlichtschakelaar laat haptonomisch gezien niet echt voelen of je hem goed hebt geraakt, maar dat is ook het enige puntje van kritiek, want het voelt verder prima. De voeten staan recht onder me en mijn knieën hebben ruimte zat in de uitsparingen in de tank, zonder dat het voelt alsof ik ze erg moet buigen. Het zit gewoon perfect op het brede, lekker stugge zadel, met uitzicht op een groot, goed afleesbaar 7” TFT-dashboard, dat uiteraard is voorzien van bluetooth connectiviteit voor een headset en een mobiele telefoon. De helderheid van het scherm wordt automatisch aangepast. De bediening van de menu’s vindt plaats via een set/return knop en een up/down knop. Dat is toch even wennen, want als de zetelverwarming het niveau van een Hibachi BBQ begint aan te nemen, kan ik niet direct vinden hoe ik hem uitzet. Tegen de tijd dat de voorrijder pas op de plaats maakt zijn mijn billen medium-rare, en dan ontdek ik dat je de up-knop wat langer vast moet houden om het menu te openen. Als het je eigen motor is, dan weet je het natuurlijk op een gegeven moment…